Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke banden op welke as bij 4Motion?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1488
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Welke banden op welke as bij 4Motion?

Bericht door bvddobb »

Wat zouden jullie doen?

Vorig jaar hebben wij één van onze AT-banden kapot gereden in de Pyreneeën. Binnenkort komen de (zomer) AT's er weer op. Het is voor de goede werking van het 4Motion-systeem van belang dat er slechts een minimaal verschil in wielomtrek zit tussen de wielen op dezelfde as.
We hebben één nieuwe band gekocht, die komt met de reserveband op één as, zodat daar links en rechts hetzelfde profiel op zit (9 mm). De slechtste van de 3 overgebleven banden wordt reservewiel, de twee beste komen ook samen op één as. Die hebben iets minder profiel, maar nog steeds ruim 5 mm.

Normaal wisselden wij vóór en achter elk half jaar, om rondom een zo gelijkmatig mogelijke slijtage te hebben. Nu hebben we dus één as met nieuwe 9mm banden en één met oudere 5 mm banden. Welke zouden jullie vóór en welke achter doen?

Wij denken zelf de nieuwe vóór, want het grootste deel van de tijd rijdt de bus als een voorwielaangedreven bus (standaard gaat zo'n 90% van de tractie naar voor en 10% naar achter, alleen bij slippen vóór gaat er meer tractie naar achter), dus vóór is de slijtage het grootst, zou je denken. Maar er zijn ook mensen die beweren: achter is de bus het zwaarst, zet daar je beste banden. Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Welke banden op welke as bij 4Motion?

Bericht door krekwakwol »

Het allerbeste is 4 gelijke banden, ik heb een Subaru gehad en die adviseren 4 gelijke i.v.m. extra slijtage van de tussenbak. Maar je dit niet doet dan zou ik ook de beste voor doen, je zou eens bij een weegbrug langs kunnen gaan om de assen per stuk te wegen.
Volgens mij is een camper achter niet zwaarder dan voor, het gewicht van de motor en bak zit ook voor en 2 personen erbij.
En door het sturen heb je ook nog extra slijtage. Dus ik zou de beste voor doen, dan kun je de volgende keer 4 nieuwe kopen.

Maar zoveel mensen, zoveel wensen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1488
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Welke banden op welke as bij 4Motion?

Bericht door bvddobb »

Dankjewel!

Inmiddels is de ‘urgentie’ van de vraag wat minder: we hebben nog eens goed naar de banden gekeken, en gaan ze toch maar alle 4 vervangen!
krekwakwol schreef: 30 mar 2020, 15:48 Volgens mij is een camper achter niet zwaarder dan voor, het gewicht van de motor en bak zit ook voor en 2 personen erbij.
Wij hebben toch wel erg veel zooi achterin, hoor! Water, gas, reservegas, daktent, stoelen, gereedschap, koelkastinhoud, jassen, wandelspullen (rugzak, schoenen, stokken) gereedschap, voorraad in de banklade, reservewiel, fietsenrek al dan niet met fietsen... De toegestane max. aslast is achter ook hoger dan voor.
We hebben de bus wel eens totaal gewogen en toen meteen de max. toegelaten massa laten ophogen... :ie
Maar, inderdaad nog nooit per as gewogen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Welke banden op welke as bij 4Motion?

Bericht door Hanz »

Niet meer urgent maar toch even een rekensommetje om de gedachten te bepalen.
Bij een bandenmaat van 225/70 R16 is de afrolomtrek 226,63 cm. Als de band nog 5 mm profiel heeft in plaats van 9 dan is de afrolomtrek nog 226,38 cm. Dat is 2,5 mm minder, ofwel 0,11 %. Dit zal op de slijtage van het aandrijfmechanisme naar mijn gevoel nauwelijks invloed hebben. Mijn ervaring is dat de voorbanden harder slijten dan de achterbanden. Als aangedreven wielen hebben ze gewoon meer te lijden bij optrekken en remmen en sturen. Dus bij plaatsing van de nieuwe banden voor zou het verschil in de loop der tijd alleen maar kleiner worden.
Maar het beste is natuurlijk wat je nu doet, vier nieuwe banden en in de loop van het gebruik regelmatig voor en achter wisselen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke banden op welke as bij 4Motion?

Bericht door Multivan Generation »

@bvdobb,
voor wat het waard is, er stonden wat banden voorgesteld in het blad campervans..

Steeds meer mensen gaan richting AT-banden omdat ze meer bescherming tegen lekrijden geven,
en net wat meer grip op een glad grasveld op een camping, zo was de teneur.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie