Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Airco problems

vragen over de T5
Plaats reactie
Erik701
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Airco problems

Bericht door Erik701 »

Hoi,

Mijn oude T5 2.5 tdi 96kw van 2004 had een tweetal jaar geleden stukken. De compressor van de airco was geblokkeerd, waardoor de as van de alternator ook gebroken was. Beide zelf vervangen, bus reed terug prima en de airco werkte.

Maar na enkele maanden bleek de airco ineens niet meer te werken. Ik dacht dat ik met het vervangen van de compressor mss ergens een dichting vergeten was of een ander lek had veroorzaakt. Tijdje mee doorgereden zonder airco (bus wordt maar zeer weinig gebruikt), maar met de geboorte van een zoon en die hoge temperaturen vorige week werd het toch tijd om eens naar die airco te kijken.

Garagist hangt de bus aan een airco vul/clean toestel en vult bij, maar blijkbaar was er niet veel druk verloren gegaan. Geen lek dus. Hij vermoedde een probleem met electronica.

Vandaag de zekeringen nagemeten, alles ok. Voorbumper gedemonteerd om goed aan de compressor te kunnen, die krijgt ook mooi 13v. Maar de connector aan de sensor die vlakbij de compressor zit was losgekomen. Ik dacht: hoera! Dat zal de oorzaak zijn! Maar helaas pindakaas ... connector aangesloten, nog steeds geen airco.

De as tussen de alternator en airco draait, maar de vrijloopkoppeling' draait niet, is dat normaal? Ik kan hem wel (mits een klein beetje weerstand) met de hand vrij rond draaien.

Ik heb de bus met een vcds reader uitgeleden, en krijg als enige foutcode: 18049: Please check DTC memory of A/C controller. Ik vermoed dat die controller wel een foutcode zal bevatten, aangezien de bekabeling naar de sensor los was, maar hoe kan ik die resetten? Is daar ergens een truukje voor?

Iemand anders een andere suggestie wat de oorzaak zou zijn?
Bedankt alvast!
jordydereus

Re: Airco problems

Bericht door jordydereus »

Rubberen koppeling versleten?
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1662
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Airco problems

Bericht door sjaak »

Inderdaad flexkoppeling denk ik,alleen kijk ook hoelang de slipkoppeling er al op zit want dit was toendertijd bij ons de boosdoener van alle ellende!! :driveT5 :T54LIFE :wjw
Erik701
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Airco problems

Bericht door Erik701 »

Die flexkoppeling werd mee vervangen met de compressor, als ik me goed herinner. Als je een nieuwe compressor koopt zit deze er toch op? Of ben ik mis?

Draait die koppeling zichtbaar mee normaalgezien?
jordydereus

Re: Airco problems

Bericht door jordydereus »

Flexkoppeling en vrijloop zijn 2 verschillende dingen.
Plaats reactie