Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help, mijn bus spookt.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Geschatte medeforumers,

Onze T5 heeft hele rare kuren.
We kwamen vanmiddag terug van de camperbeurs in Hardenberg en onderweg in eens Ping! het gloeispiraal lampje begint te knipperen en melding engine to workshop, nog een keer Ping. ABS fault + abs lampje gaat branden.
Allebei geel, dus toch maar doorrijden richting huis.
Het miezerde een beetje, dus ruitenwissers op interval. Bij Groningen begint het serieus te regenen, dus ruitenwissers op stand 1 - - niets, stand 2 ook niets, interval niets, even het knopje van interval heen en weer en ja interval doet het tenminste, nog een keer weer op stand 1 en 2 weer niets weer de zelfde procedure en interval doet het weer.
Toen even de ruitensproeier aan, alle dashboard lampjes gaan branden en de motor valt uit. Gelukkig kon ik de auto van contact af doen en opnieuw starten, hee! de storingen zijn weg en de ruitenwissers doen het ook weer.
Maar het vertrouwen is wel weg, mijn contactslot weigerd soms ook op de contact stand.

Rara wat kan hiervan de oorzaak zijn, eerst nw. Contact onderblokje en dan verder kijken? Dit soort gekke dingen heb ik met mijn T4 nooit gehad.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Kan ik ongestraft de contact/startschakelaar en de kolomschakelaar (RAW met CC en ruitenwissers met BC) vervangen of moet zoiets nog weer in het systeem ingelezen worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door RRider »

Die hoeven niet ingeleerd te worden
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Oké bedankt, ik weet niet of dat het probleem oplost, maar als het nieuw is kan het geen storing meer geven.
Ik begin wel een beetje te balen van de bus, ik zou er een camperbusje van maken, maar ik wacht nog wel een poosje. Mijn zoon heeft gister de ECU uitgelezen en alles opgeslagen en daarna alles gewist. Dus kijken hoelang het duurt voor hij weer kuren krijgt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door RRider »

Ik kom regelmatig (eens in 3 a 4 weken) in stad Groningen. Mijn ouders wonen daar. Mocht het probleem niet verholpen zijn, dan kom ik graag meten/uitlezen/diagnose stellen. Ik zou met het contactblokje beginnen.

Groet,
Christiaan
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Dat zou super zijn, ik ga eerst het contact blokje vervangen.

Als het stuur van een T5 eraf moet, moet dan de accu losgekoppeld worden i.v.m. de airbag?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door RRider »

Ja, accu moet eraf. Kan even zoeken zijn om de airbag eraf te krijgen, maar als je geduld hebt, lukt het meestal wel. Verder markeer je natuurlijk de stand van het stuurwiel ten opzichte van de stuurpen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 30 sep 2019, 23:57 Dat zou super zijn, ik ga eerst het contact blokje vervangen.
Veel succes daarmee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Vdub_nl
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2017, 14:12
Locatie: Vorden

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door Vdub_nl »

1.9 TDI BRS?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Nee, het is een 2.5 BNZ bj. 2008 313000 km.
Contactblokje zal ik deze week vervangen.
Zit ook redelijk veel speling op het contact slot.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Vanmiddag het contactblokje onder het contactslot vervangen.
VERGEET NIET OM EERST DE ACCUKLEMMEN LOS TE MAKEN
Sleutel UIT het contactslot.
De onderste kap van de stuurkolom ging er vrij makkelijk met gepast geweld onderweg, dus toen kon ik bij het contactblokje. Connector er aftrekken.
IMG_20191012_164659-192x256.jpg
IMG_20191012_164659-192x256.jpg (12.13 KiB) 1998 keer bekeken
Het rode borgmiddel even van de schroef kopjes af(zie foto), schroefjes ver genoeg eruit draaien en dan pak je het blokje er makkelijk uit. Nieuwe er in, stekker er weer op en accu weer aansluiten. Gelijk de accupolen even geschuurd en ingevet met vaseline.
Toen weer op contact en starten, het valt me op dat de lampjes op het dashboard feller blijven branden tijdens het starten. Dus goede hoop dat deze reparatie zijn vruchten zal afwerpen. Morgen weer een rit met redelijk wat kilometers en dan kijken of het goede gevoel blijft. Bij thuiskomst de auto even weer aan de laptop hangen(of andersom) en even de storinglijst checken.
Wordt vervolgd.

P.S. Ik heb een Febi Bilstein gemonteerd, dit is volgens mij dezelfde als origineel, alleen het VAG nummer staat er niet op.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 13 okt 2019, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Vandaag de hele middag aan de rit geweest met de bus en geen probleem gehad. Heb nog geen gelegenheid gehad voor het uitlezen.

Hij heeft zoveel power dat de wielen in de 2e versnelling nog doorslippen (op een vochtige weg).
Hoort de ASR dan niet in te grijpen, het lampje van de ASR knippert wel als hij doorslippen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Help, mijn bus spookt.

Bericht door krekwakwol »

Nu 2 week verder met de nodige ritjes heb ik nog steeds geen storing weer gehad, dus ik denk dat het contactblokje toch de oorzaak is geweest.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie