Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 18, 2018 19:49

Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti » do mar 07, 2019 11:29

Beste Weetjewel-ers,

Ik rij nu een jaartje naar alle tevredenheid in mijn 2011 T5GP met 84pk (150.xxx km). Het enige wat ik toch wel mis is enig vermogen, zoals bij het invoegen, inhalen (met name een helling op :nuts ), of om even wat gas bij te geven om aan een gevaarlijke/lastige situatie te ontkomen.

Via de zoekfunctie zag ik al dat er een hoop topics hier aan gewijd zijn maar ik kan weinig vinden over ervaringen op lange termijn. In eerste instantie dacht ik aan de standaard fabrieksupdate naar 140pk 340nm. Maar nu loopt er een aantrekkelijke actie bij VAGtechniek waarmee de bus naar 170pk 350nm gaat. Heel leuk natuurlijk, maar zijn er misschien mensen hier die met een dergelijke chip al een hoop kilometers achter zich hebben? Zo ja, was is jullie ervaring? Gaat dit allemaal goed? Soms hoor je toch wel 'horror' verhalen na het tunen, zoals koppelingen/vliegwielen die t begeven.

Ik weet dat de 84pk gelijk is aan het 140pk blok op de versnellingsbak na. En dat daarom het koppel begrenst wordt bij het chippen.

Hoor graag jullie ervaringen.
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020

Angelo-anneveld
Berichten: 229
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Angelo-anneveld » do mar 07, 2019 14:41

Ik had bij mijn bus 102PK naar 170 laten chippen.
Echter naar een aantal kilometers begon mijn vliegwiel te trillen bij het optrekken bij lage toeren..
Terwijl de koppeling en vleigwiel zojuist vernieuwd waren
Ik zou de 170pk chip afraden.

Heb hem erna terug laten chippen naar 140!

Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 18, 2018 19:49

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti » do mar 07, 2019 22:42

Angelo-anneveld schreef:
do mar 07, 2019 14:41
Ik had bij mijn bus 102PK naar 170 laten chippen.
Echter naar een aantal kilometers begon mijn vliegwiel te trillen bij het optrekken bij lage toeren..
Terwijl de koppeling en vleigwiel zojuist vernieuwd waren
Ik zou de 170pk chip afraden.

Heb hem erna terug laten chippen naar 140!
Bedankt het delen van je ervaring, goed om ook eens de andere kant van het verhaal te horen! Je rijdt nu met de 140pk 'fabrieksupdate'? Dat gaat verder probleemloos begrijp ik?
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020

Angelo-anneveld
Berichten: 229
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Angelo-anneveld » do mar 07, 2019 22:49

Geen fabrieks update, heb hem laten terug chippen van 170 naar 140PK bij harry buning. Vond hem daarna veel lekkerder rijden! Voelde iig fijner!

De bus is vorige week verkocht

Arie023
Berichten: 4
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 10:06
Locatie: Velserbroek

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Arie023 » vr mar 08, 2019 7:17

In het verleden heb ik mijn Golf V, CC en nu T5GP 2012, 140 pk laten chippen tot 170 pk. Is al 1,5 jr geleden. Nog geen seconde spijt van gehad. Inderdaad, je kan vaart houden, zelfs vermeerderen helling op. Ik zeg doen. :driveT5

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27770
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Multivan Generation » vr mar 08, 2019 7:21

Arie023 schreef:
vr mar 08, 2019 7:17
In het verleden heb ik mijn Golf V, CC en nu T5GP 2012, 140 pk laten chippen tot 170 pk. Is al 1,5 jr geleden. Nog geen seconde spijt van gehad. Inderdaad, je kan vaart houden, zelfs vermeerderen helling op. Ik zeg doen. :driveT5
Het gaat hier als basis van een 82 pk uit.
Dat is toch even anders als van een 140 pk uitgaan. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
imacthomas
Berichten: 221
Lid geworden op: wo jul 15, 2009 0:15

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door imacthomas » vr mar 08, 2019 7:54

Ik rijdt al jaren met een gechipt bus.
Eerst een 1,9pd motor met 200pk en nu een 2,0cr 140pk in een GP met 200pk gechipt.
uiteraard met wat hardwarematige aanpassingen.

De motor kan de tuning makkelijk aan, echter een 84 of 102 pk versie moet wel geknepen worden op koppel om de koppeling en vliegwiel te beschermen.
Deze zijn een stuk licht uitgevoerd dan de 140 of 180Pk versie's met een handbak.
Een beetje goede tuner weet dit en zal dit ook vooraf aangeven.

Ik adviseer mijn klanten altijd om tot een veilige 160pk en 350nm te gaan als er een 5bak in ligt.
Een winst van meer dan 100nm zal je zeker merken.
je zult er zeker veel rijplezier van hebben.

gr Thomas

Harry 341
Berichten: 9991
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Harry 341 » vr mar 08, 2019 9:16

Heb de mijne begin verleden jaar van 140 naar 182 pk gebracht...heeft nu ook 420 nm trekkracht...bevalt me zeer goed..hangt 1600 kg op de trekhaak waar we vaak mee weg zijn...rijdt echt super...vooral de lange hellingen op de franse snelwegen merk je goed dat er wat extra paardjes onder de kap zitten....ook kort en steil geen probleem...is idd ook een 140pk.maar wilde toch even vertellen dat chippen op zich goed bevalt...verbruik is ook lager geworden...Ik heb niet gechipt om harder te rijden...
Bijlagen
2017-08-14 14.06.43.jpg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 145
Lid geworden op: do aug 04, 2016 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door atilla » vr mar 08, 2019 11:21

Ik ben ook sinds kort in bezit van T5 2011 102pk en wil ik ook graag chippen voor meer trek kracht er uit te halen.
Ik ben aan het oriënteren of het in lange termijn problemen veroorzaakt.
Het lijkt me best logisch om hem een fabrieksupgrade te geven dan naar 170pk te chippen.
Uit mijn onderzoek komt volgende aandacht punten voren.
- Het is niet chippen (wordt zo genoemd ivm oude naam) maar software aanpassen.
- Je moet goed overleggen wat en hoe aangepast worden.
- Huidige software lezen! tijdens rijden (op rollenbank) en kleine aanpassingen doen bij dit software. dus niet een standaard software direct er op zetten. Het moet maatwerk zijn.
- aanpassingen zijn vaak: meer toeren bij turbo (is jou turbo in goed conditie?) zodat meer lucht in brandhuis gaat. meer brandstof pompen (injectoren in gevaar). etc. dus hierbij goed informeren.
- Tuner moet goed zijn: ervaringen met andere klanten, eventueel garantie , waar nodig nee zeggen tegen je gekke wensen. :bonk
T5 1.9TDI 105pk 2004 wit (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 wit (04-04-2019) PregoV2 viewtopic.php?f=13&t=62224
http://bit.ly/2lU77yy

Gebruikersavatar
Natte Tosti
Berichten: 5
Lid geworden op: zo mar 18, 2018 19:49

Re: Lange termijn ervaringen chiptuning T5GP

Bericht door Natte Tosti » vr mar 08, 2019 22:20

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen/bevindingen! Begrijp dat het met de 140pk/6bak varianten in ieder geval allemaal goed gaat. Zou voor het mooie nog wat ervaringen willen horen van de 85pk/102pk/114pk met de 5bak. Die enige ervaring die ik met 5bak gehoord heb is negatief.. :groteogen
T5GP 84pk - 2011 | viewtopic.php?f=11&t=59020

Plaats reactie