Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bonkend geluid.

vragen over de T5
Plaats reactie
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Hoi forummers. Ik heb n vraag over bonkend geluid. Misschien is dit hetzelfde als Frits van een paar vragen verder maar wilde zijn draadje niet vervuilen. Het probleem is niet exact hetzelfde want ik heb het bonken alleen in de 1e en achteruit versnelling. Ik heb wel het idee dat het erger word. Ook hier bij een klein beetje gas geven begint het te bonken, koppeling in en iets minder gas en het is over.
Het gaat overigens om n T5 uit 2005 met 200.000 op de teller.
Alvast bedankt en mvg Frank
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: bonkend geluid.

Bericht door Burp »

Het is altijd moeilijk op papier of beeldscherm om een bonkend geluid te identificeren. De aandrijfas rechts is een notoire boosdoener maar ik weet niet waar het geluid vandaan komt. Het is wel relatief simpel om dit te controleren.

Een motor ophanging zou het ook nog kunnen zijn maar daar hoor je niet veel problemen over. Een of meerdere ball joints die versleten zijn geven ook een bonkend geluid.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Ok bedankt. Zal het toch maar na laten kijken voordat ik straks n sleurhut ga trekken.
Mvg Frank
fritsp93
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018, 08:57
Locatie: Groningen

Re: bonkend geluid.

Bericht door fritsp93 »

Ik heb er mee om leren gaan. En ik heb eergisteren 950 km gereden en gister 1020 km en dit allemaal met een autoambulance. Verder zie ik ook nergens ruimte op zitten. Ik laat het koppeling pedaal en gaspedaal wat op elkaar in vloeien en het gaat perfect. Hoop dat dit voor jou ook de oplossing is anders zou het zomaar is de rechter aandrijfas kunnen zijn. Schijnt behoorlijk vaak voor te komen bij de t5.
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Beste Frits. Wat je zegt klopt wel want ik kan er mee rijden. Opvallende is dat ik er met koud weer meer last van heb. Rechter aandrijfas zou kunnen maar omdat ik n 4motion heb slijten die wat minder snel. Ik ben langs de garage geweest en deze gaan dinsdag kijken wat het zou kunnen zijn. Ze denken zelf aan het 2 massa vliegwiel. Heeft iemand misschien het idee of dit kan kloppen?
Mvg Frank
fritsp93
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 sep 2018, 08:57
Locatie: Groningen

Re: bonkend geluid.

Bericht door fritsp93 »

Hoi Frank. Zou inderdaad ook je vliegwiel kunnen zijn. Ik ben benieuwd hou je ons op de hoogte ?
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals...
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Mijn garagist heeft bekeken wat het zou kunnen zijn. Het 2massa vliegwiel was goed, koppeling was goed, aandrijfas was goed. Dit alles natuurlijk onder voorbehoud.
Ze hebben alleen vast kunnen stellen dat 1 motorsteun wat speling had en deze word vervangen. Ik houd jullie op de hoogte of het heeft geholpen.
Mvg Frank
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: bonkend geluid.

Bericht door Burp »

Schokbreker of top lager van de schokbreker. Zou ook nog kunnen. Is makkelijk te vervangen en kost ook niet veel.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Auto staat weer in de garage. Motorsteun is vervangen maar het bleek niet te zijn verholpen. Nu word het vliegwiel,koppeling met drukgroep en nog n 2e motorsteun vervangen.
Hoop niet dat het schokdemper zijn want die zijn vorig jaar vervangen. Zit nu n bilstein set onder.
Mvg Frank
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid opgelost maar nu?

Bericht door veerman »

Nu de reparatie is gedaan is het geluid weg en bleek dus in het 2 massa vliegwiel te zitten. Was ook heel duidelijk. Maar nu heb ik inmiddels 120 km gereden en heeft de bus 2 dagen stil gestaan wil de bus niet meer starten. Bij het draaien van de sleutel hoor je wel n klik maar daar houd het bij op.
Heeft iemand een idee of de startmotor is overleden of zoiets?
Alvast bedankt voor de vorige tips.
Mvg Frank
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: bonkend geluid.

Bericht door LAYCA »

Komt het klikgeluid uit startmotor?
Dan is het contact dat de startmotor stroom geeft slecht.
Hoor je de klik binnen bij het dashboard?
Dan kan het relais slecht zijn of anders de dunne draad naar de startmotor slechte verbinding.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: bonkend geluid.

Bericht door veerman »

Ik heb nu mijn bus onder stroom staan en ga morgen nog n keer proberen te starten. Of het klik geluid uit de startmotor komt weet ik niet. ( ben niet zo technisch) . Mijn lampjes van het interieur bleven wel branden en ook de dagteller e.d. blijven in de goede positie. Ik heb wel daarvoor het verschijnsel gehad dat mijn dieselniveau meter na het rijden bij stationair draaien tot 3 keer toe naar nul ging met de waarschuwingspiep en daarna weer normaal. Ook mijn spiegel motor is ff blijven hangen en bleef draaien.
Mvg frank
Plaats reactie