Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Roetfilter wat en hoe?

Bericht door Multivan Generation » zo mar 03, 2019 12:12

RSB1150GS schreef:
za mar 02, 2019 20:41
Gaat dit geen problemen geven , geeft hij dan geen storing? Ik zag ook dat er diverse site dergelijk roetfilters voor 350 euro te koop aanbieden , maar ik heb geen idee of dit nou vergelijkbaar is als de stervensdure filters bij de stealer vandaan.
Even wat achtergrond informatie voor het begrip:
In een roetfilter zitten 3 sensoren, een lambda sensor en 2 druksensoren.
Over de lambda-sensor ga ik het even niet hebben.
De eerste sensor meet de uitlaatgas flow er daaruit komt een waarde X.
De 2de sensor meet de uitlaatgas flow aan de uitgang van het roetfilter en daaruit komt een waarde Y.

De motorcomputer berekent aan de hand van 2 sensoren de vulgraad van het roetfilter (berekening Y - X = Z)
en besluit dan of er een regeneratie noodzakelijk is of niet.
Bijvoorbeeld: X=0,2 Y=0,6 berekening 0,6-0,2 = 0,4 is binnen de grenswaarde.
(geen idee wat die grenswaarde precies is, maar het gaat om het begrip)
Als de berekende waarde Z te hoog is voor de motorcomputer wordt er dus een regeneratie van het roetfilter gestart.

Nu in jouw geval:
De ingaande sensor meet goed X en de uitgaande sensor meet foutief veel te hoog Y want er zit een obstructie voor.
Bijvoorbeeld: X=0,2 Y=2.0 berekening 2.0-0,2 = 1.8 is boven de grenswaarde.
Hierdoor denkt de motorcomputer dus dat het roetfilter vol zit en wil de motorcomputer gaan regenereren.
Maar dit heeft geen zin, want de obstructie zit er nog steeds in. Weer regenereren etc etc.
Hierdoor gaat het roetfilter steeds voller zitten en gaat ook de verstelling van je variabele turbo op den duur vast zitten.

Meestal gaat er een vierkant stukje in het midden van de cirkel los,
die blijft dan tegen de uitgaande sensor liggen en blokkeert dan grotendeels de uitlaatgassen.
IMG_0950.JPG
Mijn ideeën:
Spuit je uitgaande sensor in met goede kruipolie, en verwijder alleen het losse keramische materiaal van je roetfilter.
Je uitgaande sensor (remember de waarde Y) zal dan een lagere waarde geven.
Waardoor de berekening Y - X = Z een veel lagere waarde geeft en je er met een geforceerde regeneratie doorheen kunt komen, als je er op tijd bij bent.

Ben je te laat er bij, dan kun je door een gespecialiseerd bedrijf je roetfilter laten reinigen of je gaat zelf met middeltjes aan de slag.
Zelf:
linkje
https://mannol.de/en/?action=accessory_ ... sh%20Fluid



Professioneel:




Let op: je motorcomputer slaat de waarde Z (de vervuilingsgraad) op.
Als je nu extern gaat reinigen of laat reinigen, dat weet de computer dus niet he, waardoor die van het padje af kan gaan.
Hierom moet je dus, zoals Erdem al vermeldde, de waarden van het roetfilter (hoeveelheid as en de vervuilingsgraad) opnieuw ingeven in de motorcomputer na een externe reiniging.

Denk ook nog even aan je turbo.
De verstelling van je venen kan vast gaan zitten doordat de roet niet echt goed meer door het filter ging.
Ik heb hier eens een artikel over geschreven en dat kun je hier vinden:
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm

Dan weet je een beetje wat er gebeurd en hoe het werkt.

En als je denkt dat er een pakking lekt bij de turbo of bij je uitlaatspruitstuk dan zou ik die ook vervangen.
Let op: er wordt regelmatig gemeld, dat bij het vervangen van een uitlaatspruitstuk, dat er een tapbout afbreekt.
Vandaar dat Erdem de opmerking maakte om dan meteen nieuwe tapbouten te gebruiken.

Voor die mensen die weten of meenden te weten dat ik roetfilters leeg maakte en de software aan paste zodat
(ik wordt er zowat nog maandelijks naar gevraagd :nuts) ,
ja dat was vroeger, tegenwoordig kun/hoef je mij daar NIET meer voor benaderen! Het is ook strafbaar geworden namelijk en er wordt/gaat bij een APK-keuring op gelet worden, dat het roetfilter er onder zit, en in de toekomst verwacht ik ook, dat ze het gaan testen op de juiste werking.

Preventieve middeltjes die je met tussenpozen aan je brandstof kunt toevoegen om de verbrandingstemperatuur van het roet in het DPF te verlagen:
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011 ... 1535381194

https://mannol.de/en/?action=accessory_ ... %20Cleaner

Maar je hebt nog veel meer aanbieders hoor.. :zwaai


Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 268
Lid geworden op: do jun 11, 2015 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Burp » di mar 05, 2019 11:04

Om even terug te komen op uitlaatgassen in de cabine, het kan ook een gescheurde EGR koeler zijn. Was bij mij het geval. Bij mij gescheurd bij het "flexibele deel" bij de uitlaat. Nieuwe geplaatst en probleem opgelost. Kijk dus even goed waar het vandaan komt. Een vergissing is snel gemaakt in de buurt van het uitlaatspruitstuk.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin

RSB1150GS
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jan 21, 2019 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS » do mar 07, 2019 21:53

Even een update na alle hulp :) alles wat stuk kon gaan bij dit euvel is stuk gegaan of versleten.
Na het loshalen van het roetfilter bleek de steen in een aantal stukken te zijn gebroken en voor de uitgang te liggen waardoor er teveel druk in het traject tussen het uitlaatspruitstuk en het roetfilter bleek te komen waardoor alle pakkingen er tussen uit lagen. Bij het verwijderen van de Turbo bleek deze ook wel zijn beste tijd te hebben gehad en met zicht op het spruitstuk bleken daar 2 bouten te missen en het spruitstuk krom te zijn. De bouten van het spruitstuk waren afgebroken , 1 kon verwijderd worden en de andere is uitgeboord en gerepareerd met een helicoil. Dus al met al zijn we wat euro's verder maar hopelijk rijd morgen de bus weer als nieuw :) Ja een goede aankoopkeuring had dit wellicht kunnen voorkomen , maar de investering is de bus waard denk ik. Nu maar hopen dat de rest goed blijft.

RSB1150GS
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jan 21, 2019 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS » ma mar 11, 2019 13:34

Vandaag weer de eerste km's gemaakt met de bus, en alles doet het weer normaal. De bus reed beter dan toen ik hem had gekocht, waarschijnlijk zat het probleem er al in maar nog niet overduidelijk merkbaar. Nog mijn dank aan @josb voor het langsbrengen van de Turbo in schoorldam :) ik heb er nu vertrouwen in dat de bus nu een probleemlozere toekomst te gemoet gaat :)

Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 268
Lid geworden op: do jun 11, 2015 12:50
Locatie: Zaandam

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Burp » ma mar 11, 2019 15:41

Fijn. Geniet er van. Overigens, welk type bus heb je? Ik kon het nergens in dit topic terug vinden (of overheen gelezen)
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin

RSB1150GS
Berichten: 78
Lid geworden op: ma jan 21, 2019 21:04

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door RSB1150GS » ma mar 11, 2019 15:54

Burp schreef:
ma mar 11, 2019 15:41
Fijn. Geniet er van. Overigens, welk type bus heb je? Ik kon het nergens in dit topic terug vinden (of overheen gelezen)
Ik heb een VW transporter T5 2.5TDI automaat 174PK uit 2007 met leren bekleding en een dubbele schuifdeur , een erg nette bus :) alleen heeft nog wel een aantal kleine dingetjes die ik nog wil gaan aanpassen als hij echt goed bevalt :) Leren stuur, wat schoonheidsfoutjes wegwerken en de laadruimte isoleren.

Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 153
Lid geworden op: do mar 08, 2018 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Uitlaatgassen in cabine, spruitstuk?

Bericht door Vmaxxer » ma mar 11, 2019 19:16

RSB1150GS schreef:
ma mar 11, 2019 15:54
Ik heb een VW transporter T5 2.5TDI automaat 174PK uit 2007 met leren bekleding en een dubbele schuifdeur , een erg nette bus :) alleen heeft nog wel een aantal kleine dingetjes die ik nog wil gaan aanpassen als hij echt goed bevalt :) Leren stuur, wat schoonheidsfoutjes wegwerken en de laadruimte isoleren.
Laadruimte isoleren is heel erg nuttig. Ik heb precies dezelfde bus (ook leer en dubbele deuren enzo) en heb de laadruimte geïsoleerd met zware anti trilplaten en daarop geluid en temperatuur isolatie platen alvorens de binnenbekleding te monteren, dat scheelt de wereld in geluid!
Leren stuur heb ik net besteld bij ene Peter op marktplaats, als ik hem heb post ik het resultaat in de thread daarover: viewtopic.php?f=3&t=61579
2006 T5 2.5

Plaats reactie