Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

vragen over de T5
Plaats reactie
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door RobS »

Ik wil op mijn bus wekelijks gebruik maken van dakdragers voor vervoer kajaks naar de training, echter zo kort mogelijk, want 2m+ is lastig met parkeerplaatsen. Ik wil de dakdragers dus alleen monteren als ik ze nodig heb en daarna direct weer verwijderen. Ik ben daarom op zoek naar makkelijke montage/demontage van de dragers, zonder (zoekrakende) losse onderdelen. Op dak tillen, met de hand aandraaien en klaar. Ik kijk met jalouzie naar de T3 met zijn old-school dakgoot en simpele dakdragers. Iemand tips?

Bij overnachting zou het fijn zijn ook de peesluifel te kunnen gebruiken icm gemonteerde dakdragers. Ik overweeg cargo-rails. Iemand een idee of/hoe een pees-sleuf en een cargo-sleuf gelijktijdig in de dakgoot te combineren? Ik ken de externe Bandrup-profielen, maar de dakgoot zou toch breed genoeg moeten zijn om beide functies te bergen?

groeten, Rob
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door WelkomBuiten »

Ik gebruik 'dakgootdakdragers' op mijn T2, dezelfde voeten zitten ook op mijn T4 (california) waar ze op de, inderdaad, brandrup rail zitten. Daar past dus gelijktijdig een pees in. In de goot van mijn T2 zou ik geen pees kwijtkunnen.

Toen ik mijn bus kocht zat er al een brandrup toprail op, aan de andere kant eentje bij gezet (laten doen). Sindsdien liggen er standaard één of twee bootjes op, dag in, dag uit. Toprail is wat mij betreft top!
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door RobS »

Ja, voor een T4 wel. Brandrup wijst gebruik van dakdragers expliciet af voor de T5/T6-Toprail. De zijrails die VW monteert op de T5/T6-California idem. Alleen voor luifels.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door Multivan Generation »

origineel VW zijn er rails voor op het dak verkrijgbaar.
Cargo rails kan natuurlijk ook.
Boutjes uit regengoot draaien, maten van de gaten overnemen op je rail,
gaatjes boren en waarschijnlijk kun je ze met dezelfde boutjes weer vastzetten.
Eventueel kun je ze ook geheel kitten.
Denk wel aan een spoilertje/afdek kapje aan de voorzijde ivm fluiten.

Maarre heb je nu een T5 ipv die oude paprikarode T4?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door RobS »

Multivan Generation schreef: 14 okt 2020, 20:35 Maarre heb je nu een T5 ipv die oude paprikarode T4?
Ja, ik rij nog steeds T4. Vorig jaar langdurige mankementen gehad. (Storingen moet je bij de bron aanpakken: exit VW-dealer :huilen) Maar, aan alles komt ooit een eind. Zelfs aan mijn T4. En omdat ik bij vrienden steeds vaker gezucht hoor over de combinatie van nieuwe wagens en praktische aspecten als luifeltjes, dakdragers, banken etc moet ik daar eens serieus werk van maken.

Met wat zoeken op het forum tref je de vraag vaker, maar (best verdacht eigenlijk) nooit het antwoord: Welke allesdragers monteer je in een minuutje en hoe combineer je dat met een peesluifel? Randvoorwaarde: bus zonder dakdragers <2m.

Ja, ik sta ook open voor alternatieve rails voor in de dakgoot. Zelf had ik deze al eens bedacht: In de machinebouw bestaan allerlei handige extrusie profielen waaronder dit 60x12mm profiel van Item met twee 6mm sleuven. één voor montage van dakdragers/zonnepanelen/etc en één voor een peesluifel. Puntje van aandacht is dat dakaccessoires met M8 gebruikelijk zijn.

Afbeelding
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: zoek "snelmontage" dakdragers en combi met pees-sleuf

Bericht door Multivan Generation »

Past 60 mm breedte wel in je regengoot als eerste? En als tweede, stel dat die 60 mm zou passen, heb je dan voldoende oppervlakte om je voeten van je dragers op te kunnen laten steunen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie