Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

4 Dagrij Verlichting

vragen over de T5
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Ik zie tegenwoordig veel nieuwe auto's met meerdere dagrijverlichting voorin.
Men begon vroeger maar met 2 en nu zie 4 dagrijverlichting.
Is het bij jullie ook dit opgevallen.
Ik denk dat de gewone (vroeger) stadslichten wat scherper zijn geworden en zien als dagrijverlichting.
Dus in totaal 4x.
Bijlagen
20201003_154848.jpg
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

En nu deze:
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Dus wat als ik alle 4 laat branden???
Gebruikersavatar
MarcoBT4
Berichten: 634
Lid geworden op: 12 jan 2010, 20:06
Locatie: Rotterdam

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door MarcoBT4 »

Die onderste foto heeft die zelf gemaakt, ene is dagrijverlichting de andere zijn mistlampen.
Mistlampen mogen niet aan als er geen mist is

Gr Marco
Transporter T5 2004 AXE 204 Pk
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Maar deze zijn geen mistlampen meer.
Die er naast zijn mistlampen en bochtverlichting
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door Hanz »

Regeling Voertuigen (Artikel 5.2.57r) geeft aan dat een voertuig twee dagrijlichten mag hebben, dus geen vier.

Hier nog een aardig overzicht van de verlichting die is verplicht of toegestaan:
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... erlichting
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Maar zie vaak nieuwe auto's die origineel 4 dagrijverlichting hebben. Moet je opletten.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door ArieV »

Op een ander forum heb ik ook een poos een draadje gevolgd over DRL verlichting en daar is toen een mooi linkje geplaatst over eisen van waar de verlichting aan moet voldoen.
Volgens die link moet er een type goedkeurings nummer zijn in het glas of de behuizing en een symbool die RL aangeeft.
Anders zou het dus wettelijk gezien gewoon mistlampen zijn die anders geschakeld zijn.

https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... ering-740/

Ik vind het echt heel netjes gemaakt en zou er persoonlijk mee blijven rijden.

E76428CA-2564-4130-93E7-F8562BADF7FC.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door Hanz »

jomeo schreef: 21 nov 2020, 20:59 Maar zie vaak nieuwe auto's die origineel 4 dagrijverlichting hebben. Moet je opletten.
Dat zijn dan 2 dagrijlampen en 2 stadslichten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Juist. Maar als je ze zo afstand kijkt, lijkt de scherpte bijna hetzelfde. Dus de auto fabrikaten veranderen het toch langzaam.
Ik twijfel of ik mijn dagrijlicht wel of niet aan moet zetten, want ze best opvallend scherp.
Maar nu met ik goed op andere auto's, dan denk ik dat het meevalt.
Ik heb mijn mistlampen met bochtverlichting weer laten inschakelen, maar deze zijn nu aan de binnenkant.
Dus kunnen ze ook niet zeggen dat ik mijn mistlamp als dagrijverlichting gebruik. Is wel ook zo maar er zijn ook mistlampen aanwezig. :gekte
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door MGA1600 »

Ik kan alleen maar spreken over mijn T6.
Die had alleen dagrijlampen aan de voorzijde, rare en ongewenste situatie, dan is de auto van achter namelijk totaal onverlicht. Met VCDS kun je ‘schakelen’ dat de gewonen stadslichten en dus ook achterlichten mee doen als de dagrijlampen. Gevolg: ik heb dus ook 4 dagrijlampen voor en achterlichten zodra de motor loopt.
Alleen achterlichten mee schakelen met de bestaande dagrijverlichting is onmogelijk gebleken.
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door jomeo »

Ja dat is zo 4 dagrijverlichting . Of je die ene stadslicht noemt, maak niet uit. Het zijn gewoon 4. En dat zie veel meer nu in nieuwere auto's

En het klopt ook dat de achterlichten niet mee gaan met dagrijlichten. Als je goed oplet is maar bij enkele auto's dat het wel doet. Denk Volvo.
Maar dit had ik al 6 jaar eerder gedaan bij mij bmw e90.
Had aparte dagrijlichten voor, maar had zo geschakeld dat de achterlichten ook mee deden
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door Hanz »

Volgens de info van ANWB (zie eerdere link) moeten bij auto's die na januari 2015 op de markt zijn gekomen de achterlicht branden als de dagrijverlichting is ingeschakeld. De meeste auto's van voor die datum hebben inderdaad het probleem dat de achterkant van de auto bij DRL totaal onverlicht is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door MGA1600 »

Hanz schreef: 24 nov 2020, 18:28 Volgens de info van ANWB (zie eerdere link) moeten bij auto's die na januari 2015 op de markt zijn gekomen de achterlicht branden als de dagrijverlichting is ingeschakeld. De meeste auto's van voor die datum hebben inderdaad het probleem dat de achterkant van de auto bij DRL totaal onverlicht is.
Mijn T6 is van 2017 maar die had aan de achterkant dus ook niets.......tot ik het aanpaste
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4787
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 4 Dagrij Verlichting

Bericht door Hanz »

Op de markt komen, dus niet de datum van levering. Het gaat om de typegoedkeuring na januari 2015. De T6 was blijkbaar al voor die tijd goedgekeurd en mag dan zo gebouwd blijven worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie