Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

vragen over de T5
Plaats reactie
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door JFT »

Hallo,

Mijn T5 2.5TDI BNZ 131 PK Automaat uit 2008 lekt olie uit het blok. Niet dat ik er elke week een liter in moet gooien, maar als hij geparkeerd staat, dan zie je een vlek onder de bus.
Nu ik nieuwe bestrating heb op de oprit, is dit nu extra vervelend. :groteogen
Ik heb al gekeken en het lijkt erop dat dit van de voorzijde aan de zijkant van het blok komt. Daar waar een kabelboom ter hoogte van de cilinderkop het blok ingaat. Omdat het blok enigszins onder de olie zit, is dit moeilijk te bekijken en heeft een foto plaatsen nog geen zin.
Als ik tijd heb, ga ik het blok schoonspuiten en de kap onder het blok weghalen.

Heeft iemand dit wel eens met het 2.5 TDI BNZ blok gehad en dit op kunnen lossen?
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door Multivan Generation »

Zoek eens op tandempomp..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door JFT »

Multivan Generation schreef: 15 mei 2021, 17:58 Zoek eens op tandempomp..
Heb even gezocht en komt inderdaad regelmatig voor op dit type, ook inwendige lekkage. Zie ook dat er revisie sets voor te krijgen zijn.
Als ik tijd heb blok schoonmaken en kijken of het daar vandaan komt. Bedankt voor de tip.
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door Multivan Generation »

Mijn broer had voor zijn Passat een revisie kit voor de tandempomp gevonden, en daarmee was het toen opgelost.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door JFT »

Nog even naar het blok gekeken, maar de tandempomp zit aan de rechterzijde van het blok als je er voor staat.
De lekkage lijkt van de voorkant van het blok te komen. Voeg een foto toe, maar is moeilijk toegang tot te krijgen..
olielek.jpg
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door JFT »

JFT schreef: 16 mei 2021, 22:12
Multivan Generation schreef: 15 mei 2021, 17:58 Zoek eens op tandempomp..
Heb even gezocht en komt inderdaad regelmatig voor op dit type, ook inwendige lekkage. Zie ook dat er revisie sets voor te krijgen zijn.
Als ik tijd heb blok schoonmaken en kijken of het daar vandaan komt. Bedankt voor de tip.
Voor de zekerheid nog maar even onder aan de tandempomp gevoeld, maar geen overmatige olie te voelen. Boven op de versnellingsbak is het ook schoon.

Zou uit het kleppendeksel pakking kunnen komen aan de voor onder zijde ervan.
Iemand deze wel eens vervangen op deze motor? Moet dan het inlaatspruitstuk eraf?
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
JFT
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:59
Locatie: Zuid-Oost Drenthe

Re: Olielekkage 2.5TDI BNZ blok

Bericht door JFT »

Ben er achter waar de lekkage vandaan komt.
De bus moest een beurt en heb hem in mijn garage op de smeerkelder gezet en onder de afdekkappen eraf gehaald. Kon van onderen de sporen goed volgen en het lijkt van de turbo aansluiting te komen. Ook waarschijnlijk bij de kleppendeksel pakking aan de voorzijde en een drup van onder de EGR klep huis.
Is een grotere klus dan ik dacht. Zowel in als uitlaat spruitstuk eraf. Inlaat om het kleppendeksel te verwijderen en het uitlaat spruitstuk voor de turbo.
Zul je zien dat er weer een tap eind afknapt :huilen
Aangezien ik de bus nog moet gebruiken, maar alles goed schoongemaakt inclusief de afdekkap onder de motor. Denk dat het nu nog wel weer even duurt voor hij op straat lekt.
Als ik meer tijd heb alles maar goed aanpakken en nieuwe pakkingen ertussen. Kan gelijk het uitlaat spruitstuk gelast worden. Zit zoals bij veel T5 's een klein scheurtje in.

Heb overigens ook nog geprobeerd met "Lekdetectie UV Vloeistof Olie en Brandstof" van Toralin de lekkage op te sporen.
Dit leek de oplossing door de UV kleurstof aan de olie toe te voegen en dan met een UV lampje in het donker op het blok te schijnen na een poosje rijden. Je zou dan kunnen zien waar de olie vandaan kwam.
Echter werkte dit niet. Ook bij een dubbele dossering lichte er niets op. Ook niet als ik b.v. op de oliepeilstok of in de olievulopening scheen met de UV lamp. Mijn ervaring met airco systemen met andere merken en typen producten waren juist goed.
Toen maar een mail naar Toralin gezonden, waar ik het gekocht had online, voor het geval ik iets verkeerd doe. Tot op heden nog geen antwoord ontvangen. Ben bang dat het enige lek die ik op deze manier gevonden heb, is die in mijn Portemonnee. :muur
T5 2.5 TDI BNZ automaat DC 2008
Plaats reactie