Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 automaat 130 pk houd in na revisie

vragen over de T5
Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » do feb 28, 2019 18:09

Beste weetjewellers, ik ben Ed en rij in een transporter T5 uit 2007 130 pk automaat met al weer 240k op de teller. Ik had de klacht uitlaargassen in cabine. Mijn monteur constateerde pakking uitlaat spruitstuk en Turbo pakking lek. Onderdelen besteld en bij monteren spruitstuk breek hij 2 tapeinden af. Hij had ze niet vervangen!..na dag klooien met boren schiet hij uit in koelkanaal en einde verhaalcilinderkop eraf en naar revisie bedrijf grossouw in aveen. Werd een hele nw cilinderkop. Alles weer gemonteerd en na proefrit voelde ik het meteen, niet mijn oude transporter en Mn verbruiksmeter verloor in 2 min 140 km. Normaal rij ik 750 km op tank nu maar 600 op tank(volgens verbruiksmeter) maar op dagteller wel 750 km op tank. Bus wil niet harder dan 140 en erg moeizaam. Dpf vervangen maar geen resultaat dus oude weer terug. Mijn monteur wist het niet meer ook na testrit met vagcom , turbodruk goed. Ik heb uit voorzorg en hopende het probleem op te lossen, alle sensoren n75, lmm, vuldruksensor etc waar ik bijkon vervangen. Maar mijn rit naar Oostenrijk drama. Met moeite 140 en berg af 160 haalbaar maar bergop loopt de km terug naar 100 en is niet vooruit te branden. Schakelde steeds terug dus moest achter de vrachtauto’s blijven hangen. Met mijn oude cilinderkop gewoon 170 en powergenoeg. Tis geen race auto die 130 pk maar krijg nu de rek Zelf revisiekosten betaald en van monteur rek van 1200 euro 3 dagen om het te monteren. En dat terwijl ik alleen voor de pakkingen kwam....weten jullie waar ik nog naar kan kijken?,,,heb geregistreerd vagcom en auto heeft geen storingen. Alleen nog lege airco en storing op ruitenwissers...help want ben inmiddels maand verder en 3000 lichter!...Bedankt voor het lezen en een antwoord op dit probleem. Gr Ed
Laatst gewijzigd door Ed48 op di mar 12, 2019 20:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1509
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door jordydereus » do feb 28, 2019 18:34

Van tijd af.

Of verstuiver stelbout te ondiep
Afbeelding

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » do feb 28, 2019 19:10

Bedankt voor je antwoord. Revisie bedrijf gister gebeld en verzekeren dat na 40 j ervaring alles getest en goed zit met de revisie!...dus dan zou alles weer open moeten en een ander moeten laten kontroleren...De T5 start en loopt goed alleen wat rauw als hij koud is en 1 tandje van tijd is 6 Gr dan zou de bus tot beroerd moeten starten of rijden....kan het met een log in vagcom gecontroleerd worden de pd verstuivers?...

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1509
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door jordydereus » do feb 28, 2019 19:39

1 tandje gaat niet bij t5.

Kan zelfs 1 honderdste van een tandje...

Pompverstuiver moet mechanisch gedteld worden.
Dat kan de vag com niet meten.
Afbeelding

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » do feb 28, 2019 20:25

Oké 1 tand kan niet...timing t5 10 x doorgelezen maar een verschil van 100ste nog niet tegengekomen zal het voorleggen aan Mn monteur of hij voor de 3 x timing wil checken want is met de timing bijna hele dag bezig geweest omdat hij het zeker wilde weten...dacht inspuit Mg van pd verstuivers controleren in vagcom...dat alles met de hand gesteld moet worden had ik begrepen van de revisie ...timing staat in vagcom op -0,5 ...waarde is -9 tot +9 dus staat er tussen in of moet deze op 0,0 staat?.....

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » zo mar 03, 2019 17:23

Kan iemand mij vertellen of dit de juiste torsion waarde is van mijn bnz 130 pk automaat t5 2.5l?...
Het verloopt van -0,5 naar -1,0 is dat normaal...
Link naar filmpje op YouTube



BVD
Gr Ed

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 509
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door jos_br » zo mar 03, 2019 17:48

Qua timing mot deze wel goed lopen. Maak eens een log stationair in groep 13 en 14.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » zo mar 03, 2019 18:36

Oké bedankt voor je antwoord ik zal dit vanavond doen.

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » zo mar 03, 2019 21:46

Jos, Hierbij de log van groep 13 en 14 hoop dat hier wat uitkomt.

Bedankt voor het meedenken,
Gr Ed




Zondag,03,Maart,2019,16:41:43:18548
VCDS -- Windows Gebaseerde VAG/VAS Emulator Loopt op Windows 10 x64
VCDS Versie: HZH 18.9.1.0
Data versie: 20190215 DS296.0
www.Randstadcarsolutions.nl


VIN: Kenteken: 64VGB5
Kilometrage: 247000 Reparatie Order:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Adres 01: Motor (070 997 016 M)

16:41:24 Groep 003: Exhaust Gas Recirculation (EGR)
798 /min Engine Speed (G28)
230.0 mg/str Exhaust Gas Recirculat. (spec.)
495.0 mg/str Exhaust Gas Recirculat. (actual)
100.6 % Exhaust Gas Recirc. Duty Cycle

16:41:24 Groep 004: Unit Injector
798 /min Engine Speed (G28)
2.5 °BDH Injection Start (specified)
7.7°KW Injection Duration (specified)
-1.0°KW Torsion Value

16:41:24 Groep 011: Charge Pressure Control
798 /min Engine Speed (G28)
1020.0 mbar Boost Pressure (specified)
1060.8 mbar Boost Pressure (actual)
80.5 % Charge Pressure Control Duty Cycle
Zondag,03,Maart,2019,21:29:31:18548
VCDS -- Windows Gebaseerde VAG/VAS Emulator Loopt op Windows 10 x64
VCDS Versie: HZH 18.9.1.0
Data versie: 20190215 DS296.0
www.Randstadcarsolutions.nl


VIN: Kenteken: 64VGB5
Kilometrage: 247000 Reparatie Order:



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Adres 01: Motor (070 997 016 M)

21:29:10 Groep 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 1-4)
-0.35 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
1.18 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2
0.16 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
-0.66 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

21:29:10 Groep 014: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 5)
-0.31 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 5




--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Adres 01: Motor (070 997 016 M)

21:30:28 Groep 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 1-4)
-0.19 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
1.13 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2
0.16 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
-0.64 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

21:30:28 Groep 014: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 5)
-0.47 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 5




--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Adres 01: Motor (070 997 016 M)

21:30:31 Groep 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 1-4)
-0.19 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
1.11 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 2
0.16 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
-0.64 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4

21:30:31 Groep 014: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation - Cylinder 5)
-0.45 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 5

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27768
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Multivan Generation » zo mar 03, 2019 22:17

Verstuiver 2 heeft continu dus een hogere compensatie nodig.
Normaal zou je zeggen dat die in aanmerking zou kunnen komen voor vervanging/revisie.
Echter als er pas een nieuwe kop op gekomen is,
dan zou ik eerst eens in de richting van de verstuiver kabelboom denken.
Want die is ook los geweest en zou zomaar beschadigd kunnen zijn geraakt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » zo mar 03, 2019 22:27

Kijk hier kan ik wat mee... mijn monteur wist 99,9 dat timing goed staat, mijn revisie bedrijf zegt ik heb alles goed gedaan en verstuivers getest...kabelboom zat al in mijn gedachte dus daar maar mee beginnen. Bedankt voor je advies...alleen vreemd dat er geen foutcode is in mijn scan...verklaard misch ook het hoge brandstof verbruik wat de ecu nu berekend...normaal 750 op tank en na revisie geeft hij 600 km aan...wordt vervolgd. Gr Ed

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27768
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Multivan Generation » ma mar 04, 2019 11:43

@Ed,
je kunt verstuiver 2 ook eens omwisselen met een andere verstuiver,
of 2 omwisselen met een verstuiver waar je gemakkelijk bij kunt.
Daarna weer een logje maken.
Verhuisd het "probleem" dan mee naar de andere positie waar je verstuiver 2 in hebt geplaatst,
dan weet je dat het aan de verstuiver zelf ligt.
Blijft het "probleem" op verstuiver positie 2 zich manifesteren, dan zou ik de kabelboom verdenken.

Met bovenstaande test kun je eventueel uitsluiten of het aan de kabelboom zelf ligt.
Schoot mij te binnen, voordat je wellicht onnodig de kabelboom uitwisselt.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » ma mar 04, 2019 12:45

Ik heb de kabelboom al besteld maar verstuivers kunnen we ook eerst proberen...

de_koen
Berichten: 28
Lid geworden op: zo okt 13, 2013 16:03

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door de_koen » ma mar 04, 2019 17:29

Afwijking op injectors is niets mis mee.
Vraag toch maar eens na hoe de speling/afstelling op de tuimelaars van de injectors afgesteld is... Tuimelaar moet op laagste punt staan, stelbout indraaien tot eindstop (veer van injector dus ingedrukt) en dan halve toer los.
Gezien de dikte van de darmen bijna niet mogelijk, maar aanvoer en retour tussen brandstoffilter en brandstofpomp verwisseld ?

Ed48
Berichten: 11
Lid geworden op: wo feb 27, 2019 20:55

Re: T5 automaat 130 pk houd in na revisie

Bericht door Ed48 » do mar 07, 2019 18:01

@koen... bedankt voor het meedenken. Even een update net is Mn tandempomp gescheurd aan de bovenzijde...iemand dat al eerder meegemaakt ... zal bovenstaande opmerkingen zal ik morgen bij mijn garage neer leggen die gaat de pomp vervangen )-; loop leeg zo op die T5 maar die pomp scheurd niet zomaar...

Plaats reactie