Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

Bericht door melvin »

Hoi allen,

Ik heb nu 3 keer achter elkaar dat bij het starten een 30A zekering eruit ligt. Hoofdzekeringkast onder de radio, 2e rij met het grote type zekeringen van boven, de meest linker (maar is denk ik wagenspecifiek?)

Iemand een Idee? Is vorig jaar ook 1,2 keer voorgekomen. Toen heeft de ANWB het start-stop systeem stekker losgetrokken en ging het dus weer een half jaar goed. Mis dat systeem toch niet. Tot nu dus, 3x achter elkaar, als ik er een nieuwe zekering in doe, start, rijdt hij goed etc. Tot ik weer moet starten.

We gaan - natuurlijk - maandag met vakantie, garage is vrij ver weg (goede zit nooit in de buurt) die bel ik maandag ook ff, maar misschien herkent iemand dit probleem of weet waar ik zelf nog ff zou kunnen kijken, meten, meppen?

Dank alvast!

Melvin
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

Bericht door RRider »

Hallo Melvin,

Als je mij het VIN nummer stuurt, in een persoonlijk bericht, kan ik voor je kijken welke zekering dat is, en wat erachter zou kunnen liggen.

Groet, Christiaan
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

Bericht door melvin »

Doe ik! Dank!
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

Bericht door RRider »

Heb even gekeken, voor de medeforummers ook wel interessant.

Dit is de zekering van de startmotor, maar ook van een tweetal relais die voor de startmotor zitten.
In theorie kan het dus een van die twee relais zijn, maar veel waarschijnlijker de startmotor zelf.

Aangezien het een start-stop systeem betreft, is die startmotor ontzettend vaak belast geweest. Het uitschakelen van het start-stop systeem heeft het probleem een half jaar vooruit geschoven, maar als je meerekent dat hij 410.000km heeft gereden, dan mag het wel een keer.

Wil je nog meer zekerheid, dan zou je de aanstuurdraad van de startmotor los kunnen halen en proberen te starten. De auto zal niet starten maar de zekering zal ook niet doorbranden. Het plaatsen van een 40A zekering is niet aan te raden, dit moet je alleen doen om naar de garage te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: T5GP 140PK DSG 2013 start niet vanwege 30A zekering

Bericht door melvin »

Dank je!

Ik wil toch het S/S systeem eraf, laten wegschrijven en dan mss de 'gewone meer betaalbare' startmotor erop, ik had vernomen dat die met s/s systeem stuk duurder zijn, want sterker.

Tnx!
Plaats reactie