Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

vragen over de T5
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

OPGELOST (zie laatste bericht voor interessante info)

Beste weet je wel-lers
Hierbij het verzoek om ervaring te delen met oplossen van mijn probleem.
Na jaren plezier van de T4 toch overgestapt naar een T5.

Een nette T5 2.5 TDI hand6bak gekocht met een hoorbaar versleten nokkenas. Dus dat wist ik bij aankoop.
340dkm gelopen, ouder model 2004 uitgezocht ivm gunstige bijtelling (ik heb een bedrijfje, youngtimer regeling)
De gedachte was: De versleten nokkenas en hydraulische klepstoters zelf laten vervangen dan weet ik dat het gedaan is en kan ik voorlopig wel vooruit.
Uitdaging: Onderdelen online zien te vinden voor gunstige prijzen, gewoon omdat het kan en veel euro's verschil kan opleveren.
Sleutelwerk vind ik zelf leuk en kan ik aardig maar bij beperkte tijd heb ik daar een mannetje voor die al 50 jaar aan auto's sleutelt.

situatie: Bus 2 dagen in bezit (geen garantie op de oudere bus met veel km)
Ik rij op snelweg goed vermogen, cruisecontrol op 130. na c.a. 10 km gaat de bus langzamer rijden en de cruisecontrol kan de bus niet op snelheid houden. met voetgas blijkt dat ik nog c.a. 80 km u kan bereiken. Motor klonk iets meer rauw maar besloot dat op de snelweg stoppen geen goede optie was. Bus rustig en op eigen kracht terug naar een werkplaats gereden. Starten ging nog steeds goed maar vermogen was weg en 70 km was haalbaar. De motor klonk ook iets anders nu, het ploppen in de inlaat van de versleten nokkenas was nadrukkelijker aanwezig. Ik maakte de inschatting dat een of meerdere de hydraulische klepstoters inmiddels ook stuk waren gegaan en 1 cilinder niet meer mee deed. Dat was een klus die nu direct aangepakt moest worden maar dat was toch al de bedoeling. Een nieuwe nokkenas set besteld compleet met klepstoters, lagerschalen, bouten.

Na het gebruikelijke sleutelwerk zal de nokkenas set met o.a. 10 nieuwe hydraulische klepstoters op zijn plaats. (cilinderkop er niet van af geweest) de neus van de bus nog niet terug maar wel even gestart. Motor liep naar behoren, c.a. 5 minuten laten draaien. reageerde goed op gas alles leek normaal te draaien en te klinken. Sleutelwerk van de body verder afgemaakt. Maar, nadat dit klaar was, wilde de motor opeens toch niet meer aanslaan.

Het volgende zijn de symptomen: door sleutel enkele keren op contact te zetten hoor je de elektrische brandstof pomp verschillende keren aanslaan en dus diesel oppompen. na c.a. 5 keer op contact en daarna starten wil de motor zonder gas bijgeven aanslaan komt op 1000 toeren en valt dan na enkele seconden weg. Dit kun je keer op keer herhalen. maar motor blijft niet lopen, wel kost aanslaan. Lijkt er sterk op dat er geen/onvoldoende brandstof bij de verstuiver komt.

Leiding naar de tandempomp na filter los genomen, de elektrische pomp lijkt tijdens op contact zetten voldoende opbrengst te leveren (druk weet ik niet).

Op de tandempomp zit een meetpunt aansluiting aan de drukkant (uitgang dus) dopje met inbus. Dopje losgenomen lijkt het dat er aan die kant weinig opbrengst is van brandstof, de flow van de elektrische pomp lijkt er wel uit te klotsen, maar vraag mij af of de tandempomp wel opbrengst heeft.

Inmiddels weet ik dat de druk die je daar op de meetpunt aansluiting van de tandempomp moet kunnen meten tenminste 7,5 bar moet zijn. Maar zover ben ik nog niet gekomen. (nog niet de tool beschikbaar)

Ik overweeg nu om er een nieuwe tandempomp op te plaatsen

Maar in wat ik kan vinden slijten de tandempompen wel, waardoor ernstige diesel in motorolie lekkage of olie in diesel zou kunnen optreden, maar dat de tandempomp helemaal niet meer werkt en de motor dus niet loopt kom ik niet echt tegen.

Gister geen tijd meer om verder naar te kijken, maar denk ik post hier een onderwerp en misschien herkent iemand het probleem en heeft iemand tips.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor dit probleem.

1. Nokkenas toch niet op tijd gezet door gebrek aan ervaring.
2. tuimelaars van de verstuivers niet afgesteld waardoor verstuiver mogelijk niet goed staan met de nieuwe nokkenas (is wel nodig heb ik begrepen)
3. Er zit een DEFA alarminstallatie in de auto, maar deze lijkt naar behoren te functioneren. In het geval er en brandstof afsluiter is geplaatst zou deze ook een probleem kunnen veroorzaken maar lijkt mij niet logisch.
4. Er is iets mis met de tandempomp, waardoor er geen dieselopbrengst is naar de verstuivers zodra men stopt met starten (tijdens starten draait de elektrische opvoerpomp nog, de tandempomp loopt op de nokkenas mee. Begreep dat er een veertje kan breken of zelfs een aandrijfasje kan breken??
5. Er is een andere blokkade in het brandstof toevoer systeem
6. of de tandempomp heeft wel opbrengst, maar kan geen druk opbouwen omdat de dieselolie bij de verstuivers of in de kop weg lekt (ook wellicht mogelijk door niet afstellen van de tuimelaars) Echter dan zou de motor ook niet kort aanslaan op de elektrische opvoerpomp.
7. Kan er iets mis zijn met de nokkenaspositie sensor? Ik heb berichten gelezen dat de motor kan lopen zonder aangesloten nokkenas sensor? in de noodloop lijkt mij, klopt dat?

Bij alle bovengenoemde blijft het vreemd is dat de motor oorspronkelijk na montage van de nieuwe nokkenas wel goed startte en liep. (5 minuten draaien, zelf afschakelen)


Testen:

1.
Ik denk er nu over om middels een los elektrisch brandstof pompje diesel de verstuiver leiding in te pompen. 7.5 bar is niet erg hoog.
en dan kijken of de motor wil draaien.

2.
Druk meten op het aansluitpunt van de tandempomp is natuurlijk ook een logische stap, maar heb de tool daarvoor niet.
kijken hoe ik dat kan regelen.

3.
Domweg de kostbare tandempomp vervangen is ook een mogelijkheid.

4.
Ik zou het logisch vinden als er ergens een drukregelaar of overdruk ventiel is die de maximale druk van de tandempomp beperkt.
Als die defect is of open staat werkt het ook niet. Zit er iets in de retourleiding van de brandstof die langs de verstuivers is geweest om de druk te regelen?

Sleutelwerk heb ik niet zelf gedaan, was er ook niet bij, dus weet niet of daar iets mis is gegaan.

Documenten bijgevoegd van kleppenmechanisme en tandempomp. was er even naar opzoek maar voor andere weetjewel-lers ook handig wellicht.

Heeft iemand advies of inzichten?
Ik hoor het heel graag!
Laatst gewijzigd door Texada op 05 feb 2019, 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Breng je bus naar een specialist.
Want als iemand met 50 jaar sleutel ervaring dit niet op kan lossen?

En vergeet niet, je hebt ook een betrouwbare bus nodig voor je werkzaamheden.

Neem eens contact op met JB Autoservice .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Pascal-141 »

daarna starten wil de motor zonder gas bijgeven aanslaan komt op 1000 toeren en valt dan na enkele seconden weg. Dit kun je keer op keer herhalen. maar motor blijft niet lopen, wel kost aanslaan.
klinkt als : immobiliser defect ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

Multivan Generation schreef: 16 jan 2019, 11:53 Breng je bus naar een specialist.
Want als iemand met 50 jaar sleutel ervaring dit niet op kan lossen?

En vergeet niet, je hebt ook een betrouwbare bus nodig voor je werkzaamheden.

Neem eens contact op met JB Autoservice .
Hi Multivan Generation,
Tuurlijk heb je gelijk dat een specialist er mogelijk meteen de vinger op kan leggen. Maar de niet rijdende bus naar specialist verplaatsen is ook een lastige opgave. Omdat de motor na de vervanging van de nokkenas-set wel goed heeft gelopen (op de brug) is mijn vermoeden toch dat de oorzaak van de storing klein is. Dus mogelijk kan iemand met een soortgelijke ervaring mij in de goede richting sturen.
De man met 50 jaar ervaring is wel ervaring met veelal oudere diesel / auto techniek met stuk minder sensortjes enzo.

Naast deze bus heb ik nog een T4 beschikbaar (doet het altijd en simpele DIY techniek) dus voor de werkzaamheden gaat dat nog prima.
Op papier zit de T5 2.5 tdi eigenlijk geweldig mooi in elkaar. Denk dat het uitgangspunt van VW om een betrouwbare motor te bouwen zonder ketting of tandriem en aparte hd brandstofpomp goed was. Jammer dat er ook veel delen vroegtijdig verslijten en reparaties aan de kop dan meteen kostbaar zijn.

Thanx
Laatst gewijzigd door Texada op 05 feb 2019, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

Pascal-141 schreef: 16 jan 2019, 13:06
daarna starten wil de motor zonder gas bijgeven aanslaan komt op 1000 toeren en valt dan na enkele seconden weg. Dit kun je keer op keer herhalen. maar motor blijft niet lopen, wel kost aanslaan.
klinkt als : immobiliser defect ...
Dank voor meedenken Pascal, Was ook mijn eerste gedachte, maar nadat het er op lijkt dat er geen/weinig brandstof uit de tandempomp komt was mijn vermoeden toch anders. De immobiliser zou dan ergens de brandstoftoevoer moeten afsluiten nadat de elektrische pomp wel brandstof heeft opgevoerd. Dat is 1 circuit en dan zou er echt een afsluiter in moeten zitten verwacht ik.

Immobiliser zou ook de aansturing van de verstuivers kunnen voorkomen maar dat moet dan via de can bus denk ik. werkt dat idd zo?

Wat ik graag zou willen weten is of mensen een tandempomp kapot hebben gehad zodanig dat de motor niet meer bleef lopen, dus of dit kan dat tandempomp zover stuk gaat?
en of de motor kan lopen met een defecte nokkenassensor. (dat lijkt mij wel) hoor het graag.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Pascal-141 »

contacteer jos_br hier op het forum even , die kan je vast verder helpen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

Pascal-141 schreef: 16 jan 2019, 14:00 contacteer jos_br hier op het forum even , die kan je vast verder helpen
((Eigenlijk weet ik niet hoe dat moet, iemand contacteren via dit forum? Kun je iemand een bericht sturen?))
Gevonden! er is een ledenlijst (wist ik niet) en daar kom ik jos_br ook tegen. Is de man van JB autoservice begrijp ik uit zijn email account.

Mijn doel is uiteraard ook om kennis die ik hiermee op doe op dit forum te delen, dus zou nog mooier zijn als jos_br kan deelnemen aan dit draadje.
Ik zal het hem vragen.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik heb met mijn axe motor ook veel problemen gehad.
Mijn bus startte uiteindelijk naardat ik de nokkenas sensor los had gekoppeld wellicht kan je dat is proberen?
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

Angelo-anneveld schreef: 16 jan 2019, 20:11 Ik heb met mijn axe motor ook veel problemen gehad.
Mijn bus startte uiteindelijk naardat ik de nokkenas sensor los had gekoppeld wellicht kan je dat is proberen?
Thanx voor de tip. Dat heb ik gister idd ook al wel getest. Als de motor wel loopt met losgekoppelde nokkenassensor dan is er vrijwel zeker iets mis met de timing van de nokkenas. Distributie is dan paar graden van tijd af.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door ktmkrik »

http://www.olaf-jacobs.nl/#
Kijk hier eens even bij downloads in het mapje camshaft install, wellicht dat je iets gemist hebt met de timing van de nokkenas die 180 graden vanaf het merkteken moet staan op de kop.
Succes!
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

ktmkrik schreef: 17 jan 2019, 05:32 http://www.olaf-jacobs.nl/#
Kijk hier eens even bij downloads in het mapje camshaft install, wellicht dat je iets gemist hebt met de timing van de nokkenas die 180 graden vanaf het merkteken moet staan op de kop.
Succes!
Die set met documenten daar is idd super handig. Dat heeft Olaf Jacobs goed gedaan! Ik denk dat het er idd op neer komt dat we systematisch alle zaken nog eens nalopen. timing, opbrengst brandstof. Ik heb de toolset met timing-gereedschap gelukkig beschikbaar. Inmiddels heb ik ook de tandempomp besteld. Ook voor de zekerheid een nieuwe nokkenassensor en een vers brandstoffilter.
(hoewel deze zeker nog wel brandstof genoeg door laat).

Het viel mij wel op dat de nokkenassensor aan het tipje in het kunststof een slijtspoor heeft een stukje is weggesleten. Dat is raar en mogelijk ook een aanwijzing.

Wat ik nu lees is dat er een nieuwe diamond coated washer gebruikt moet worden tussen het timingtandwiel en de nokkenas. Dat hebben ze volgens mij OOK niet gedaan. Het lijkt er op dat dit ringetje het onderdeel is waarmee het timingtandwiel op de juiste positie gefixeerd moet blijven zitten (frictie). Zou het echt zo zijn dat hergebruiken van het speciale diamant coated ringetje er voor kan zorgen dat de timing verloopt, lees timingtandwiel verdraait op de nokkenas? Dat kan serieus schade aan je kleppen opleveren idd. Toch dat ringetje even bestellen!

Als de distributie op tijd staat en er is brandstofdruk dan moet de motor toch gewoon lopen! Zo ingewikkeld kan het niet zijn lijkt mij.
(tenzij om een andere reden de verstuivers niet elektrisch worden aangestuurd direct na het starten)

Eerst even een weekje wintersporten, zien we daarna weer verder. Reacties en ervaringen zijn ondertussen natuurlijk van harte welkom.
Zodra de oorzaak is gevonden zal ik deze zeker posten.
Laatst gewijzigd door Texada op 29 jan 2019, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

Terug van wintersport, de nieuwe tandempomp ontvangen, deze vandaag geplaatst. Probleem nog steeds aanwezig.
Oude tandempomp was dus niets mis mee.
Druk wordt niet opgebouwd in de rail naar de verstuivers toe. De verstuivers lijken de diesel door te laten en nooit voldoende druk op te bouwen.
Na tijdje praten met de ervaren maar wat oudere monteur die het klusje gedaan had begreep ik wel van hem dat hij met de afstelling van de stelboutjes op de verstuivers maar wat gedaan had.... Deze staan denk ik enkele slagen te los (hij dacht dat het net zoiets moest zijn als bij kleppen stellen en hij kreeg er al geen voelermaat tussen :bonk ).
Dus daar ligt het probleem!, stelbouten op de verstuivers staan veel te los, diesel gaat gewoon terug de retour in en er wordt nooit voldoende druk opgebouwd.

Inmiddels ken ik de procedure volgens de handleiding. (nok per cilinder op hoogste punt zetten, dus rockerarm maximaal laagste stand opzoeken middels meetklokje, dan stelbout helemaal in draaien (na borgende moer los zetten) totdat er weerstand voelbaar is (verstuiver maximaal ingedrukt), en dan 180 graden losdraaien. borgende moer in die stand vastzetten). Eigenlijk vrij simpel behalve dat de voorkant weer flink los moet om er bij te kunnen :muur .

Dan ga ik gelijk de afstelling van de nokkenas tov de krukas en tandwielen controleren met de speciale tools en een nieuwe diamond coated ring aanbrengen tussen het nokkenastandwiel en de nokkenas. Deze moet je vernieuwen volgens de voorschriften. (nu is oude terug geplaatst en gaat vast ook tijdje goed maar wat heb ik er aan (ring kost 12 euro bij de dealer)) :goodidea

Klusje kan dus min of meer helemaal over. Maar, goede nieuws is dat ik er nu ook zelf wat meer van weet. Toch fijn als je zelf iets weet van de techniek die aan je voeten ligt.

Olaf Jacobs bedankt. Op zijn website vind je alle documentatie voor de juiste montage en afstelling voor dit specifieke kop / nokkenas klusje.
http://www.olaf-jacobs.nl/index.html#
en dan kijken bij downloads
(thanx voor de tip ktmkrik)
Wish I had that before.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door ktmkrik »

Geen dank, kleine moeite.
Zelf vermoed ik dat je de timing van het tandwiel op de nokkenas niet goed hebt staan, ergens is het nl heel onlogisch dat deze 180 gr vanaf het merkteken moet staan.
Texada
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:42

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door Texada »

ktmkrik schreef: 29 jan 2019, 19:34 Geen dank, kleine moeite.
Zelf vermoed ik dat je de timing van het tandwiel op de nokkenas niet goed hebt staan, ergens is het nl heel onlogisch dat deze 180 gr vanaf het merkteken moet staan.
Stel dat we er echter komen dat het tandwiel op de nokkenas idd 180 graden verkeerd staat/zit gemonteerd. Heb je dan goeie kans dat er schade is aan de kleppen? of gaan dan alleen de uit en inlaat klep in verkeerde volgorde open en dicht en nooit open op bovenste dode punt? (dus blijven kleppen heel) en is het dus eenvoudig te herstellen???
Iemand een idee / ervaring mee?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 2.5 TDI AXE niet meer starten/lopen na nokkenas/klepstoters vervangen

Bericht door jos_br »

Volgens mij gaat dat nog goed.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie