Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

vragen over de T5
Plaats reactie
S33dm4st3r
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2020, 18:13

Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door S33dm4st3r »

Hallo allemaal, mijn naam is John en net nieuw hier.
Ik heb een tijd zitten zoeken maar niet echt een topic over mijn probleem gezien.
Vorige week vrijdag ben ik op weg naar huis na onze vakantie met ca. 120 km/u over een zwaar, flink object gereden wat onverwachts tevoorschijn kwam toen de personenauto voor ons plotseling uitweek.
Gevolg van dit avontuur was een lekke carterpan, vrij snel kreeg ik lampjes en piepen, ik ben zo snel ik kon naar de kant gegaan en heb de bus gestopt.
Het zal zo'n 500 meter zijn geweest die ongeveer een half minuutje heeft geduurd.
Heeft iemand ervaring met een zelfde soort situatie en hoe erg is het werkelijk voor de glijlagers e.d.

Het gebeurde op de A27, tussen Gorinchem en Meerkerk, vlak voor Shell tankstation Blommendaal. Kon dus direct de afrit op.

T5 multivan 1.9tdi 77kw 2005 lange wielbasis, dubbele cabine
Bijlagen
IMG_20200221_113641.jpg
IMG_20200221_113628.jpg
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door pwhooftman »

Ik denk dat het meevalt. Wat zou hebben geholpen is het intrappen van de koppeling zodat je met stationair draaiende motor naar de vluchtstrook rolde.
Nieuwe carterpan en olie, en rijden maar en het olieverbruik in de gaten houden.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door pwhooftman »

Je kunt overwegen de schade te verhalen op het waarborgfonds https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... rborgfonds
S33dm4st3r
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2020, 18:13

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door S33dm4st3r »

Het waarborgfonds is inderdaad ingeschakeld, en Rijkswaterstaat is aansprakelijk gesteld.
Zelf ben ik ook wel sceptisch betreffende de enorme schade die zou zijn ontstaan in zo'n korte tijd, ik ben direct van het gas gegaan en heb in z'n 5 de parkeerplaats bereikt.
Ik durf het wel aan, maar ik wacht toch even het oordeel van het waarborgfonds af (fingers crossed)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door Pascal-141 »

Andere carter erop , nieuwe olie erop , en dan starten , en kijken wat de oliedruk doet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door Multivan Generation »

Waarschijnlijk is er meer schade.
Pushbar is beschadigd en de motorbeschermplaat zal ook zijn beste tijd gehad hebben.
Pas op dat je ook geen boete krijgt, hoe onterecht ook, voor een milieu delict..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door brecht_van »

Volgens mij moet je niet echt inzitten voor schade aan de krukas of nokkenas. Maar wel zorgen dat je olicircuit goed ontlucht is eer je hem terug start zodat deze direct terug oliedruk hebben. Wel zou ik je turbo laten controleren aangezien deze de eerste is die zonder olie valt en ook wel het minst tegen lage oliedruk kan.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door Beckontheroad »

Heb soortgelijk gehad met een benzine Peugeot, brokken steen na een hobbel, vol met carter erover, achterruit onder de olie, display "olie bijvullen"
Gelijk koppeling ingetrapt en motor uit gezet.
Garage wilde eerst alle lagerschalen controleren, alles ok, was leasewagen .
Nieuwe carterpan, reed verder prima, voor een peus

JB..
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door pwhooftman »

brecht_van schreef: 28 feb 2020, 20:52 Volgens mij moet je niet echt inzitten voor schade aan de krukas of nokkenas. Maar wel zorgen dat je olicircuit goed ontlucht is eer je hem terug start zodat deze direct terug oliedruk hebben. Wel zou ik je turbo laten controleren aangezien deze de eerste is die zonder olie valt en ook wel het minst tegen lage oliedruk kan.
Er zal meteen van het gas gegaan zijn toe het gebeurde dus ik verwacht dat de turbo weinig toeren maakte. Hoe ontlucht je het oliecircuit, filter er af en gevuld er weer op?
S33dm4st3r
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2020, 18:13

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door S33dm4st3r »

Bedankt voor de reacties,

Ik wacht momenteel nog op het aanbod van het waarborgfonds, maar de garage heeft gisteren wel gebeld.
Die bied aan om een revisie motor te plaatsen met een nieuwe turbo, ik schrok van de prijs, €5.500,- incl montage, exclusief btw.
Ik wil dat best wel maar ben zomaar bang dat de schadevergoeding niet toereikend is.
De pan vervangen en met olie vullen zou ik ook wel durven maar als je later het blok in de soep draait ben je verder van huis.
brecht_van
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:51

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door brecht_van »

En heeft die garage al de lagerschalen gedemonteerd om te zien of er effectief schade is. Anders lijkt mij dit zo'n gevalletje van we vervangen maar gans de motor voor de zekerheid. En dan nog door een revisiemotor, kwestie van de ene onzekerheid te vervangen door een andere.

Olicircuit ontluchten werkt het best door ervoor te zorgen dat je kan starten zonder dat de motor aanslaat. Dan draai je de olieleiding van de turbo los en laat je de startmotor draaien tot je daar effectief olie hebt. Leiding er terug op en starten maar.
S33dm4st3r
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2020, 18:13

Re: Tijdsduur schade krukassen na wegvallen oliedruk

Bericht door S33dm4st3r »

De garagehouder mocht van de schade expert niks aan de wagen doen totdat er iets besloten is, maar het lijkt mij wel handig om duidelijk te hebben of daadwerkelijk schade is onstaan.
Plaats reactie