Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

vragen over de T5
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Geacht Forum,

Gegroet iedereen, Patrick hier.
Geheel nieuw in deze campermaterie en tevens niet technisch, staan wij op het punt een T5 buscamper aan te schaffen uit 2011 (140pk, 4 cilinder, 120.000km)

Na enig navraag- en zoekwerk en flink inlezen op internet, blijkt dat het geen hard gegeven is om de distributieriem te vervangen, maar vanuit een zeker gezond verstand is het na 10 jaar wel te adviseren. Dat gaan we dus laten doen, inclusief de waterpomp.
De garage wil dit tegen kostprijs doen (ivm deal van aanschaf allerlei andere zaken). Echter, heeft iemand een idee wat een richting voor deze kostprijs is, zodat ik een beetje goed beslagen ten ijs kom?

En daarbij is mijn vraag of het dan ook verstandig is om meteen de Multieriem en rollen te laten vervangen? Ook omdat dit volgens mij (voor zover ik het lees en snap) niet erg duur is om mee te nemen gelijktijdig met de vervanging van de distributieriem.

Ik hoor het graag,
Sympathieke groet, Patrick.
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Vraag: Kostprijsvraag en vervang je de multi-riem liefst gelijk met de distributie-riem?

Bericht door DE KNEU »

De prijs zit m in de arbeids uren,te vervangen onderdelen staat daarmee niet in verhouding.
Alle riemen/omloop/span rollen/waterpomp.krukas/oliepomp keerringen.Even niet bekend of ie een distr ketting heeft...zoja dan ook maar vervangen :toppie prijs tussen de 800 en 1200 € schat ik
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Dank voor je reactie... De prijs die je geeft is voor zove ik het een beetje uit heb geplozen de prijs die de garage gewoonlijk normaal berekent. Dus daar zit dus misschien geen "kostprijsvoordeel" in, in jou prijs?
Je geeft echter ook voor mij weer nieuws aan. Namelijk het vervangen van de krukas/oliepomp keerringen.
Is dat ook de voorkeur om dan maar mee te nemen? Voor ik het weet heb ik op deze manier de gehele motor ververst ;-)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vraag: Kostprijsvraag en vervang je de multi-riem liefst gelijk met de distributie-riem?

Bericht door Pascal-141 »

DE KNEU schreef: 23 mei 2021, 14:27 De prijs zit m in de arbeids uren,te vervangen onderdelen staat daarmee niet in verhouding.
Alle riemen/omloop/span rollen/waterpomp.krukas/oliepomp keerringen.Even niet bekend of ie een distr ketting heeft...zoja dan ook maar vervangen :toppie prijs tussen de 800 en 1200 € schat ik
Dus ... je gaat wel al een prijs roepen ,en daarbij ook zeggen om vanalles mee te vervangen , maar je weet niet eens wat voor distributie er op dit type motor zit , kortom je kent van deze motor dus niks af ? :muur :bonk
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Vraag: Kostprijsvraag en vervang je de multi-riem liefst gelijk met de distributie-riem?

Bericht door AchterKoeker »

DE KNEU schreef: 23 mei 2021, 14:27 De prijs zit m in de arbeids uren,te vervangen onderdelen staat daarmee niet in verhouding.
Alle riemen/omloop/span rollen/waterpomp.krukas/oliepomp keerringen.Even niet bekend of ie een distr ketting heeft...zoja dan ook maar vervangen :toppie prijs tussen de 800 en 1200 € schat ik
Vervang dan maar ook gelijk de piston return springs samen met die 'ketting' :bifun
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Erdem50 »

Mijn advies bij een 2.0tdi

Distributieset, waterpomp en multiriem vervangen. Als de motor droog is, wat 9vd10x ook zo is niet aan keerringen etc los gaan trekken!
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vraag: Kostprijsvraag en vervang je de multi-riem liefst gelijk met de distributie-riem?

Bericht door PurmerPat »

AchterKoeker schreef: 23 mei 2021, 17:25
DE KNEU schreef: 23 mei 2021, 14:27
Vervang dan maar ook gelijk de piston return springs samen met die 'ketting' :bifun
Ik zie de smiley erachter, dus het zal onzin zijn. Maar zoals gezegd in mijn openingspost... ik ben niet technisch, en zeker niet mbt auto's.
Ik lees mij de afgelopen twee weken helemaal suf op internet, bel met garages en schrijf mij in op fora om mij zo goed mogelijk de materie een beetje eigen te maken. Alsjeblieft dus geen verwaring zaaien met goedbedoelde onzin voor deze technische leek. Ik vind het al lastig genoeg ;-)
Laatst gewijzigd door PurmerPat op 23 mei 2021, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Erdem50 schreef: 23 mei 2021, 17:37 Mijn advies bij een 2.0tdi
Distributieset, waterpomp en multiriem vervangen. Als de motor droog is, wat 9vd10x ook zo is niet aan keerringen etc los gaan trekken!
Dank u. Daar heb ik tenminste wat houvast. Daarnaast... ik ga het echt niet zelf doen, dat mag allemaal in de garage gebeuren hoor. Ik blijf dus van de keerringen af :-)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Hanz »

PurmerPat schreef: 23 mei 2021, 20:43
Erdem50 schreef: 23 mei 2021, 17:37 Mijn advies bij een 2.0tdi
Distributieset, waterpomp en multiriem vervangen. Als de motor droog is, wat 9vd10x ook zo is niet aan keerringen etc los gaan trekken!
Dank u. Daar heb ik tenminste wat houvast. Daarnaast... ik ga het echt niet zelf doen, dat mag allemaal in de garage gebeuren hoor. Ik blijf dus van de keerringen af :-)
Ga maar gewoon af op het advies van Erdem, hij weet echt waar hij het over heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Multivan Generation »

Hallo topicstarter,
hierbij wat achtergrond informatie over uw motor.
In uw geval in een camper, is de motorcode geen CAAC, maar de iets anders geconstrueerde CCHA.

Zie de bijlage.
Voor de extra werkzaamheden; die staan vermeldt in het serviceplan vanaf pagina 6/7, met de intervallen/kilometers/leeftijd daarbij.

Met vriendelijke groeten.

Peter
Bijlagen
ssp455 De 2.0 TDI motoren in T5 2010_d.pdf
(4.23 MiB) 123 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Multivan Generation schreef: 24 mei 2021, 12:22 Hallo topicstarter,
hierbij wat achtergrond informatie over uw motor.
In uw geval in een camper, is de motorcode geen CAAC, maar de iets anders geconstrueerde CCHA.

Met vriendelijke groeten.

Peter
Ha die Peter,
Het betreft een van origine een T5 Kombi personenwagen. In 2017 pas tot buscamper omgebouwd. Verandert dat je visie mbt de motorcode?

Sympathieke groet,
Patrick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Multivan Generation »

Dat staat op de wagensticker, maar dan zou het ook een CAAC kunnen zijn (waarschijnlijker).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Multivan Generation schreef: 24 mei 2021, 20:14 Dat staat op de wagensticker, maar dan zou het ook een CAAC kunnen zijn (waarschijnlijker).
... en het is een 1.968cc (4 cilinder, 140pk)

Volgende week ophalen, dus dan kan ik kijken ;-)
Maar het maakt mbt mijn vervangingsvraag weinig uit welke het is (CAAC of CCHA)? Of toch wel?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Pascal-141 »

Als de distributieriem er al 10 jaar op zit , zou ik deze zeker vervangen . Bij mij zat er na 7 jaar al vrij veel kleine scheurtjes in de riem...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie