Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

HELP: mijn T5 bokt!

vragen over de T5
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Lieve mensen,

Ik ben ten einde raad! Mijn bus bokt! Het voelt alsof in 1x alle injectoren afgesloten worden, gewoon als ik rij, als ik het gas wat sneller intrap, als er vermogen wordt gevraagd heuvel op, en dan ook nog de ene dag wel en de andere dag niet. Het vermoeden is een elektrische storing want er zitten al nieuwe kabelbomen in, alle aansluitingen zijn nagelopen, brandstoffilters vervangen,.... mijn garagehouder weet het niet meer.... Heeft één van jullie nog suggesties wat het kan zijn?

Mijn dankbaarheid grenst zo mogelijk aan hondsdolheid als één van jullie de oplossing weet!
Een fles CAVA voor de gouden tip!

Of, als iemand een monteur kent die écht álles weet van T5's... heel erg welkom.

Met dank en groet!
Eveline
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Multivan Generation »

Wat is het bouwjaar en van welke motor is er sprake?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door ktmkrik »

Als dit een 5 cylinder AXD blok is en het voorval uit zich zo rond de 1800 tot 2000 toeren als je gas geeft of vermogen vraagt dan zit ik te denken aan een defecte verstuiver(s).
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Het is een AXD uit 2006.
Toerental waarbij het gebeurd is vrij willekeurig.
Probeer een trend te ontdekken maar die lijkt er niet te zijn.
Vermogen vragen - berg op, gas diep intrappen - lijkt een trigger, maar het lijkt ook wel of het bij een hoge buitentemperatuur veel erger is - ongeacht of de motor net gestart wordt of niet.
Het is iig niet één verstuiver want dan blijft hij nog wel lopen, op 4 pitten. Dit is echt een hele korte total shutdown. Soms één bok, soms meerdere bokken achter elkaar. Gas eraf en weer heel langzaam opvoeren is dan de remedie.
Ik ben er al maanden mee aan het puzzelen... grrrr... :bonk
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door MarcoBT4 »

Dat euvel had ik ook met me AXE blok, wat na uitlezen de sensor bandstoftempetatuur, moet hem nog laten resetten want euvel staat nog in computer en probleem is nog niet weg
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
jordydereus

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door jordydereus »

Laadluchtsensor?

Vlakbij je koelvloestofvaatje. Zit op een plastic slang gemonteerd.
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Dank allemaal voor alle suggesties! Fijn! :jumpklap
Inmiddels is de motor ook al rijdend en bokkend uitgelezen en komen er geen storingen bovendrijven; ook niet op de brandstoftemperatuursensor.
Dus de volgende stap is nu de injectoren demonteren en testen... :huilen
Dank nogmaals voor het meedenken en als er nog meer gedachten op komen, deel ze ajb! Het helpt ons echt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Multivan Generation »

Injectoren is inderdaad een volgende stap
Evenals de verstuiverkabelboom vervangen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door ktmkrik »

De verstuiverkabelboom is deze ook al eens gecontroleerd/vervangen?
Stekkers willen nog wel eens los gaan nl.
Ruik anders eerst eens de olie of deze naar diesel stinkt, kan ook goed dat een injector los zit of dat de o-ringen niet goed meer afdichten... als dit het is zal de bus slecht starten s'ochtends.
Zou er wel werk van maken en niet te lang wachten want als het een defecte injector is die na druppelt kan hierdoor ook een gat in de zuiger branden is me ooit eens vertelt.
Succes met je zoektocht!
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Dank voor de tips!!
De kabelbomen zijn vervangen en de aansluitingen zijn nogmaals gecontroleerd. De stekkers zijn een beetje gemodificeerd zodat ze niet los kunnen schieten.
De olie was het koelsysteem in gelopen. Kapotte warmte wisselaar. Grrrr... verder start de bus goed. Het is echt een raadsel!!!
Bij het uitlezen tijdens het rijden kwam er geen één storing, terwijl hij toch echt bokte. Mysterie.
Afijn, nu eerst maar de verstuivers checken. Hij staat nu idd gewoon aan de kant.

De zoektocht gaat verder....!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Multivan Generation »

Elfje Twaalfje schreef: 04 jul 2019, 21:49 Dank voor de tips!!
De kabelbomen zijn vervangen en de aansluitingen zijn nogmaals gecontroleerd.
Heb je daar een rekening en een onderdeelnummer van op de rekening?
Of is het van horen zeggen?
Want welke kabelbomen zijn er dan eigenlijk vervangen?
En dit soort stekkers hoef je niet te modificeren, die klemmen en maken uit zichzelf prima contact.
Dus dit zou ik niet zo maar uitsluiten, als in de trant van, dat kan het niet meer zijn want het is vervangen..

Als het aan de verstuivers ligt, dan kun je je portemonnee alvast gaan trekken --> duur!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Helder, ik neem het mee in de zoektocht.
Wat ik begreep zitten er 2 kabelbomen in het blok en die zijn allebei vernieuwd.
Je hebt gelijk dat deze stekkers niet gemodificeerd hoeven te worden: het ging om de stekker van de electro-magnetische afsluiting van de verstuivers.
Ik zal nogmaals navragen of we zeker weten dat de kabelbomen de juiste zijn.
Dank!
De verstuivers, ja, ik weet het, ongeveer 80 euro per verstuiver om ze te testen en nieuwe kosten 600 euro per stuk. En dan nog de sleuteltijd.... :-(
Elfje Twaalfje
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jul 2018, 14:36

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door Elfje Twaalfje »

Zo! Nou, laat het hem maar niet horen! Hahaha,... :jump
Omgeving Zeist
Tips zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door ktmkrik »

Elfje Twaalfje schreef: 05 jul 2019, 09:06 Helder, ik neem het mee in de zoektocht.
Wat ik begreep zitten er 2 kabelbomen in het blok en die zijn allebei vernieuwd.
Je hebt gelijk dat deze stekkers niet gemodificeerd hoeven te worden: het ging om de stekker van de electro-magnetische afsluiting van de verstuivers.
Ik zal nogmaals navragen of we zeker weten dat de kabelbomen de juiste zijn.
Dank!
De verstuivers, ja, ik weet het, ongeveer 80 euro per verstuiver om ze te testen en nieuwe kosten 600 euro per stuk. En dan nog de sleuteltijd.... :-(
In het blok zit maar 1 kabelboom dus waar hun die tweede hebben gezien blijft dan even een raadsel.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: HELP: mijn T5 bokt!

Bericht door jos_br »

Laat hem rijdend uitlezen in groep 23 en 24, hier kun je zien of er voldoende brandstof aangevoerd wordt naar de verstuivers.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie