Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio antenne.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Radio antenne.

Bericht door krekwakwol »

Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb een overzetspiegel met dashcam en achteruitrijcamera. Dit werkt prima, maar het stoort op de radio (normaal model met bluetooth). Is het mogelijk om de originele antenne die volgens mij in het voorraam zit te verplaatsen naar een andere plaats, zonder dat er iets op het dak geplaatst moet worden, want dat gaat niet i.v.m. het hefdak.
Alle suggesties zijn welkom.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio antenne.

Bericht door Multivan Generation »

Zitten de radio antennes bij de T5 niet in de buitenspiegels?
Bij onze bus wel namelijk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Radio antenne.

Bericht door krekwakwol »

Dat zou ik niet weten, er zit boven de spiegel een soort raster in het raam met een draadje er aan, dus ik dacht dat zal de antenne wel zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
malightcommander
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 sep 2018, 17:12
Locatie: Zweden

Re: Radio antenne.

Bericht door malightcommander »

Bij de eerste generatie T5 (2003-2009) zit de antenne inderdaad in het midden van de voorruit. Bij de tweede generatie is die volgens mij naar de buitenspiegel verplaatst.

Heb je een originele VW-radio? Er zit een kleine antenneversterker ingebouwd (direct achter de connector bovenaan het raam) die fantoomvoeding nodig heeft van de radio. Als die niet geleverd wordt, heb je een behoorlijk zwak signaal van de antenne en dat kan de storing verklaring die jij nu ervaart. De originele VW-radio radio levert die fantoomvoeding standaard, heb je een niet originele radio, dan heb je wellicht een speciaal adapter nodig om de fantoomvoeding alsnog te kunnen leveren.

Zelf heb ik een haaienvin antenne op het dak geplaatst (ik heb een reguliere bus, geen camper) en die op de radio aangesloten, die antenne werkt namelijk zowel op FM als op DAB+ frequenties en daarmee is de ontvangst enorm verbeterd. Ik heb wel eens gezien dat mensen zo'n antenne nog voor het hefdak gemonteerd hebben op de voorkant van het dak, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Radio antenne.

Bericht door Lutra »

Schijnen meerdere mogelijkheden te zijn.
https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... vangst.htm
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Radio antenne.

Bericht door krekwakwol »

Ik heb een Alpine radio, dus niets origineels aan, maar dat van die stekkertjes zal ik even uitzoeken, misschien is dat de oplossing, op het dak is geen ruimte meer voor een antenne.
Het slechte ontvangst begint als ik de dashcam aan zet. Zonder heb ik geen problemen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio antenne.

Bericht door Multivan Generation »

Zet dan een ferriet kern om de voedingskabel van de dashcam..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Radio antenne.

Bericht door freek »

Bij onze multivan zitten de antennes in de achterste zijramen (links en rechts)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Radio antenne.

Bericht door krekwakwol »

Wat doet zo'n ferriet kern dan? Ik zie ze ook wel om kabels van luidsprekers volgens mij. En waar zijn ze te koop.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio antenne.

Bericht door Multivan Generation »

Die halen de hoogfrequente golven er uit welke juist de storing geven op je radio ontvangst.
Wat is de diameter van je voedingskabel?

Hoewel, een beetje fatsoenlijk merk heeft dat al op een voedingskabel zitten.. te zien als een verdikking.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Radio antenne.

Bericht door krekwakwol »

Voeding komt nu nog uit de sigaret aansteker, maar ben nog van plan om deze te verplaatsen, maar dan had ik hem in het vakje bij de interieurverlichting willen plaatsen, maar dat is ook weer vlak bij de "antenne" dus misschien ook geen goed plan. Ik ga eerst de voeding verplaatsen verder van de radio af, kijken of dat resultaat heeft en anders de andere opties. Misschien kan ik bij Okaphone wel een ferrietkern kopen.
Dit zijn al meerdere opties waar ik op doorborduren kan, dank daarvoor.
Als het opgelost is meld ik me weer.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie