Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 of T6

vragen over de T5
Plaats reactie
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

T5 of T6

Bericht door Woutersurf »

Beste VW transporter liefhebbers.
Ik heb wil graag mijn 2001 T4 1.9 camper vervangen voor een wat modernere T5 of T6 bus.
Nu ben ik na lang zoeken uitgekomen op 2 bussen en is de vraag welke is het betrouwbaarst/minste problemen.
Een T5 L2 uit 2013 met 115dkm met een 114pk handgeschakelde motor. €12500,-
Of een T6 L1 uit 2015 met 98dkm met een 102pk hadgeschakelde motor. €13000,-

Uiteindelijk wil ik van deze bus ook weer een (Surf)camper maken.
Ik heb de zoekhulp op het forum gechecked omdat ik weet dat er veel vragen worden gesteld over welk model/motor het beste is maar bij deze vraag kon ik niet echt een goed antwoord vinden.

Ik begrijp dat het T5 model uit 2013 al een tijdje meegaat dus wellicht daar de "ziektes" uit het model zijn gehaald
waar de T6 uit 2015 net een nieuw model is. Maar het lijkt er ook op dat de T6 voor een groot deel de T5 is met wat ander bodywork.
Hopelijk heeft hier iemand met ervaring een goed antwoord op om mijn beslissing te maken.
Alvast super bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 of T6

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor de T6 gaan en mocht je wat vermogen missen, hem dan laten chippen.
Is voor de toekomst misschien ook wel de verstandiger keuze qua emissie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: T5 of T6

Bericht door Woutersurf »

Ja ik las wel veel problemen met de T6, vooral EGR klep.
Maar qua emissies en verkoopwaarde heeft de T6 zeker de voorkeur tenzij het dus echt een jaartal is met veel beginziektes
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 of T6

Bericht door Pascal-141 »

Woutersurf schreef: 10 mar 2020, 15:00 Ja ik las wel veel problemen met de T6, vooral EGR klep.
Dat is vooral bij veel korte afstanden rijden , waarbij de motor niet warm genoeg word om te regenereren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Flaterik
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 jan 2020, 15:51
Locatie: NL & Spanje

Re: T5 of T6

Bericht door Flaterik »

Multivan Generation schreef: 10 mar 2020, 14:12 Ik zou voor de T6 gaan en mocht je wat vermogen missen, hem dan laten chippen.
Is voor de toekomst misschien ook wel de verstandiger keuze qua emissie..
zou ik ook doen. De T6 is toch weer wat nieuwer en moderner en heeft een hogere Euro klasse. Of je moet em niet zo mooi vinden (ik heb een T5 uit 2008 aangeschaft omdat ik deze versie de mooiste vind van allemaal, het klinkt ook het lekkerst met die 5 cillinder roffel :gekte).
Don't follow, take the lead
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T5 of T6

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik zou ook voor de t6 gaan,
Plus deze motoren zijn beide hetzelfde
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: T5 of T6

Bericht door Vmaxxer »

Flaterik schreef: 10 mar 2020, 17:21 het klinkt ook het lekkerst met die 5 cillinder roffel :gekte).
Nou dat is ook ongeveer de enige reden die ik kon bedenken om niet voor een T6 te gaan (als geld verder geen issue is)
Ik geniet nog dagelijks van dat geluid.. :yes
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 of T6

Bericht door Multivan Generation »

@topicstarter..
Heb je nu, je T4, een korte of lange wielbasis?
Heb je daarin ruimte genoeg?
40 cm langere wielbasis maakt heel veel in een camper interieur en opbergruimte uit..
Zeker als je bijvoorbeeld boards binnen onder het bed wilt vervoeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: T5 of T6

Bericht door Woutersurf »

Bedankt voor alle reacties maakt de keuze makkelijk :-)
Ik heb een korte wielbasis T4. Daar passen al de surfboards, windsurf en sups in.
Dus zou weer genoeg moeten hebben aan een L1, lijkt me.
Ik heb nu alleen wel een 3 zitter met een eigen gemaakte bedbank waar alles onder kan. In de nieuwe bus wil ik wel een slaapbank plaatsen waar je ook mag zitten. DIt zal misschien een probleem kunnen geven met geen of beperkte ruimte onder de bank. Dan moet ik naar andere oplossingen zoeken als boards op het bed tijdens vervoer en met trips t spul op het dak oid. Liever anders maar ik kan weinig geschikte banken vinden met genoeg ruimte.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: T5 of T6

Bericht door MGA1600 »

Woutersurf schreef: 15 mar 2020, 18:35 Bedankt voor alle reacties maakt de keuze makkelijk :-)
Ik heb een korte wielbasis T4. Daar passen al de surfboards, windsurf en sups in.
Dus zou weer genoeg moeten hebben aan een L1, lijkt me.
Ik heb nu alleen wel een 3 zitter met een eigen gemaakte bedbank waar alles onder kan. In de nieuwe bus wil ik wel een slaapbank plaatsen waar je ook mag zitten. DIt zal misschien een probleem kunnen geven met geen of beperkte ruimte onder de bank. Dan moet ik naar andere oplossingen zoeken als boards op het bed tijdens vervoer en met trips t spul op het dak oid. Liever anders maar ik kan weinig geschikte banken vinden met genoeg ruimte.
VanEssa heeft diverse oplossingen voor surfplanken in combinatie met slapen.
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: T5 of T6

Bericht door deejoe »

VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: T5 of T6

Bericht door MGA1600 »

Zie YouTube filmpjes van de Australische tak van VanEssa voor inspiratie!
Woutersurf
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2018, 00:10
Locatie: Spaarndam

Re: T5 of T6

Bericht door Woutersurf »

Goede tip, bedankt! De surfer bed system is ook wat ik zelf in gedachte had maar was bang voor een te korte opslag onderin. Zei maken het bed vrij hoog voor riumte en gebuiken enkele stoelen voor doorgang. Dit is handig als je een bus hebt met rails, dat heeft de tranporter bestel niet. Misschien kan ik het oplossen met een kleinere dubbel seat (als ik die kan vinden voor een platte vloer) zodat ik nog wat ruimte over heb aan de zijkant om wat door te schuiven. In ieder geval bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 of T6

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog een origineel 2 zits bankje staan,
Mocht je interesse hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie