Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributieriem gesprongen 2.0 tdi

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

distributieriem gesprongen 2.0 tdi

Bericht door raf_construct »

Ik moet volgende week gaan kijken naar een T5GP met een gesprongen distributieriem. Welk schadebeeld kan ik verwachten bij deze 2 liter blokjes ? Koprevisie en 1 kromme drijfstang, of is dit doorgaans erger bij dit type ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Burp
Berichten: 324
Lid geworden op: 11 jun 2015, 12:50
Locatie: Zaandam

Re: distributieriem gesprongen 2.0 tdi

Bericht door Burp »

Het hangt er maar net vanaf hoe alles geraakt is. Kan "meevallen" maar vaak is er zo links en rechts wel wat kapot. Je weet het pas als je hem open maakt.
2,5 liter TDI BPC 208pk 2009. Groeten, Martin
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: distributieriem gesprongen 2.0 tdi

Bericht door raf_construct »

Update, de auto staat intussen bij mij.
Blijkbaar hebben de eerste 2.0 tdi's een bepaalde ziekte. Als de multiriem breekt, kan deze in de distributieriem terecht komen. De afscherming tussen beide riemen was niet optimaal, dit is later door vw gemodificeerd maar deze bus heeft de modificatie dus niet gehad. Het resultaat is dat hij is stilgevallen en afgesleept.

Als eerste heb ik de motor met de hand rondgedraaid, alles gaat vrij rond. Daarna de timing nagekeken. Nokkenas en krukas komen mooi overeen. De hogedrukpomp zat een tiental tanden verkeerd.
Ik heb de distributieriem eraf gehaald en alles op tijd gezet. Daarna de motor gestart -nog zonder multiriem- maar hij slaat nog niet aan.

Ofwel moet de multiriem er eerst weer op, ofwel is er toch wat ernstig aan de hand.
Ik vind het geheel wat verdacht, hoe kan die riem nu overspringen op de pomp, en op de krukas nog goed liggen? :bonk
Of is het bij dit type standaard zo dat de motor niet aanslaat als de alternator niet meedraait ?
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: distributieriem gesprongen 2.0 tdi

Bericht door jos_br »

Wanneer de riem toch versprongen is zijn de kleppen een beetje krom. Het beste doe je een lektest,

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
de_koen
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 okt 2013, 16:03

Re: distributieriem gesprongen 2.0 tdi

Bericht door de_koen »

Timing hogedrukpomp maakt weinig/ niets uit.
Juiste timingtool gebruikt op krukas? Er zijn 2modellen
Motor draait ook zonder multiriem, enkel licht verhoogd stationair.
Klepstoters al nagekeken?
Plaats reactie