Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

vragen over de T5
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Pascal-141 schreef: 24 mei 2021, 21:02 Als de distributieriem er al 10 jaar op zit , zou ik deze zeker vervangen .
Dank je Pascal. Ik wordt inderdaad steeds meer bevestigd dat dit zinvol is.
Nu nog even afwachten wat de garage een "kostprijs" vindt (als coulance) en wat ze rekenen voor de waterpomp en multi-riem die ik meteen maar mee wil laten nemen.
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door RadioAir »

Ik heb vorig jaar de distributieriem laten vervangen van mijn T5 GP 2.0 uit 2011. De auto had toen iets van 130.000 gelopen. Ik was voor distributie+waterpomp en grote beurt 1415 euro kwijt. Monteur gaf aan dat de riem er nog prima uit zag, maar wél vrij slap stond. Meen ooit ergens gelezen te hebben dat vanaf 5 jaar na montage elk jaar de spanning van de riem gecontroleerd moet worden, maar zou zelf niet weten hoe.

Onderhoud van de riem is 210.000 of 10 jaar.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Beckontheroad »

RadioAir schreef: 25 mei 2021, 21:19 Ik heb vorig jaar de distributieriem laten vervangen van mijn T5 GP 2.0 uit 2011.

Onderhoud van de riem is 210.000 of 10 jaar.
Elders las ik 210k zonder jaren en weer elders 210k of 5 jaar..
Rara

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door RadioAir »

Destijds bij drie verschillende VW garages laten checken en heb ergens ook nog een scan van het onderhoudsinterval. Vijf jaar is inderdaad als de auto gebruikt wordt in stoffige gebieden, de poelies moeten dan ook extra vervangen worden. Bij normaal gebruik in NL is het 210.000 of 10 jaar.

Ik heb ooit ook nog een folder gezien van Contitech dat ze een nieuwe riem hadden ontworpen samen met Volkswagen, ging een auto leven lang mee (dus 10 jaar blijkbaar). Dus ik bij de garage aangeven dat ik per se een Contitech riem wil ivm die 10 jaar. Wat komt er uit, een Gates...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Erdem50 »

Niet iedere Conti riem is hetzelfde 😉
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Multivan Generation »

Even een iets andere benadering.
Wij hebben onze bus destijds gekocht, en die had ruim een half jaar bij een VW-Händler stilgestaan.
De kilometerstand was bij onze aankoop 75.000 km en de bus was toen 5,5 jaar oud.

Bus naar Nederland gereden en omgebouwd naar camper, RDW keuring etc, kenteken en er mee gaan rijden.
Ik vond hem onregelmatig rondlopen.
Uiteindelijk bij een kilometerstand van rond de 100.000 bij de VW-dealer waar Erdem werkte,
de hele rataplan laten vervangen, onder het genot van een paar goede bakken koffie, lekker kletsen en veel informatie van de monteur die er aan werkte.

Spanrollen en omlooprollen zat wat roest op, waardoor ze niet meer 100% rond waren, en de onrustige motorloop veroorzaakte.

Dus ja, ruim 110.000 km eerder als dat VW in het serviceplan als vervangingsinterval voorstelt, maar het voelde meteen anders.
En de zekerheid en de betrouwbaarheid die je daarvoor terug krijgt zijn ook wat waard.

Moraal van het verhaal: VW stelt vervangingsintervallen voor, maar het is aan een ieder of hij/zij de boel eerder wil laten vervangen, of tot de laatste kilometer wil wachten/doorrijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door Beckontheroad »

Zit u ook op 100k+ en 9 jaar, dus moet eens gaan gebeuren.

Op welke kosten mag ik rekenen?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Beckontheroad schreef: 26 mei 2021, 12:30 Zit u ook op 100k+ en 9 jaar, dus moet eens gaan gebeuren.
Op welke kosten mag ik rekenen?
JB
Bij drie plaatselijke garages heb ik nu voor distributieriem/waterpomp/multieriem/rollen een prijs van rond de €700 gehoord.
De VW dealer vroeg al €850 voor alleen distributieriem/waterpomp.
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

Beckontheroad schreef: 25 mei 2021, 23:00
RadioAir schreef: 25 mei 2021, 21:19 Ik heb vorig jaar de distributieriem laten vervangen van mijn T5 GP 2.0 uit 2011.

Onderhoud van de riem is 210.000 of 10 jaar.
Elders las ik 210k zonder jaren en weer elders 210k of 5 jaar..
Rara

JB
...wat ik inmiddels via PON Nederland heb begrepen en een aantal garages, is dat die 5 jaar niet meer nodig is. Althans, uitgaande dat ik informeer voor onze T5 uit 2011 (1.968, 4cilinder, 140pk, automaat). En dat bij 210.000 km een vaste regel is, en die van na 10 jaar meer eentje van gezond verstand en redelijk logisch/zinvol.
Maar goed... lastig is dat dus soms wel, zeker als je, zoals ik, als a-technische leek, wat houvast en zekerheid zoekt bij de aanschaf van onze eerste T5 Camper ;-)
RadioAir
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2019, 16:16

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door RadioAir »

2011 zeg je? Is hij toevallig geleverd met een RNS315? Zo ja, dan heb je zeer waarschijnlijk extra gratis een Bluetooth carkit en DAB+ er bij gekregen, het staat alleen uit (en er moet een antennetje en microfoontje geplaatst worden maar dat is heel weinig werk).
PurmerPat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mei 2021, 12:10

Re: Vervang je de multi-riem liefst tegelijk met de distributie-riem? En wat is mogelijke kostprijs?

Bericht door PurmerPat »

RadioAir schreef: 29 mei 2021, 15:14 2011 zeg je? Is hij toevallig geleverd met een RNS315? Z
Nee, zat er niet in ;-)
Was het anders jou bus geweest?
Plaats reactie