Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

vragen over de T5
Plaats reactie
VWilco
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:27

hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door VWilco »

Hallo,
Ik zal me binnenkort even officieel voorstellen, voor nu een prangende vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden.

Als winterprojectje heb ik een set Land Rover wielen op de kop getikt en weer helemaal strak laten maken. Het zijn 20 inch 8,5J wielen met een ET waarde van 58. Zoals jullie op de foto's kunnen zien houdt de ruimte achter de velgen niet over. Ondanks dat ik nog niet de juiste bouten en centreer ring heb, leek het bij de proefpassing verder mooi aan te sluiten.
Probleem bij de California is dat de binnenbekleding van de schuifdeur erg strak langs het achterwiel loopt. Ik kan daarom niet te ver naar buiten, spacers zullen dus niet lukken.

Heeft iemand DE tip voor mij qua banden(maat)? Dacht zelf eerst aan 275/35/20, maar ben bang dat deze (aan de binnenzijde) te ver buiten de velg uitkomen. Andere optie is 255/40/20, probleem daarbij is dan weer dat de rolomtrek behoorlijk afwijkt (en een positieve tellerafwijking geeft). 255/35/20 zou qua maat denk ik goed passen, maar die zijn weer niet met de juiste load-index te vinden...
PhotoGrid_1579014705878.jpg
PhotoGrid_1579014619197.jpg
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door raf_construct »

Die passing lijkt me te nipt, hou je er ook rekening mee dat de ophanging daar in alle richtingen moet kunnen bewegen, dus ook zijdelings? Ik zou voor 10mm spacers gaan en even kijken of je de schuifdeur met een wig verder open kan zetten?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door de_koen »

Ik heb 245/40/20 op 9.5x 20 et53 rondom
Loadindex 99..
Afrolomtrek is 2% groter dan standaard grootste bandenmaat 215/60/17 dus tellerafwijking van 2km/u aan 100km/u. Geeft standaard toch altijd te veel aan.
Voor de looks 10mm spacer tussen, maar ook zonder spacer gaat zonder aan te lopen in het plastic binnenspatbord. Ik krijg er dat net mijn pink nog tussen.
Heb een caravelle dus schuifdeur bekleding is even dik als california. Bekleding raakt de velg net (niet)
Je 8.5 et 58 gaat dus prima. Binnen nog 8mm meer plaats over, buiten 18mm, tov mijn velgen...
Zal morgen wat foto's posten.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2710
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door Erdem50 »

Lijkt mij dat bij een 245er band op 9.5J de band een beetje getrokken of net aan recht staat. Heb je een foto?

Ik bedoel daarmee dat de velg breder is dan de band.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door hugopoley »

Erdem50 schreef: 15 jan 2020, 06:19 Lijkt mij dat bij een 245er band op 9.5J de band een beetje getrokken of net aan recht staat. Heb je een foto?

Ik bedoel daarmee dat de velg breder is dan de band.
De band ligt er zeker getrokken op, ik had destijds op mijn audi 245-30-21 liggen op een 9,5J velg en dat was aardig getrokken. Zie foto, hij is niet heel duidelijk maar het ging hier over de stoeprandschade die er aan zat... :muur

received_329704511127681.jpeg
VWilco
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:27

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door VWilco »

Fijn om te lezen dat het waarschijnlijk gaat passen! Ik zag mijn investering in de velgen al verdampen😄

Denk dat ik voor de 255/40/20 ga. Nog tips qua bandenmerk? Het zijn natuurlijk allemaal high performance banden, wat op een California minder noodzakelijk is. Voorkeur gaat meer uit naar een stillere band met langere levensduur.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door Multivan Generation »

9,5 inch breed aan achterzijde is bij een Caravelle/Multivan/California echt op het randje.
Ik zou zo smal mogelijke banden nemen met voldoende loadindex en wel om 2 redenen.
Liever iets getrokken als continu aanlopen en aan de buitenzijde je schuifdeur bekleding.
Ook lijkt het / is zo, dat grotere maten en plattere banden sneller slijten.
Tip: let goed op je uitlijning aan de achterzijde, je banden willen anders aan de binnenzijde wel eens sneller slijten .
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Retro
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 aug 2019, 21:35

Re: hulp gevraagd bandenkeuze 20 inch

Bericht door Retro »

Multivan heeft gelijk wat de ruimte betreft. Echt krap. Ook goed uitkijken voor putdeksels....

Wat merken betreft ben ik positief verrast door de eigenschappen van de Nexxen Sfu4 met de juiste load index. Stil, volop grip ook in de regen en erg voorspelbaar.
Plaats reactie