Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Electrische motorverwarming

vragen over de T5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Electrische motorverwarming

Bericht door krekwakwol »

Heeft iemand ervaring met electrische motorvoorverwarming?
Zoals de thermo teufel 1100 watt.
En welke moet je nemen voor een 2.5 TDI.

Zoals deze https://enginepreheater.nl/webshop

Deze is ook nog op de camping te gebruiken aan de paal.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door krekwakwol »

Ik heb er inmiddels een geplaatst, dus mijn bus kan aan de stroom opwarmen.
Ik wil er alleen nog een beschermplaat onder de motor hebben zodat hij van onder niet te veel afkoelt
Foto's volgen nog..
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door peetjeadhdtje »

Gaat ook een beetje de kou van de cabine af?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Hanz »

Een elektrische kachel van 1100 Watt onder de motorkap die er twee uur over doet om het koelwater op temperatuur te krijgen; ik denk dat je daar in de cabine niets van merkt. Die motorverwarmer heeft minder vermogen dan een beetje waterkoker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door peetjeadhdtje »

klopt inderdaad, de webasto zuheizer is al 5kw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door krekwakwol »

Het gaat mij ook niet om de cabine, maar om de motor warmer te krijgen in de winter. Als je de motor start en de kachel aandoet, zal er ook veel eerder warme lucht uit komen.
Deze kan op de camping ook overal aan de paal zonder dat de zekering er uit klapt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door J vd Pal »

Kon je daarvoor niet de zuheizer gebruiken? Voor de T4 was er een ombouwset waardoor je deze ook als motorverwarmer kon gebruiken, ik heb dat in mijn T4, is heerlijk met dit weer. Is natuurlijk niet geschikt om een motor altijd warm te houden zoals in Noorwegen en zweden nodig is maar hier in Nederland werkt het prima. Motor is veel eerder op temperatuur.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Hij is er achter gekomen dat hij geen zuheizer onder de auto heeft zitten. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door krekwakwol »

Multivan Generation schreef: 09 feb 2021, 20:25 Hij is er achter gekomen dat hij geen zuheizer onder de auto heeft zitten. :zwaai
Dat dus :toppie
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Hanz »

J vd Pal schreef: 09 feb 2021, 19:32 Kon je daarvoor niet de zuheizer gebruiken? Voor de T4 was er een ombouwset waardoor je deze ook als motorverwarmer kon gebruiken, ik heb dat in mijn T4, is heerlijk met dit weer.
De Zuheizer is de motorverwarming. Kan wel omgebouwd worden tot standkachel maar daar ging het niet om.
J vd Pal schreef: 09 feb 2021, 19:32 Is natuurlijk niet geschikt om een motor altijd warm te houden zoals in Noorwegen en zweden nodig is maar hier in Nederland werkt het prima. Motor is veel eerder op temperatuur.
Nee, niet geschikt om de motor altijd warm te houden want de Zuheizer werkt alleen als de motor loopt, en zorgt dan inderdaad dat de motor sneller op temperatuur is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door J vd Pal »

Hanz schreef: 09 feb 2021, 22:33
J vd Pal schreef: 09 feb 2021, 19:32 Kon je daarvoor niet de zuheizer gebruiken? Voor de T4 was er een ombouwset waardoor je deze ook als motorverwarmer kon gebruiken, ik heb dat in mijn T4, is heerlijk met dit weer.
De Zuheizer is de motorverwarming. Kan wel omgebouwd worden tot standkachel maar daar ging het niet om.
J vd Pal schreef: 09 feb 2021, 19:32 Is natuurlijk niet geschikt om een motor altijd warm te houden zoals in Noorwegen en zweden nodig is maar hier in Nederland werkt het prima. Motor is veel eerder op temperatuur.
Nee, niet geschikt om de motor altijd warm te houden want de Zuheizer werkt alleen als de motor loopt, en zorgt dan inderdaad dat de motor sneller op temperatuur is.
Hoi Hanz, de ombouwset kon ook gebruikt worden om alleen de motor te verwarmen ook op het moment dat de motor niet loopt. De Zuiheizer wordt dan opgestart en met een apart pompje wordt het water dan alleen door het motorblok gepompt. Dat heeft Oskar voor mij ingebouwd. Als ik in de winter korte ritjes heb dan laat ik de motor van te voren al opwarmen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Hanz »

Aha, die mogelijkheid kende ik niet, bedankt voor de info. Beter dan een elektrisch kacheltje want ook bruikbaar op plaatsen waar je geen stroom bij de hand hebt. En ik denk dat het blok ook veel sneller op temperatuur is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Busfever
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 jun 2019, 19:47
Locatie: gem. Bunnik
Contacteer:

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Busfever »

https://www.stroomzat.nl/verwarmingen-/ ... olkswagen-

Dit is ook een optie en zit vaak in de vriesplug behalve bij een T5 :huilen

Bij Noodstroom aggregraten heb ik in het verleden veel van dit soort verwarmingen geplaatst.
In scaninavische landen wordt het veelal via de auto producent geleverd
Werkt via thermosyphon

Er zal vast wel iets zijn binnen VAG met nummers
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door Multivan Generation »

Gebruiken ze elektrische voorverwarming niet ook bij hulpverlenings voertuigen zoals brandweerauto's, ambulances etc?

Het kan best goed werken, maar zal aardig wat stroom verbruiken en in the middel of nowhere is er geen stop contact..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Electrische motorverwarming

Bericht door krekwakwol »

Maar die keer dat we in de middle of nowhere staan, zal het waarschijnlijk niet in de winter zijn. Dus dan kunnen we het ook zonder blokverwarming.
En met dit vermogen kan hij op de camping ook aan de paal verwarmen.
Voor nu vindt ik het een prima alternatief en eenvoudig te plaatsen, zonder dat ik onder de auto hoef.

Daarbij wordt een deel van de stroom door mijn zonnepanelen thuis opgewekt.

Waarom zit ik eigenlijk mijn keuze te verdedigen, het is een keuze die ik maak en wat een ander doet moet hij weten. :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie