Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door frans_t4 »

Onze bus (T5 California bj 2006, 174.000Km gelopen 130PK 4Motion) staat nu sinds een aantal dagen bij een garage, het probleem was dat ik weer koelvloeistof kwijt begon te raken.
In juli 2018 min of meer het zelfde probleem maar toen zat er motorolie in het expansievat en bleek dat de oliekoeler lek was.
Toen ook gelijk de koelwaterpomp (SKF) mee laten vervangen.
Nu twee jaar later begon in aanloop naar mijn jaarlijkse onderhoudsbeurt weer het koelvloeistof niveau te zakken. Ik was iets van 300ml kwijt.
Olie + filter vervangen en de missende hoeveelheid aangevuld, echter na nog een 1200Km kreeg ik tijdens het op contact zetten een koelvloeistof niveau melding.
Kap open en ja hoor, het expansievat stond ruim onder minimum. :ie
Olie vuldop eraf en ja hoor de Calvé zou jaloers zijn geweest.
De olievulpijp was voor 3/4 wit van de sludge en over de dop maar niets te zeggen.

Voor zover de garage heeft kunnen constateren is er geen lekkage bij de waterpomp. (na de vervangen is er in 2j nog maar 15.000Km mee gereden)

Nu mijn vragen, de 2.5 TDI AXD motor kilometerstand 174.000Km,
1- Kan het voorkomen dat de koppakking in het koelwater gedeelte doorslaat naar een olie afloop kanaal? (Ik heb geen verbrandings-gassen of extra druk in het expansie vaatje)
2- Hoe gevoelig voor kapot gaan zijn de koppakkingen van de 5 cilinder AXD motoren? (Ik ben absoluut geen trapper en zolang wij de bus hebben gekocht met 119.000Km hebben nooit een warmloper oid gehad. Uit de VW gegevens is wel bekend dat de eerste waterpomp bij 97.000km is vervangen, altijd om de 15.000km olie (506.01 0W30 + filter vervangen )
3- De cilinderkop van de AXD motor staat deze bekend om te scheuren? (dat de pomp verstuivers uitslaan is bekend)
4- Dat van de AXD motor er problemen zijn met lekkende onderblokken.

Het beloofde filmpje:
www.pa5ca.com/vw_t5/koelwater_122020.mp4
Hier loopt de motor op 2200 toeren en is lekker warm gedraaid en de olie vuldop wordt er vervolgens afgedraaid.

Zijn er forumers die soortgelijke problemen kennen, koelvloeistof die in het carter verdwijnt en hebben jullie een aanwijsbaar probleem kunnen vinden.
Probeer later nog even een filmpje te uploaden.

Ik ben heel benieuwd naar eventuele hints. Help....

Dat ik leeg loop op deze bus mogen duidelijk zijn, :huilen :huilen
Laatst gewijzigd door frans_t4 op 04 jan 2021, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door freek »

Op het duitse TX Board wordt veelvuldig gemeld dat de cilinderkoppakking van de 2.5 tdi zo goed als nooit kapot gaat (itt bij de 1.9tdi)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door frans_t4 »

Ja dank voor je reactie, ik vindt het ook wel een dingetje, maar tot op heden is er nog geen andere reden ... ik weet het ook even niet meer. Filmpje is gepost, de link, www.pa5ca.com/vw_t5/koelwater_122020.mp4

Inmiddels (was in het verleden al aangemeld bij dit forum) mijn vragen gesteld en meerdere geloven niet dat ik een lekke koppakking heb of een scheurtje ergens heb zitten.
Kreeg daar gelijk behoorlijk wat respons, dank voor de tip.

mvg, Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door frans_t4 »

AfbeeldingUp-date,
Naar aanleiding van de oa Duitse forum feedback de waterpomp laten trekken.
Ennnnnn deze is zo lek als een mandje.
Ik kan op het moment geen foto's uploaden zal ik later even doen. Maar wat voor onwaarschijnlijk werd gehouden blijkt de waarheid. Pomp lek en dat na 15.000Km.
Wat een slechte constructie van VW om de pomp op deze manier te plaatsen. De reden dat de pomp lekt ligt mogelijk te wijten aan een verkeerde of slechte montage, het kan zijn dat de quadring aan de waterkant van de pomp is beschadigd tijdens de montage. Wie zal het zeggen.
Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe pomp er in een MEYLE-HD, ipv de SKF pomp, nieuwe olie 0W30 506.01 en olie filter er op en karren maar...
Ohhh ja de lek aansluiting op de pomp word ook vervangen!

Allen bedankt voor het mee denken.

grt,

Frans.
Laatst gewijzigd door frans_t4 op 06 jan 2021, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door Erdem50 »

Die constructie is helemaal niks mis mee. Pompen willen inderdaad wel eens lekken maar als ze vervangen zijn gaan ze weer 1000en kmers mee, mits goed gemonteerd 😉
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: Koelwater verbruik veel sludge aan de olie vuldop

Bericht door frans_t4 »

Erdem50 schreef: 06 jan 2021, 15:15 Die constructie is helemaal niks mis mee. Pompen willen inderdaad wel eens lekken maar als ze vervangen zijn gaan ze weer 1000en kmers mee, mits goed gemonteerd 😉

Tja, het zal niet aan de pompjes liggen maar onze bus bij de vorige eigenaar nieuw gekocht bij 98.000Km een pomp vervangen. Ik bij 160.000Km pomp vervangen en nu bij 174.000Km weer een pomp vervangen.
Het is met name de ongelukkige constructie van de pomp, met bijna direct toegang tot het carter.
Het zal niet de eerste 5cilinder zijn die door water smering uit zijn lagers loopt!

Ben het met je eens dat de pomp goed moet worden gemonteerd en daar zal het nu ook wel aan gelegen hebben. Het lijkt er op dat de pomp heeft gelekt op de QUAD ring aan de water kant en op die manier de koelvloeistof via de as richting het carter is gegaan.
Ik kan iedereen adviseren om de lek aansluiting op de pomp regelmatig te controleren op verstopping, maar als er sludge of roest vorming is dan ben je zo wie zo te laat.


mvg,

Frans
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie