Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

vragen over de T5
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door whizzi »

Heren,

Ik wil wat gaan verbeteren aan het geluid van mijn T5GP. Allereerst de standaard RNS315 vervangen door iets beters. Simpele eisen: Bluetooth voor muziekstreaming en uiteraard bellen, DAB+ (want af en toe vind ik het fijn om radio te kunnen luisteren) en een soortgelijke integratie met de VW zelf. Dus stuurwielbediening moet werken en mogelijk wil ik in de toekomst ook een achteruitrijcamera die dan ook daarop mag werken.

Navigatie is niet nodig (al zit dat er vaak wel bij), ik gebruik toch Waze als ik wil navigeren. Als er een goede Android radio is, dan kan ik natuurlijk Waze wel weer gebruiken op dezelfde radio.

Iemand een tip, budget is nog niet bepaald overigens.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door RoelandZ »

Ik heb geen tips maar heb wel interesse in de rns 315 als je die weg doet. :knipoog
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door RadioAir »

Als tip wellicht de RCD330G, al heeft die geen DAB+.

Voor wat betreft die DAB+, afhankelijk van je model RNS315 kan het zomaar zijn dat zowel bluetooth streaming als DAB+ al aanwezig zijn in je unit. Ik heb zelf een T5GP van 02-2011 en bij mijn RNS315 stond zowel de DAB+ als de ingebouwde Parrot kit uit. Na een kwartiertje spelen met VCDS stond het aan ;-)

Je kan vrij simpel zien of je het "juiste" model hebt door te kijken of er achterop de radio nog een vrije antenne aansluiting is (DAB+) en er een sticker op de radio zit met een MAC anders dan 00:00:00 etc.

Ook een achteruitrijcamera is zonder problemen op een 315 te monteren, zowel lowline als highline (met bewegende strepen op het scherm bij draaien van het stuur).
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door whizzi »

Bluetooth streaming doet mijn RNS wel (al is het met wat problemen icm Samsung Galaxy S9+). Samsung heeft BT v4.0 en heeft nogal wat moeite om streaming te starten als de RNS aan gaat. Ik heb een apart tooltje moeten installeren op de Samsung om dit te omzeilen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door RadioAir »

Ik weet niet welke RNS je hebt, maar voor de 315 zijn m.u.v. de oudste generatie (eindigend op 279 zonder letter) een hoop software updates uitgekomen die publiek beschikbaar zijn. De oudste generatie, geleverd met firmware 0007, 0010 of 0011 kan ook een firmware update krijgen, maar behalve een paar Duitsers schijnt niemand die publiek te hebben. Moet zeggen dat ik met zowel een iPhone XS als de Samsung S9 geen problemen heb met BT audio streaming, ik heb alleen wat problemen met DAB en wisselen tussen bouquets, maar om nou naar Duitsland te rijden voor een firmware update is ook weer zo wat...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door whizzi »

Ik weet niet of het mag, maar kan iemand een hint geven waar ik een upgrade kan halen? (of als er toevallig iemand in de buurt van Helmond is die de DAB+-functie kan inschakelen zou dat ook tof zijn :kus ).

Mijn grootste probleem is het streamen met mijn telefoon (waarvoor ik nu teveel acties moet doen op de telefoon), DAB+ is een nice-to-have. De geluidskwaliteit is sowieso redelijk tot goed te noemen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door RadioAir »

Welke versie van de RNS315 heb je? Ook te zien door (uit mijn hoofd) Set-up ingedrukt te houden (of settings, in ieder geval die aan de rechterkant van het scherm), totdat je in het developer menu komt. Daar staat welk typenummer je hebt (en welke software).

Als je een keer in de buurt van Harderwijk of Apeldoorn bent, ben je welkom om DAB+ aan te zetten als jouw RNS315 het ondersteunt!
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door whizzi »

Onderdeelnummer 3C8035279F
Softwareversie 0410
Systeem hardwareversie H77
Navigatiegegevens versie: 0055
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door Jurjen »

In DAB zou ik niet teveel investeren... bij mij is de verbeterde ontvangst in ieder geval uitgebleven - vaak geen of een gestoorde ontvangst dus. Inmiddels is het 4G netwerk zo goed dat je beter via 4G de radio kan binnenhalen - kan je ook nog youtubjes bekijken tijdens het :ikrij :bonk

Apple iCar vind ik wel erg prettig - zit bovendien meteen mn navigatie op het scherm van de dubbel-din unit - Pioneer in mijn geval. Als je wil kan je daar ook de knopjes van het stuur op aansluiten. Op mijn stuurwiel zit alleen een toeter.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door RadioAir »

Voor jouw 0410 is een update beschikbaar naar de firmwareversie 0418.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door whizzi »

Dat is mooi. Is deze ook ergens online te vinden zodat ik het zelf kan installeren of moet dit persé bij een VW garage?
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door Multivan Generation »

Jurjen schreef: 02 mei 2019, 13:22 In DAB zou ik niet teveel investeren... bij mij is de verbeterde ontvangst in ieder geval uitgebleven - vaak geen of een gestoorde ontvangst dus.
Verschil zit hem in het detail.
Jij hebt het over DAB. De anderen over DAB+..
Maakt nog al een verschil.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door edjeraketje »

Een Discover Media past ook in de T5 GP.
Ik heb deze laten vrijschakelen bij MMI Repair. Edit OEM repair Breda kun je tegenwoordig beter heen gaan, Site van MMI is niet meer in de lucht.
Werkt perfect, supersnelle navigatie, CarPlay, niet te vergelijken met de Rns 315/510. Klank van de DM is ook beter dan de rcd330G
De modellen eindigend op een C E G zijn de modellen met DAB+
1FE3EEA5-EED6-44F6-AFB0-250C91D68296.jpeg
Laatst gewijzigd door edjeraketje op 05 jan 2020, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door hugopoley »

Ik heb de Alpine Halo9 er in gezet, dit omdat ik een groter scherm wilde ten opzichte van de RNS 315, en omdat ik inderdaad ook geen muziek meer kon streamen na het overstappen van Iphone naar Samsung. Dit werkt nu weer super en Andriod auto werkt ook perfect met navigatie via google maps of via Waze. Deze radio heft ook DAB+, maar ik ben er persoonlijk nog geen grote fan van, omdat het bereik niet echt super is, hij valt zeer regelmatig uit. maar dat kan er misschien ook aan liggen dat ik veel rond de grens van Nederland en Belgie rij.
20190311_160513[1].jpg
Papui
Berichten: 56
Lid geworden op: 23 jun 2019, 21:55

Re: Tips voor nieuwe radio T5GP gezocht

Bericht door Papui »

Hugopoley, jij kan waze op je groot scherm tevoorschijn halen? Hoe werkt dit dan? Heb je de app moeten installeren op je radio of werkt via screen mirroring?

Met vriendelijke groet,
Pasqui
Plaats reactie