Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verbruik: auto terug van garage

vragen over de T5
Gesloten
Angelo-anneveld
Berichten: 533
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Angelo-anneveld »

RoelandZ schreef: wo feb 24, 2021 18:31 *Mompelt iets bord voor z’n kop

🤪
✅
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 378
Lid geworden op: za nov 21, 2015 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Lutra »

Ik voorspel over enige tijd weer een topic over olieverbruik......
Laatst gewijzigd door Lutra op do feb 25, 2021 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 613
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jos_br »

jomeo schreef: wo feb 24, 2021 17:59 Maar deze forum werd ook gezegd dat er allerlei dingen in de motor kapot waren..nou de motor is uit elkaar gehaald en de schade is meegevallen. Geen kapotte zuigers, of kapotte klepstoters en dergelijke. Motor is in elkaar gezet en rijdt weer gewoon.
En als het geen olie gebruikt tijd ik het een tijdje. Gebruikt het olie bv 1 op 1000 km gaat het terug naar de verkoper.
Zo simpel is dat
Je gaat me toch niet vertellen dat zelfs de zuigers,kleppen en geleiders niet vervangen zijn............ :groteogen

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 260
Lid geworden op: vr dec 25, 2015 15:15
Locatie: Uden

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Ralph Bakker »

jos_br schreef: wo feb 24, 2021 19:58
jomeo schreef: wo feb 24, 2021 17:59 Maar deze forum werd ook gezegd dat er allerlei dingen in de motor kapot waren..nou de motor is uit elkaar gehaald en de schade is meegevallen. Geen kapotte zuigers, of kapotte klepstoters en dergelijke. Motor is in elkaar gezet en rijdt weer gewoon.
En als het geen olie gebruikt tijd ik het een tijdje. Gebruikt het olie bv 1 op 1000 km gaat het terug naar de verkoper.
Zo simpel is dat
Je gaat me toch niet vertellen dat zelfs de zuigers,kleppen en geleiders niet vervangen zijn............ :groteogen

Jos.
90-ZTV-3 op de zwarte lijst graag.

Ik pas hier... :zwaai
jomeo
Berichten: 264
Lid geworden op: ma aug 24, 2020 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Ja ze zijn vervangen, maar ze waren niet kapot, hoe het hier in forum werd verondersteld.
De motor is niet in de zin van een hoop forumleden hersteld of gereviseerd, maar is degelijk hersteld doir een garage bedrijf, die dus ook verstand van zaken heeft.
En ik heb aangegeven dat ik met deze auti teleurgesteld ben en dus zeker geen ton mee ga rijden.
Ik heb mij diep vergist in de vw techniek.
Want straks komt de DSG bak aan de beurt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30347
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou heel rap alsnog een nieuwe EGR koeler versie D of nieuwer monteren.

Want als je de oorzaak van alle ellende nog gewoon laat zitten, dan ben je niet goed wijs, en kun je wachten tot het weer gebeurd.

Zo duidelijk genoeg?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jomeo
Berichten: 264
Lid geworden op: ma aug 24, 2020 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Multivan Generation schreef: wo feb 24, 2021 21:21 Ik zou heel rap alsnog een nieuwe EGR koeler versie D of nieuwer monteren.

Want als je de oorzaak van alle ellende nog gewoon laat zitten, dan ben je niet goed wijs, en kun je wachten tot het weer gebeurd.

Zo duidelijk genoeg?
Duidelijk. Maar kan het dan binnen bijvoorbeeld 10.000km gebeuren? Want dit snap ik die niet. De eerste keer is probleem ontstaan na 180.000 km. Waarom gaat het ineens rap gebeuren??
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 954
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door krekwakwol »

Flaterik schreef: wo feb 24, 2021 16:16
jomeo schreef: wo feb 24, 2021 15:54 Jos
Ik zou blij zijn als ik 80dkm grote probleemloos zou kunnen rijden
de EGR = uitlaatgasrecirculatie klep die een gedeelte van de uitlaatgassen terug voert de motor in. Hierdoor vervuilt de boel met alle gevolgen van dien. Afdoppen en softwarematig uitschrijven kan maar levert denk ik ook problemen op bij de APK keuring. Een keuringsmeester zal hier wel op gaan letten, net zoals er een DPF op de auto zit en of de werking juist is. Als ie verdenkt dat hiermee geknoeid is......dan ben je het haasje. En milieutechnisch ben je ook verkeerd bezig.

viewtopic.php?f=7&t=66198

Als je dit leest, zou de EGR dan nog gecontroleerd worden op werking of gaan ze puur op de uitstoot letten.
Want dan is het de moeite om toch de EGR uit te schrijven en af te doppen.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2757
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Hanz »

jomeo schreef: wo feb 24, 2021 21:54
Multivan Generation schreef: wo feb 24, 2021 21:21 Ik zou heel rap alsnog een nieuwe EGR koeler versie D of nieuwer monteren.

Want als je de oorzaak van alle ellende nog gewoon laat zitten, dan ben je niet goed wijs, en kun je wachten tot het weer gebeurd.

Zo duidelijk genoeg?
Duidelijk. Maar kan het dan binnen bijvoorbeeld 10.000km gebeuren? Want dit snap ik die niet. De eerste keer is probleem ontstaan na 180.000 km. Waarom gaat het ineens rap gebeuren??
Jouw auto had het probleem al toen je hem met 180.000 kocht. Het is dus waarschijnlijk al eerder opgetreden. In de meeste gevallen lees je dat het probleem met olieverbruik bij deze motoren rond de 100.000 km al aanwezig is. Voor een dieselmotor in een bedrijfswagen is dat rap.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 476
Lid geworden op: za nov 20, 2010 9:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door WouterW »

jomeo schreef: wo feb 24, 2021 21:54 Duidelijk. Maar kan het dan binnen bijvoorbeeld 10.000km gebeuren? Want dit snap ik die niet. De eerste keer is probleem ontstaan na 180.000 km. Waarom gaat het ineens rap gebeuren??
Omdat je met een verrotte EGR koeler blijft doorrijden. Dat ding gaf wellicht de eerste 150.000 km nog geen aluminiumdeeltjes af richting inlaatlucht. En wanneer dat stadium bereikt is, is er geen houden meer aan en blijven de inwendige koelvinnen degenereren. En dat proces gaat nu ook nog onverminderd door, omdat het probleemonderdeel verantwoordelijk voor de vroegtijdige motorrevisie is blijven zitten. Sterker nog: alle vernieuwde onderdelen zijn op dit moment al onderhevig aan sterk verhoogde slijtage door aluminium(oxide) deeltjes tengevolge van de niet vervangen defecte EGR-koeler. Hoe duidelijk wil je het hebben..
T5 2.5 AXD 2004 444. 444km
jomeo
Berichten: 264
Lid geworden op: ma aug 24, 2020 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

WouterW schreef: do feb 25, 2021 0:59
jomeo schreef: wo feb 24, 2021 21:54 Duidelijk. Maar kan het dan binnen bijvoorbeeld 10.000km gebeuren? Want dit snap ik die niet. De eerste keer is probleem ontstaan na 180.000 km. Waarom gaat het ineens rap gebeuren??
Omdat je met een verrotte EGR koeler blijft doorrijden. Dat ding gaf wellicht de eerste 150.000 km nog geen aluminiumdeeltjes af richting inlaatlucht. En wanneer dat stadium bereikt is, is er geen houden meer aan en blijven de inwendige koelvinnen degenereren. En dat proces gaat nu ook nog onverminderd door, omdat het probleemonderdeel verantwoordelijk voor de vroegtijdige motorrevisie is blijven zitten. Sterker nog: alle vernieuwde onderdelen zijn op dit moment al onderhevig aan sterk verhoogde slijtage door aluminium(oxide) deeltjes tengevolge van de niet vervangen defecte EGR-koeler. Hoe duidelijk wil je het hebben..
Natuurlijk snap ik jou redenering: maar waarom heeft de aluminium deeltjes nu geen schade veroorzaakt in de motor. Heb eerder aangegeven. Erg was geen schade in de motor door deeltjes aluminium of deeltjes koelvinnen. Alleen de zuiger veren waren erg versleten. Kleppen schotels,veren waren ook niet kapot
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 587
Lid geworden op: zo aug 18, 2013 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Olaf »

Olaf schreef: wo feb 24, 2021 7:24 Kan je daar eens een foto van maken? Is het ding waar je oliefilter op zit. Zou zonde zijn van al het werk als ze die niet vervangen hebben, is de oorzaak van het olieverbruik!
Vw T5 GP 2.0 180-(220)pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Beckontheroad
Berichten: 1580
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Beckontheroad »

Jongens, hebben jullie wel eens tegen een betonnen muur gesproken?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Angelo-anneveld
Berichten: 533
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Angelo-anneveld »

Hahahahahahahahahha :bonk

*sorry*
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2757
Lid geworden op: za feb 14, 2015 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Hanz »

jomeo schreef: do feb 25, 2021 7:04 Alleen de zuiger veren waren erg versleten.
En hoe zou dat komen denk je?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gesloten