Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 DSG/koppeling vanalles problemen???

vragen over de T5
Plaats reactie
Hjacobs11
Berichten: 13
Lid geworden op: za aug 11, 2018 12:04

T5 DSG/koppeling vanalles problemen???

Bericht door Hjacobs11 » ma jul 08, 2019 22:37

VW T5 2013 180Pk DSG 4motion.

Historiek:
Binnen 1ste jaar na aankoop DSG bak stuk en vervangen in garantie. (+/- oef)

09/2018 (210dKm) distributie riem laten vervangen, hierna onmiddellijk probleem met vrijloop, motor schokte.
Laten onderzoeken: ijzervijlsel in mn brandstof systeem, op aanraden garage, heel het brandstofsysteem vervangen en/of uitkuisen

Terug gekregen een extra lawaai bij lage toeren, iets wat niet normaal was alleszins.
12/2018 Raad gekregen om dubbel vliegwiel te laten vervangen ( en ineens de koppeling)

Terug gekregen (ik was ondertss platzak). Geluid niet weg.

Hier de raad gekregen om eens de verdeelbak na te kijken, niets te zien blijkbaar.

02/2019
Onderhoud gehad, blijkt dat ik met een klein lekje zit, ergens, ze wiste nog niet waar. Te onderzoeken.

03/2019 2 keer zwitserse bergen ingeweest, zonder problemen met abnormaal geluid bij lage toeren.

Ondertss mijn schokdempers voor-aan lekgeslagen.

06/2019
Laten vervangen en het lek aan motor laten nakijken.
Lek tss motorblok en versnellingsbak, daar waar ze niet aan moesten komen bij vervangen van koppeling en vliegwiel. Hier heeft VW blijkbaar geen reserve dichting voor (?????)
Ze stellen voor om de versn bak te vervangen (?????????), omdat deze "het geluid" nog heeft en er toch onderuit moet.
7 k€ nieuw of 3.5k€ gereviseerde.
Voorlopig olie bijgedaan in (+/- 2l verloren op 40000km)

NU maakt hij nog meer trillingen en geluid, enkel in lage toeren, het is niet overdreven, maar het is zeker niet het normale.
In de garage hinten ze op mijn vele KM, maar daarom heb ik een VW gekocht, toch?

Ik heb al duidelijk gemaakt aan de garage dat dit, waarschijnlijk, mijn laatste VW wordt. (met spijt in het hart, want ik rij er dolgraag mee)

Nu heb ik nog enkele vragen:

Vraag 1:
Nu ben ik net terug van Oostenrijk, op die autobahn 170km/h geen probleem, ik voel ook absoluut niks abnormaals aan het schakelen.
De bergen in volgeladen, airco volle bak, 34°C buiten temp. Bij een half uur goed stijgen in een bergpas, begint zijn temp plots op te lopen, boven 90 maar nog ruim onder de rode zone, Is dit normaal?

Vraag 2:
Ik heb vandaag de koppeling eens getest:
dwz: rem ingeduwd met 1 voet en de andere voet gas gegeven
- in achteruit: lijkt hij normaal te handelen: koppeling pakt en wil optrekken, max 1200toeren
- in vooruit: schokt hij bij het pakken, precies of het in 2 keer moet gebeuren, ook max 1200toeren
Is dit normaal?

Vraag 3:
Het olie lek en het geluid, het gaat waarschijnlijk wat tijd kosten (= geld kosten) om de bak ertss uit te halen en dit lek te dichten, maar ja dan heb ik dat geluid nog, lager? Of toch koppeling niet ok?

Ik ben niet in de mogelijk om zelf eens onder die bus te kruipen, dus moet vertrouwen op de garage.
Vermits dit alles met originele VW onderdelen gebeurt is, hou ik het graag bij officiele garage, maar begin hier toch stilaan mijn bedenkingen bij te hebben.

Met al die kosten hierboven, had ik al de helft van een nieuw bus betaald :bonk

(stilaan aan het lonken richting V-klasse met 239pkaatjes)

Plaats reactie