Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BNZ motor met hartslag

vragen over de T5
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Toen ik vanavond de bus startte om te kijken of de airco het al weer doet na het vervangen van een kapotte zekering (zie ander topic) en even stationair liet draaien, zat er een onregelmatigheid in het draaien.
Het klinkt alsof of hij een hartslag van 120 heeft, en het blok schudt ook een beetje mee in het zelfde ritme.
Ik heb een opname gemaakt, maar helaas lukt het mij nog steeds niet om bijlages te plaatsen met mijn (nieuwe) toestel.

Onder het rijden verneem ik niets en starten doet hij ook goed.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30951
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door Multivan Generation »

zou zo maar O-ring van een verstuiver kunnen zijn,
of dat er eentje ingesleten is, in de cilinderkop, waardoor het gat wat ovaal is geworden.
Laten we het hopen van niet.

Hou het even in de gaten, en zoek nog even naar een topic van robert trebor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Laten we hopen van niet, maar hij heeft wel 326000 gelopen inmiddels.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

De O-ringen van de pompverstuivers zijn 2019 nog vervangen. Dat is natuurlijk geen garantie voor nu.

Maar ik zou eerst een dieselcleaner kunnen proberen, volgens mij kan dat sowieso geen kwaad. Van Wyns of pro forte.

En anders een pde brucke laten inbouwen als dat geen resultaat heeft.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: wo jun 02, 2021 23:32 De O-ringen van de pompverstuivers zijn 2019 nog vervangen. Dat is natuurlijk geen garantie voor nu.

Maar ik zou eerst een dieselcleaner kunnen proberen, volgens mij kan dat sowieso geen kwaad. Van Wyns of pro forte.

En anders een pde brucke laten inbouwen als dat geen resultaat heeft.
Voor je dat doet : als je de olievuldop er af haalt bij draaiende motor , en je hoort dan in de olievulpijp een luid klakkerend geluid , dan is de kans groot dat je nokkenas is ingelopen . Dat kan gebeuren indien je door lekkende verstuivers diesel bij de olie gekregen hebt , of ook door verkeerde motorolie te gebruiken.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Daar heb ik al naar geluisterd, ik hoorde niets vreemds en ook geen verhoogde carterdruk gevoeld.
Ik heb na een 5000 km een liter olie bijgevuld en het was ook niet verdund en rook niet naar diesel. Ik gebruik altijd longlife 5W30 en dan volgens de specificaties van VW.
Elk jaar ververs ik de olie + filter, of ik nou 5000 of 10000 km heb gereden.

Dus dat zal het probleem niet zijn lijkt mij.

Ik heb gisteren met veel belangstelling een duits filmpje bekeken over het plaatsen van zo'n pde brug, maar dat is best een klusje.
Daar zou ik nu zelf niet meer aan beginnen.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Ik heb het probleem even voorgelegd bij Forte voor eventueel een injector cleaner en hun hadden het over de eenparigheidsregeling, dat dat idd met een cleaner voor het brandstof systeem op te lossen zou "kunnen" zijn.
Nu zegt mij dat niets, is hier iemand die dat iets zegt?
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 630
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door jos_br »

krekwakwol schreef: zo jun 06, 2021 2:05 Ik heb het probleem even voorgelegd bij Forte voor eventueel een injector cleaner en hun hadden het over de eenparigheidsregeling, dat dat idd met een cleaner voor het brandstof systeem op te lossen zou "kunnen" zijn.
Nu zegt mij dat niets, is hier iemand die dat iets zegt?
Het zegt inderdaad "iets", in ieder geval dat dit niet gaat werken. Eerst eens goed na laten kijken/uitlezen. Zoals al geopperd kan de nokkenas incl. stoters weleens stuk zijn.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Jos, je hebt email.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Ik was 3 week geleden even bij JB autotechniek in Dieverbrug langs gereden om de "hartslag" te laten beoordelen. Met als gevolg dat de bus daar de afgelopen dagen heeft gelogeerd.
Daar is een verstuiverbrug (PDE brucke) ingebouwd, met nw. verstuiverafdichtingen, toe n bleek toch de nokkenas wat ingelopen zijn in de stoters, dus dezen zijn ook vervangen.
De kop was gelukkig niet beschadigd.
Ook de waterpomp vervangen omdat ze er nu goed bij konden.
Olie en filter vervangen omdat er koelvloeistof in was gekomen.

Tevens het kapotte dubbelmassa vliegwiel vervangen.
En de airco bijgevuld, dus deze werkt nu ook weer.

Waarschijnlijk was dit de reden waarom de vorige eigenaar de bus verkopen wilde, ze hadden de verstuiver afdichtingen al vervangen, maar hebben toen waarschijnlijk de ingesleten nokkenas en stoters al gezien.
Ik heb nadien maar 12000 km gereden met de bus.
Hij verzekerde dat er geen problemen met de motor waren, maar dat staat niet op papier.

Maar nu kan hij er weer jaren tegenaan.
De motor loopt nu weer mooi.
Dus al met al een geslaagde logeerpartij.

Als het goed is komen er nog foto's.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door Erdem50 »

Zo jij hebt even alles tegelijk voor je kiezen gehad, shit happens maar wat zal hij weer lekker rijden na al die liefde :sjaal
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Ja klopt Erdem, maar als ik hem goed blijf onderhouden, zal hij nog jaaaren meegaan.
Dan kan ik de kosten uitsmeren over de jaren.

Als ik een veel nieuwere bus had gekocht, was ik ook een veelvoud meer aan bpm kwijtgeweest en dat is nog geen garantie voor een goede motor.
En verder zitten er geen kosten aan te komen, dus heb ik nu alles in een keer aan laten pakken
Dus ik probeer het zo maar te relativeren.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30951
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: wo jul 07, 2021 22:50
Als ik een veel nieuwere bus had gekocht, was ik ook een veelvoud meer aan bpm kwijtgeweest en dat is nog geen garantie voor een goede motor.
grotere kans dat je een beterder motor had gehad. (als je de 180 pk TDI laat voor wat die is).
Maar inderdaad, relativeren en jezelf rijk rekenen..
Wat ik gek vind is dat je op 5000km 1 liter olie bij moet vullen, en dat er ook koelvloeistof in de olie is aangetroffen.
Dat kan dus betekenen dat er meer olie verbruik was, maar dat dit gemaskeerd is door een oliepeil verhoging door koelvloeistof..

Ik denk dat je een juiste keuze hebt gedaan en hem bij een specialist hebt gebracht en meteen alles wat dubieus was, hebt laten vervangen.
Dan heb je voorlopig weer zorgeloze geniet-kilometers :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1437
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door krekwakwol »

Ik had begrepen dat er koelvloeistof in de olie komt bij het vervangen van de waterpomp, omdat deze in distributie zit.
De waterpomp is meer preventief vervangen, omdat het hij nogal vast kan zitten en ze er nu goed bij konden.
Niet omdat er al koelvloeistof in de olie zat. Want er zat ook geen sludge in de vulpijp en de olie die er 10.000km in zat, zag er goed uit , voelde goed (even wrijven tussen duim en wijsvinger) en was ook niet verdund.
Maar alles is nu weer up to date, ze hebben de turbo gecontroleerd, ook de verstelling.
De dynamokoppeling is gecheckt, de verstuiverwerking is goed (op vcds gecheckt).

Als je het bij de specialist laat doen, moet je het ook goed doen.

We hopen er nu weer jaren mee vooruit te kunnen.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: BNZ motor met hartslag

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: wo jul 07, 2021 22:38 Ik was 3 week geleden even bij JB autotechniek in Dieverbrug langs gereden om de "hartslag" te laten beoordelen. Met als gevolg dat de bus daar de afgelopen dagen heeft gelogeerd.
Daar is een verstuiverbrug (PDE brucke) ingebouwd, met nw. verstuiverafdichtingen, toe n bleek toch de nokkenas wat ingelopen zijn in de stoters, dus dezen zijn ook vervangen.
Dus wat ik eerder al had opgegeven was correct :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie