Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio vervangen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Is er freeware software waarmee ik bepaalde zaken kan programmeren. Mag ook betaald mits niet te duur. Ik zou ook bijvoorbeeld het airbag storingslampje willen resetten.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens op aliexpress of wish naar een VCDS kabel.
Zijn wel gekraakte versies, maar ze doen het prima, zolang ze het doen.

Of OBD eleven is ook een mogelijkheid.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 463
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Radio vervangen

Bericht door Remco_T5 »

Multivan Generation schreef: 27 apr 2021, 14:29 Kijk eens op aliexpress of wish naar een VCDS kabel.
Zijn wel gekraakte versies, maar ze doen het prima, zolang ze het doen.

Of OBD eleven is ook een mogelijkheid.
Bedankt. Ik heb wat besteld en maar even kijken of het werkt.

Zit ook te denken aan aftermarket stuurbediening via de can bus...
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Radio vervangen

Bericht door AchterKoeker »

Remco_T5 schreef: 27 apr 2021, 14:43
Multivan Generation schreef: 27 apr 2021, 14:29 Kijk eens op aliexpress of wish naar een VCDS kabel.
Zijn wel gekraakte versies, maar ze doen het prima, zolang ze het doen.

Of OBD eleven is ook een mogelijkheid.
Bedankt. Ik heb wat besteld en maar even kijken of het werkt.

Zit ook te denken aan aftermarket stuurbediening via de can bus...


Ik vind OBDeleven wel beter / makkelijker.
Je hebt alleen een smartphone nodig (voor VCDS een laptop + kabel, wat beide wel aardig wat gaan kosten)
Je kan er net zo veel mee als VCDS (voor sommige auto's zelfs meer :ie ), maar dan simpelere interface (en goedkoper natuurlijk :toppie )
Live status, long coding, adaptations, etc. (dus ook airbag foutmeldingen wissen of stuurwiel coderen :toppie )

allemaal vanuit je telefoon!
Next-gen + PRO kost 105 euro.
https://www.autowolf.nl/nl/obd2/939-nex ... araat.html

Meer info:
https://obdeleven.com/en/nextgen

Ik heb geen verband met OBDeleven, maar tot nu toe alleen maar positieve ervaringen ermee :lach
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Radio vervangen

Bericht door freek »

Ik heb sinds 2 weken ook OBD eleven. Was wel benieuwd hoe dit werkte in combinatie met mijn 2004 T5. Het is in 1 woord geweldig.
Het is zeer gebruikersvriendelijk en je kan bijvoorbeeld al je motor parameters uitlezen. Omdat het via bluetooth en je smartphone werkt kan je makkelijk rijdend uitlezen. Interessant zijn bijvoorbeeld de groepen 13 en 23 van de de motormodule (Groep 013 Regeling stationair toerental per cilinder - afwijking inspuithoeveelheid; Groep 23 Schaltzeiten Zylinder).
Ook kan je bijvoorbeeld de service interval waarschuwing resetten en de stelmotoren van de climatronic in de servicestand zetten (noodzakelijk bij vervanging) of een basisinstelling uitvoeren.
Handig is ook dat op het TX Board veel over OBDeleven te vinden is. Het is misschien wat duurder dan de Ali express kabels maar dat is me het wel waard.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

Goedendag,
Ik vroeg me af of de displays van de radio's allemaal goed zijn af te lezen?
Bij het overstappen van T4 naar T5 heb ik m'n oude Pioneer radio overgebouwd, maar omdat de radio nu in een heel andere hoek zit, is het display bijna niet meer uit te lezen, dus noodgedwongen op zoek naar wat anders.
Zelf kwam ik deze tegen https://www.bol.com/nl/p/sony-xav-ax805 ... 007337400/
hierbij kun je de hoek van het display zelf instellen, maar weet niet of het overdreven is?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Radio vervangen

Bericht door Beckontheroad »

Heb een alpine 702 en vanuit de bestuurder positie geen problemen mee.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

net ff bij de mediamarkt wezen kijken, bij de 1-dins radio's die ze daar aangesloten hebben, is hetzelfde euvel, dat je van onderen af het display niet kunt uitlezen.
De dubbeldins radio's hebben dat probleem niet.
Door de hoek, dus noodgedwongen op zoek naar een dubbeldins.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Radio vervangen

Bericht door Erwin L »

Ik heb een Kenwood dubbeldin en zie geen moer op de display.....
T5 1,9 Tdi 2004
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

Erwin L schreef: 30 apr 2021, 23:55 Ik heb een Kenwood dubbeldin en zie geen moer op de display.....
ik bel behoorlijk veel vanuit de auto, redelijk vervelend als je het display niet kunt uitlezen.
Een chinese (merkloze) radio wil ik eigenlijk niet aan beginnen, bang dat de geluidskwaliteit me enorm gaat tegenvallen.
De komende tijd maar gewoon veel winkels langs om te kijken bij welke radio's van onderaf het display goed af te lezen is, of uit zien te vissen of de radio toch onder een andere hoek te plaatsen is.
Dan kan ik gewoon met mn oude radio blijven rijden
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Radio vervangen

Bericht door Beckontheroad »

Gewoon bellen via 'voice'.
Werkt prima voor mij.
JB...
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@bosschebol

Zie de bijlage..

Waarom beoordeel je radio schermpjes door te kijken voor de afleesbaarheid vanaf onder? Die snap ik even niet, of je moet heel klein zijn. Maar wij, 1.63 en 1.90m hebben met dit scherm geen problemen.

Groetjes Peter
Bijlagen
20210502_092621.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Smittw
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2021, 07:51

Re: Radio vervangen

Bericht door Smittw »

Beckontheroad schreef: 30 apr 2021, 19:19 Heb een alpine 702 en vanuit de bestuurder positie geen problemen mee.

JB
Goedemorgen,

Newbie hier op het forum. Aankomende donderdag krijgen wij onze VW T5 dubbele cabine uit 2008. er zit alleen een oude radio in. Past de Alpine ook in de 2008 T5? Of welk alternatief is er nog meer? Het liefst zou ik CarPlay van apple met de aanwezige PDC combineren.

Alvast dank!
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Radio vervangen

Bericht door BosscheBol »

Multivan Generation schreef: 02 mei 2021, 09:30 @bosschebol

Zie de bijlage..

Waarom beoordeel je radio schermpjes door te kijken voor de afleesbaarheid vanaf onder? Die snap ik even niet, of je moet heel klein zijn. Maar wij, 1.63 en 1.90m hebben met dit scherm geen problemen.

Groetjes Peter
Bij de meeste auto's (ook de T4) zit de radio horizontaal ingebouwd (op 0 graden) en op ongeveer borsthoogte.
Het display bekijk je dan van 'bovenaf'.
Bij de T5 zit de radio aan de bovenkant van het dashboard redelijk diagonaal ingebouwd. (op ongeveer 45 graden).
Het display bekijk je van van 'onderaf'
Bij de radio die ik nu heb en bij de meeste radio's die ik bij 1 winkel heb gezien, is het display perfect te lezen als je er recht in kijkt, of als je er van 'bovenaf' inkijkt.
Van onderaf bekeken (zoals in de T5) zie je niks. :nuts
Inmiddels heb ik me als eerste verdiept in Pioneer radio's omdat ik die nu heb en zeer tevreden over het geluid ben.
Ook op de nieuwe modellen zitten de instel mogelijkheden waar ik van ga kwispelen (cross-over en omdraaien van fase-subwoofer).
Helaas mag je volgens de handleiding van de Pioneer radio's op max 30 graden inbouwen ivm warmte afvoer, dus die vallen dan al af.
Wat andere radio's die ik had bekeken hebben helaas de (subwoofer) instelmogelijkheden niet die ik graag zou willen.
Aux en usb aansluitingen zitten bij de meeste radio's achterop en dan moet je dus met een kabeltje gaan werken, wat in het handschoenenkastje uitkomt.
Dat vind ik redelijk omslachtig, wellicht zijn er kabels met chassisdelen te koop, zodat ik de aux en usb aansluiting in het dashboard kan monteren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Bossche bol,
nu pas snap ik jouw theorie, maar ik zou je willen adviseren om je te verdiepen in de kijkhoek van de displays.
Bij veel merken wordt dat beschreven.
Ook zit de radio weliswaar hoger ingebouwd, maar je moet niet vergeten, dat de zithouding in een T5 ook anders is.
Volgens mij kijk je ongeveer qua kijkhoek recht op het scherm qua hoogte, maar wel onder een hoek in het horizontale vlak, naar het scherm.

Dat Pioneer beschrijft 30 graden, daar kan ik inkomen voor radio's met een CD-loopwerk,
v.w.b. de warmte-afgifte denk ik dat het niet van toepassing kan zijn die inbouwhoek.

Wat vond je van de afleesbaarheid van ons scherm?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie