Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoopadvies: is dit wat ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Erwin L »

Sinds 9 jaar ben ik actief op het T4 gedeelte van dit forum, maar ondertussen kijk ik stiekem een klein beetje uit naar wat anders. Een fiscaalvriendelijke T5 (dus 15 jaar of ouder) en hoeft geen camper meer te zijn. Een korte, zonder dubbele cabine en liefst ook zonder de grote grijze voorbumper. Ik rijd niet veel kilometers, hij komt op de zaak dus gewoon grijs kenteken is prima.

Nu vond ik deze: https://www.autowereld.nl/volkswagen/tr ... tails.html
en vraag me af of dit wat is ?

Qua uiterlijk zit er wel wat werk aan, maar is dit een betrouwbare motor ? Laten we zeggen dat ik er nog een ton mee wil rijden, dat ik nu investeer in een goede onderhoudsbeurt en dat ik hem over een jaar of drie "weggooi" - dan schrijf ik 1000 euro per jaar af en dat is een koopje......

Mijn grootste punt van zorg is dat de onderhoudshistorie 5 jaar geleden is gestopt en dat er daarna nog een ton mee gereden is. Verder is de bus volledig naar mijn zin.

Wat vinden jullie ?

Oh ja, ik wil er een caravan van 1200 kilo (beladen) mee trekken, dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden
T5 1,9 Tdi 2004
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door RoelandZ »

Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie op het forum eens.....

Zelf zou ik eerder voor een 1.9tdi gaan met de helft van de gereden kilometers met grote grijze bumper aan de voorzijde. :ikrij
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Olaf »

Ik weet niet wat je budget is, maar zou voor een jongere gaan met veeel minder kilometers. Gegarandeerd dat er bij deze bus van alles aan mankeert, neem aan dat je voor de zaak een betrouwbare bus wilt hebben.Tevens zit je met dit bouwjaar dat je de milieuzone's niet in mag. Ik zou een bus zoeken van 2010 of jonger.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Vmaxxer »

te veel kilometers.
Wel een goede aanduiding dat de 2.5 serieus veel kilometers aankan.
Ik zou voor max 250K km gaan dan heb je een heel aannemelijke kans dat zonder al te veel problemen een ton zorgeloos kunt rijden. Misschien wel 2 ton.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou hem laten staan, te groot risico deze bus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Snautzer »

Mhouw. Het voordeel is dat de bus is gearriveerd op deze km stand. Als het al stuk was gegaan aan de gebruikelijke kwalen, was het al schroot geweest.
Maar nu komt de bitch , waarom nu .... Voor die prijs zou ik toch genegen zijn het risico te nemen. Je kan namelijk ook wel eens mazzel hebben.
You feel lucky ? Now do you
Ook bij een recente auto heb je wat dat betreft geen zekerheid. Kan je een volgende auto bekostigen gewoon doen. Beetje een loterij.
TTS
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 nov 2019, 08:22

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door TTS »

Ik zou het niet aandurven, maar dat hij die afstand gehaald heeft, betekent voor mij wel dat het onderhouden is.
Je weet het soms nooit. Ik denk echt op je ogen en oren vertrouwen.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Erwin L »

Bedankt voor jullie reacties !
De meningen zijn ongeveer 50/50 verdeeld. Op mijn oren kan ik helaas niet vertrouwen. Dus voor nu wordt dit hem niet...…

Wat ik door de zoekfunctie niet kan vinden is zoiets als: voor de T4 is de 2,5 TDI ACV de best mogelijke motorisering. Hoe ligt dit bij de T5 ? Minder eenduidig vermoed ik ? Gezien ik deze ACV gewend ben, wat zou de meest logische motorkeuze zijn voor de T5, rekening houdende met de caravan van max 1200 kilo ?

Dit zou de zoekcriteria die ik al genoemd heb compleet maken, waarna ik een tijdje de markt kan volgen om te zien wat er zoal aangeboden wordt en of daar dan iets bij zit wat mijn volgende bus zou kunnen worden.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Olaf »

T5 gp 2.0 tdi 140pk.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Vmaxxer »

In de T5 is de 2.5 TDI volgens de forums minder oerdegelijk dan destijds in de T4 maar er zijn er genoeg die zonder noemenswaardige problemen naar de 3-4 of 5 ton rijden maar zijn er ook die dure probleempjes als duallmass flywheel vervangen of turbo vervangen tegenkomen.
Ik heb een T5 gekocht bij 2 ton en tegelijkertijd €1.500,- apart gezet voor een eventueel duur probleem. zit nu op 3 ton en hen de volle €1500 nog steeds in mijn noodgevallen potje zitten :knipoog
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Hanz »

De combinatie van beste motorisering voor een T5 en een fiscaal vriendelijk leeftijd van minstens 15 jaar bestaat volgens mij niet. Dus je zult aan een van beide voorwaarden iets meten opgeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door RoelandZ »

Hanz schreef: 25 nov 2019, 09:30 De combinatie van beste motorisering voor een T5 en een fiscaal vriendelijk leeftijd van minstens 15 jaar bestaat volgens mij niet. Dus je zult aan een van beide voorwaarden iets meten opgeven.
De 1.9 TDI is toch een prima motor? Heeft ook geen moeite met 1200 kg trekken (mits 77kw)
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Erwin L »

Budgettair gezien moet het fiscaalvriendelijk zijn, dus die eis is leidend. Maar ik zie van 2003/2004 wel diverse 1.9 TDI's met 77 kW, dus houd ik dat voorlopig aan. Is er toch nog hoop... :-)
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Multivan Generation »

Vmaxxer schreef: 25 nov 2019, 07:08 In de T5 is de 2.5 TDI volgens de forums minder oerdegelijk dan destijds in de T4 maar er zijn er genoeg die zonder noemenswaardige problemen naar de 3-4 of 5 ton rijden maar zijn er ook die dure probleempjes als duallmass flywheel vervangen of turbo vervangen tegenkomen.
Dat is geen duur probleem, het is een slijtage onderdeel, wat heel normaal is dat dit zo eens vervangen moet worden.
Turbo vervangen wordt vaak veroorzaakt door een verstopt roetfilter(eerste generatie T5's met roetfilter).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Aankoopadvies: is dit wat ?

Bericht door Vmaxxer »

Wel een duur slijtage onderdeel iig ;)
2006 T5 2.5 AXD
Plaats reactie