Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarschuwingslampjes motorstoring

vragen over de T5
Plaats reactie
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Waarschuwingslampjes motorstoring

Bericht door Bauke »

Goedenavond,
Twee weken geleden heb ik mijn VW T5 cali uit 2008 ontvangen. Geïmporteerd uit Duitsland.

Na ongeveer 1.000 kilometer te hebben gereden heb ik nu meerdere keren tijdens het rijden de pre heater waarschuwing gekregen. Bij de laatste rit ook tijdens het rijden op de snelweg de motor storing lampje. Daarnaast werkt de cruise control niet. Dit kan mogelijk allemaal met elkaar verband houden, maar hoeft niet.

Nu heb ik op verschillende fora (het is een 2.5 TDI) al wat mogelijke oorzaken gevonden.

Qua historie van de auto is deze in 2008 door een VW dealer in Wolfsburg aangeschaft en in 2010 verkocht aan de vorige eigenaar waar ik de camper van heb gekocht, met in 2010 circa 140 k op de teller en nu 170k. Dus hij heeft erg weinig gereden de laatste jaren. Ook heeft ie denk ik minimaal een jaar stil gestaan.

Veel voorkomende oorzaken die ik vond:
- achter rij remlicht: de lampkap boven de achterklep viel er spontaan vanaf, en heb ik meteen laten vervangen door de importeur. Denk dat dit nu goed is.
- roetfilter: ik heb bij de laatste rit op de snelweg al een paar keer in de 4 of 5 gereden ipv 6, 5 a 10 minuten per keer om deze schoon te maken. Misschien was dit wel te kort om het filter echt schoon te maken. De eerste 250 a 300 kilometer had ik geen problemen op de snelweg, maar reed ik wel met weinig toeren (2k of er net onder).
- bij de laatste rit op de snelweg heb ik ook een stukje gewoon 130 gereden, en accelereerde hij prima. Denk zelf niet dat het aan de turbo ligt.
- bougies kan ook, maar de afgelopen week was het boven de 8 graden en zijn de pre heaters niet nodig dacht ik.

Kan natuurlijk nog aan 100 andere dingen liggen. Twijfel of ik eerst terug naar de dealer moet, zeker nu ook de motorstoring lampje tijden het rijden ging branden (niet knipperen), of dat ik nog wat kilometers moet rijden en hem eerst warm moet laten worden en dan toch langer op meer toeren rijden.

Wat denken jullie? Dank alvast,
Bauke
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Waarschuwingslampjes motorstoring

Bericht door DE KNEU »

Laat je bus gewoon (rijdend) uitlezen dan weet je of er foutmeldingen zijn.Nu is t alleen maar gissen van wat er loos is. :toppie
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Waarschuwingslampjes motorstoring

Bericht door Bauke »

Okido, dank - terechte reactie. Kreeg ook al mailtjes voor uitlezen, dank allen. Idd uitgelezen - 'turbodrukafregeling'. Drukomvormver vervangen. Voor cruise control koppelingschakelaar.

Kan dicht ;)
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Waarschuwingslampjes motorstoring

Bericht door DE KNEU »

Soms ist zo eenvoudig :proost
Plaats reactie