Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

vragen over de T5
BUTTON_POST_REPLY
bartmaerivoet
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Wo Feb 27, 2013 11:53

Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door bartmaerivoet »

Goeiemiddag allen, Ik lig in discussie met een verzekeringsexpert en een garage ivm de herstelling van onze T5 (2.5 tdi, 136pk). Na de winter begon hij steeds moeilijker te starten. In het begin maar na een paar dagen stilstaan, op het einde na 1 dag al. Maar als ie gestart was, dan draaide hij wel mooi. Ik vond hier op het forum de informatie dat het wel eens de dichtingen van 1 van de verstuivers zou kunnen zijn. Dus ik maak een afspraak bij een gespecialiseerde (in injectoren en verstuivers) garage. Zij testen de wagen en volgens hun kennis zou het niet aan de verstuivers of de dichtingen liggen. Bij een lekkende dichting zou de motor niet meer zo mooi draaien en zou er meer rookontwikkeling zijn volgens hun. Dus hebben zij achter de brandstofpomp op de aanvoer en retourleiding anti-terugloopklepjes gemonteerd. Hiermee wordt dus in principe het teruglopen van de diesel tegen gegaan (zelfs als er een dichting zou lekken). Helaas, toen de auto terugkwam uit de garage was het probleem niet opgelost. Ik moet na 1 dag stilstand nu 20 à 25 seconden blijven doorstarten. Daarna draait de motor alsof er niets aan de hand is.

Dus ofwel klopt de theorie van deze garage niet, ofwel is er nog iets anders aan de hand (bv, klein lek thv de brandstofpomp) (er is ook nergens een brandstoflek te vinden, de motor blijft proper en droog). Zit er trouwens geen anti-retourklep in de brandstofpomp?

Alvast bedankt voor nuttige tips
mvg
Bart
RRider
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON Di Jan 29, 2013 20:12
WoonplaatsCOLON Maarssen

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door RRider »

Hallo Bart,

wat is de km-stand van deze bus?
In het volgende topic kun je lezen dat, ondanks een lekkende afdichting, de motor goed kan lopen (als deze eenmaal gestart is).
viewtopic.php?f=3&t=64470

Het is dan wel een 1.9, maar de 2.5 lijkt hier juist vaker last van te hebben.
Bij de werkzaamheden dient alles goed geinspecteerd te worden, dus ook zeker de nokkenas.
bartmaerivoet
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Wo Feb 27, 2013 11:53

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door bartmaerivoet »

Hallo RRider, de bus is van 2007 en heeft 315000km op de teller. Als de dichting van de verstuivers zou lekken, dan zou de terugloop toch moeten opgelost zijn door de (voorlopige) plaatsing van de antiretourkleppen? Daarom dat ik eerder denk aan een lek van de pomp zelf. De antiretourkleppen zijn na de pomp geplaatst, dus die kan wel teruglopen.
RRider
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON Di Jan 29, 2013 20:12
WoonplaatsCOLON Maarssen

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door RRider »

Je kunt het teruglopen van de brandstof als volgt testen:
De auto heeft in de module van de centrale elektronica een relais voor de brandstofpomp. Als je deze eruit haalt, en de juiste contacten met elkaar verbindt, dan staat er directe spanning op de pomp. Doe je dit een halve minuut lang, dan weet je zeker dat er geen lucht meer in het systeem zit.
Als dat het probleem zou zijn, dan zou het daarmee tijdelijk opgelost zijn.

Voor de rest wijst het probleem erg op lekkende afdichting van de verstuivers.

http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=63419
http://www.tdiclub.nl/viewtopic.php?t=66095&highlight=
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... =3&t=64470
Gebruikers-avatar
jos_br
BerichtenCOLON 558
GeregistreerdCOLON Do Feb 01, 2007 23:49
WoonplaatsCOLON dieverbrug
CONTACTCOLON

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door jos_br »

bartmaerivoet schreefCOLON Zo Jun 21, 2020 14:26 Goeiemiddag allen, Ik lig in discussie met een verzekeringsexpert en een garage ivm de herstelling van onze T5 (2.5 tdi, 136pk). Na de winter begon hij steeds moeilijker te starten. In het begin maar na een paar dagen stilstaan, op het einde na 1 dag al. Maar als ie gestart was, dan draaide hij wel mooi. Ik vond hier op het forum de informatie dat het wel eens de dichtingen van 1 van de verstuivers zou kunnen zijn. Dus ik maak een afspraak bij een gespecialiseerde (in injectoren en verstuivers) garage. Zij testen de wagen en volgens hun kennis zou het niet aan de verstuivers of de dichtingen liggen. Bij een lekkende dichting zou de motor niet meer zo mooi draaien en zou er meer rookontwikkeling zijn volgens hun. Dus hebben zij achter de brandstofpomp op de aanvoer en retourleiding anti-terugloopklepjes gemonteerd. Hiermee wordt dus in principe het teruglopen van de diesel tegen gegaan (zelfs als er een dichting zou lekken). Helaas, toen de auto terugkwam uit de garage was het probleem niet opgelost. Ik moet na 1 dag stilstand nu 20 à 25 seconden blijven doorstarten. Daarna draait de motor alsof er niets aan de hand is.

Dus ofwel klopt de theorie van deze garage niet, ofwel is er nog iets anders aan de hand (bv, klein lek thv de brandstofpomp) (er is ook nergens een brandstoflek te vinden, de motor blijft proper en droog). Zit er trouwens geen anti-retourklep in de brandstofpomp?

Alvast bedankt voor nuttige tips
mvg
Bart
Wat is dit voor een "gespecialiseerde (in injectoren en verstuivers) garage"? Iedereen weet toch dat je deze verstuivers niet met goed fatsoen kunt "testen" in de auto. Ook de opmerking "Bij een lekkende dichting zou de motor niet meer zo mooi draaien en zou er meer rookontwikkeling zijn volgens hun" klopt niet. Zo'n motor loopt juist vaak mét een lekke verstuiver nadat die aangeslagen is de rest van zo'n dag gewoon super. Wat er wel goed bekeken moet worden is of het oliepeil stijgt. Het enige wat je dus kunt doen is de verstuivers uitbouwen en de afdichtingen controleren. Met deze km stand kun je er donder op zeggen dat deze afdichtingen inmiddels wel hun beste tijd gehad hebben. Ook dat gedoe met die klepjes hebben wij in het begin ook weleens geprobeerd, echter zonder bevredigend resultaat. Wanneer de tandempomp (brandstofpomp op de kop) problemen geeft is dit meestal gewoon zichtbaar, deze moet echt helemaal droog zijn.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikers-avatar
malightcommander
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON Zo Sep 09, 2018 17:12
WoonplaatsCOLON Zweden

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door malightcommander »

Hoi Bart,

Ik zag dat je mij een e-mail had gestuurd, ik reageer even hier zodat iedereen dit kan lezen.

Ten eerste, je probleemomschrijving lijkt inderdaad exact op wat ik bij mijn auto heb gehad, dus op basis daarvan zou ik inderdaad denken dat ook jij een probleem hebt met de afdichtingen van je verstuivers.

Je vraagt hoe ik de compensatie van de verstuivers precies heb getest en of dit met de boordcomputer kan. Het antwoord daarop is nee, je hebt hiervoor speciale hardware en software nodig. Ik heb hiervoor OBD11 gebruikt, maar met VCDS/VAG-COM kan het ook. Het gaat om kanaal 13 van de motorelektronica die deze gegevens weergeeft (zie voor een volledige beschrijving: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_verstuivers.html).
Ik vermoed dat de meeste garages die gespecialiseerd zijn in VAG auto's dit wel voor je kunnen uitlezen.

In mijn geval bleek bij de 3e verstuiver de onderste O-ring helemaal glad te zijn, vermoedelijk kon de brandstof zich daardoor een weg banen richting de cilinder en niet zozeer in de diesel-retourleiding. Het plaatsen van die anti-terugloopklepjes heeft in dat geval naar mijn idee ook weinig zin.

Groeten Hugo
VW T5 1.9 TDI 105pk
Gebruikers-avatar
Pascal-141
BerichtenCOLON 10063
GeregistreerdCOLON Vr Jan 12, 2007 22:11
WoonplaatsCOLON Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door Pascal-141 »

bartmaerivoet schreefCOLON Zo Jun 21, 2020 14:26 Goeiemiddag allen, Ik lig in discussie met een verzekeringsexpert en een garage ivm de herstelling van onze T5 (2.5 tdi, 136pk). Na de winter begon hij steeds moeilijker te starten. In het begin maar na een paar dagen stilstaan, op het einde na 1 dag al. Maar als ie gestart was, dan draaide hij wel mooi. Ik vond hier op het forum de informatie dat het wel eens de dichtingen van 1 van de verstuivers zou kunnen zijn. Dus ik maak een afspraak bij een gespecialiseerde (in injectoren en verstuivers) garage. Zij testen de wagen en volgens hun kennis zou het niet aan de verstuivers of de dichtingen liggen. Bij een lekkende dichting zou de motor niet meer zo mooi draaien en zou er meer rookontwikkeling zijn volgens hun. Dus hebben zij achter de brandstofpomp op de aanvoer en retourleiding anti-terugloopklepjes gemonteerd. Hiermee wordt dus in principe het teruglopen van de diesel tegen gegaan (zelfs als er een dichting zou lekken). Helaas, toen de auto terugkwam uit de garage was het probleem niet opgelost. Ik moet na 1 dag stilstand nu 20 à 25 seconden blijven doorstarten. Daarna draait de motor alsof er niets aan de hand is.

Dus ofwel klopt de theorie van deze garage niet, ofwel is er nog iets anders aan de hand (bv, klein lek thv de brandstofpomp) (er is ook nergens een brandstoflek te vinden, de motor blijft proper en droog). Zit er trouwens geen anti-retourklep in de brandstofpomp?

Alvast bedankt voor nuttige tips
mvg
Bart
Dat zijn dan echte specialisten , die garage :muur :muur

Bij "lekkende verstuivers" loopt de diesel niet terug in de leiding , maar in de cilinders . Daar gaat een terugslagklepje niks aan verhelpen ...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bartmaerivoet
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Wo Feb 27, 2013 11:53

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door bartmaerivoet »

Goeiemiddag allen, ontzettend bedankt voor de reacties. Jullie bevestigen alleen maar mijn vermoeden en ook de reden waarvoor ik hem naar de garage deed, nl. de dichtingen lekken, los het op. :-) De expert van mijn verzekering is ondertussen zo ver dat er een afspraak gemaakt wordt met de garage en hun tegenexpert. Want de lekkende dichtingen zijn nu niet meer het grootste probleem. Bij het vervangen van de uitlaatcollector hebben ze tijdens de hermontage van de turbo slecht werk geleverd. Toen ik thuis kwam liep de olie via de turbo zo uit de motor. De auto is toen terug binnen geweest om dit te herstellen, maar helaas, na 2 dagen lekte hij terug olie.

De garage zelf reageert niet meer op mijn mails of oproepen. :groteogen Dus dan maar via de expert.

En dan te weten dat ik de auto wou verkopen omdat ikzelf invalide ben en door die idiote lage emissie zones Gent of Antwerpen (en volgend jaar Brussel) niet meer binnen mag. En de verplaatsing te voet van buiten de stad en met het openbaar vervoer is niet zo praktisch voor mij. Dus ik wou gewoon een paar euros uitgeven om de wagen eerlijk te kunnen verkopen. :-(

Ik hou jullie op de hoogte van de expertendiscussie.
gr
Bart
Gebruikers-avatar
krekwakwol
BerichtenCOLON 391
GeregistreerdCOLON Zo Jan 10, 2016 20:28
WoonplaatsCOLON ook het Westerkwartier

Re: Startprobleem - lekkende dichting pompverstuiver?

Bericht door krekwakwol »

Is de garage ook aangesloten bij de BOVAG, dan kun je ook hun nog inschakelen, heeft bij mij ook een keer goed uitgepakt, garage moest alle revisie kosten terug betalen.
Of voor België een vergelijkbare organisatie, ik weet niet via wie je het nu doet.
T5 2.5 TDI LWB 2008
T4 2.4 D Carthago Malibu 1991 Nu verkocht!!
BUTTON_POST_REPLY