Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

vragen over de T5
Plaats reactie
bernardolanges
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2020, 19:52

VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door bernardolanges »

Sinds kort valt het mij op dat mijn T5 gp bj 2012 2.0 TDI 103 kw vanaf een graad of acht en bij een warme motor minder snel aanslaat, ook is de voorgloeitijd dan maar 1 seconde. Hij slaat wel aan maar heeft dan wat rookpluimen en de geur van onverbrande diesel. Bij koude motor en vorst geen probleem lange voorgloeitijd en gelijk starten zonder rookpluimen.

In eerste instantie zit ik te denken om de gloeibougies te vervangen en de voorgloeitijd relais onder de accu.

Wie heeft ervaring met dit probleem en heeft eventueel tips? Is mijn diagnose correct of zie ik wat over het hoofd.

Alvast bedankt voor de reacties mvg Bernardo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst welkom op weetjewel :zwaai
Ik zou de auto eerst eens uitlezen en kijken of de buiten temperatuursensor, die achter de voorbumper zit,
nog wel juist functioneert.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bernardolanges
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2020, 19:52

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door bernardolanges »

Temperatuur meter werkt goed en nu de temperatuur buiten oploopt doet hij het steeds vaker. Dit terwijl deze motoren gewoon zonder gloeibougies zou moeten aanslaan. Volgens mij regelt de auto bij het starten zijn hoeveelheid diesel in combinatie met de buitentemperatuur dus zit momenteel richting de verstuivers te denken
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door jos_br »

Starttoerental al gemeten?

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door pwhooftman »

Een slechte eerste of warme start kan ook veroorzaakt worden door defecte of rammelende pompverstuivers, ik hoop niet voor je dat dat het is.
Gebruikersavatar
Dhpvloeren
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 mar 2013, 20:39
Locatie: Eemnes

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door Dhpvloeren »

pwhooftman schreef: 19 mar 2020, 08:35 Een slechte eerste of warme start kan ook veroorzaakt worden door defecte of rammelende pompverstuivers, ik hoop niet voor je dat dat het is.
2.0 TDI is common-rail heeft geen pomp verstuivers. Zal zoals eerder aangegeven de temp sensor zijn...
Transporter t5 gp 180pk verlengd Candy white. Bouwjaar 2015 :ikrij

Vorige transporters

Volkswagen t5 2.5 TDI 130pk candy white 460.000km
Volkswagen t5 1.9 TDI candy white 165.000 km
Volkswagen t4 2.5 TDI 111kw 560.000 km :adhd
Jowjoe
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2020, 10:11

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door Jowjoe »

Gloeisysteem zal het al zeker niet zijn want die doet zo goed als niets bij warme motor.
Als je zegt onverbrande diesel dan zou ik ook meer richting verstuivers gaan denken en onvolledige of onjuiste verneveling van je diesel. Raildruk te laag? Verstuivers verontreinigd. Probeer eens een product dat je mee in je tank doet om het dieselsysteem te reinigen. Wynns heeft zo een aantal producten... Ik zeg niet dat het daarmee gaat opgelost zijn maar is zeker het proberen waard.

Grtz Joe
bernardolanges
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2020, 19:52

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door bernardolanges »

Vandaag heb ik het brandstof filter vervangen en een wyns cleaner toegevoegd. Ben benieuwd of dit helpt maar heb zo mijn twijfels maar baat het niet dan schaadt het niet.

Tevens hoor ik steeds iets in dit topic over de temperatuur sensor maar die is volgens mij in orde want hij geeft de temperatuur goed aan op het dashboard.

Wat mij de laatste tijd opvalt is koudstart geen probleem bij een warme motor slaat hij ook gelijk aan maar is de motor ongeveer 1,5 uur uit dan slaat hij niet gelijk aan en moet ik flink doorstarten. Dus koudstart is goed warme motor ook maar het gebied tussen warm en koud levert problemen op.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door Multivan Generation »

Je denkt steeds in hetzelfde kringetje terwijl er mensen andere tips geven die je niet naloopt.
Zo kom je niet verder..

Succes..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bernardolanges
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2020, 19:52

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door bernardolanges »

Ik heb 1 ding voorbij zien komen buiten mijn kringetje om dat is het starttoerental. De Bus gaat volgende week naar een garage die gaat hem uitlezen en het probleem opsporen. Probeer enkel voor mezelf te verklaren hoe dit kan maar heb helaas geen kennis van moderne diesel techniek, en ben ook niet in bezit van uitleesapparatuur. Maar door mijn werk als restauratuur van classic motoren en de liefde voor techniek probeer ik gewoon gewoon de techniek te begrijpen en naar mijn kennis een diagnose te stellen.

Gr Bernardo
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door brecht_van »

Ik zou ook maar eens naar de afstelling van de distributieriem laten kijken. Als die niet helemaal perfect staat zou dit ook een reden kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door Erdem50 »

bernardolanges schreef: 19 mar 2020, 21:56 Ik heb 1 ding voorbij zien komen buiten mijn kringetje om dat is het starttoerental. De Bus gaat volgende week naar een garage die gaat hem uitlezen en het probleem opsporen. Probeer enkel voor mezelf te verklaren hoe dit kan maar heb helaas geen kennis van moderne diesel techniek, en ben ook niet in bezit van uitleesapparatuur. Maar door mijn werk als restauratuur van classic motoren en de liefde voor techniek probeer ik gewoon gewoon de techniek te begrijpen en naar mijn kennis een diagnose te stellen.

Gr Bernardo
Dat is opzich allemaal wel begrijpelijk maar ondertussen gaat iedereen incl jijzelf van alles ‘roepen’ wat eigenlijk niks toevoegt.

De basis bij zo een auto is eerst beginnen met uitlezen en kijken of er storingen zijn, daarna als er geen storingen zijn om storing te gaan zoeken en mogelijk drukken te meten etc MET een testkast erbij.

Succes
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jappie 10
Berichten: 233
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:57
Locatie: Kollumerzwaag

Re: VW T5 GP 2.0 TDI start slecht bij hogere temperaturen

Bericht door jappie 10 »

Als hij langer stilstaat en dan de storing zich voordoet zou ik de brandstoftoevoer verdenken
Plaats reactie