Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afschrijven en restwaarde ?

vragen over de T5
Plaats reactie
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Afschrijven en restwaarde ?

Bericht door InfoMuis »

Heren en dames,

Begin van een nieuw jaar = balans en resultaat rekening + belastingaangifte :gif.
Vorig jaar een T5 :love uit 2004 gekocht.

Weet iemand over hoeveel jaar je een bedrijfsauto mag afschrijven en wat dan een aannemelijke restwaarde is ?

Alvast bedankt
robindonne
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:51
Locatie: Hlem

Bericht door robindonne »

je kan het eerste jaar ca 25 % afschrijven
Het tweede jaar ca 15 en het derde jaar 10%
Op deze manier hebje na 3 jaar dus 50 afgeschreven en is de bus op jouw balans nog maar 50 % van de nieuwprijs waard.wat een heel realistiche waarde is.
succes
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

Dank alvast.

Nog een vraag. Is investeringsaftrek van toepassing op deze bedrijfsauto ? (had daar geen rekening mee gehouden,omdat deze niet voor een geel kenteken geld)
robindonne
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:51
Locatie: Hlem

Bericht door robindonne »

ja de investeringsaftrek geldt zeker bij een bus met grijs kenteken.
meen dat dit ongeveer 25 % is /was ???
dit moet uiteraard niet van de waarde op de balans gehaald worden.
De investerings aftrek wordt alleen toegepast ij het berekenen van de belastbare winst.
voorbeeld :

Winst in 2006 60000 euro
Bus gekocht 2006 25000 euro
Winst min investeringsaftrek bij 25% invester.aftrek.= 60000-6250 =53750 euro
Bus staat op de balans voor volledige aankoopbedrag min de afschrijving.
De investeringsaftrek heeft dus niets met de balanswaarde te maken.

De inbesteringsaftrek mag in 1 jaar gebruikt worden om winstbelasting te verlagen,ook mag dit verdeeld worden over een aantal jaren .
De investeringsaftrek moet wel weer terugbetaald (desinvesteringsaftrek) worden als de bus verkocht alleen wordt deze opnieuw berekend( 25% van de verkoopwaarde op dat moment)
kleine tip is om 5 jaar te wachten met verkoop...de desinveseringsaftrek vervalt dan en er hoeft niets meer terugbetaald te worden ook al heeft de bus nog een hoge verkoopwaarde.

Succes met de boekhouding
mmeijer
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:35
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Afschrijven en restwaarde ?

Bericht door mmeijer »

Beste Rijder,

1 e T5 kosten € 26000 heb er 2 jaar mee gereden 130,000 km ruilden hem in bij Roordink in Barneveld kocht een nieuwe voor 30,000 en kreeg €19000 voor de oude dus in 2 jaar € 7000,00 afschrijven en € 1200 onderhoud dan is dat slechts 0,08 cent per km dus na 2 jaar weer inruilen bij Roordink

Gr. M.Meijer
Gebruikersavatar
lamborob
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:21
Locatie: zeewolde

Bericht door lamborob »

dit heeft niets met het onderwerp te maken maar ik vraag me af in wat voor kleur bus jij rijdt? ik in deze groene, zie hieronder.

groet lamborob
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

lamborob schreef:dit heeft niets met het onderwerp te maken maar ik vraag me af in wat voor kleur bus jij rijdt? ik in deze groene, zie hieronder.

groet lamborob
Zilvergrijs, niet meegspoten bumpers, ,maar met een stootstrip aan de zijkant (die zie je niet zo veel)
Gebruikersavatar
lamborob
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:21
Locatie: zeewolde

Bericht door lamborob »

was jij het die vrijdag richting nijkerk reed op de spiekweg? ik kwam je tegemoet in mijn groene

lamborob
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Bericht door InfoMuis »

lamborob schreef:was jij het die vrijdag richting nijkerk reed op de spiekweg? ik kwam je tegemoet in mijn groene
lamborob
Nee vrijdag stond hij in Almere buiten naar de voorbijkomen treinen te kijken (om precies te zijn wel 400 meter over de speikweggereden.)
Maar reed jij dan vanmiddag over de gelderse weg bij de 3 potloden ?
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Afschrijven en restwaarde ?

Bericht door InfoMuis »

InfoMuis schreef:Heren en dames,

Begin van een nieuw jaar = balans en resultaat rekening + belastingaangifte :gif.
Vorig jaar een T5 :love uit 2004 gekocht.

Weet iemand over hoeveel jaar je een bedrijfsauto mag afschrijven en wat dan een aannemelijke restwaarde is ?

Alvast bedankt
Kwam toevallig tegen dat onze vrienden bij de belastingdienst maximaal 20 % afschrijving per jaar toestaan. Dit ter info
Gebruikersavatar
lamborob
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 17:21
Locatie: zeewolde

Bericht door lamborob »

InfoMuis schreef:
lamborob schreef:was jij het die vrijdag richting nijkerk reed op de spiekweg? ik kwam je tegemoet in mijn groene
lamborob
Nee vrijdag stond hij in Almere buiten naar de voorbijkomen treinen te kijken (om precies te zijn wel 400 meter over de speikweggereden.)
Maar reed jij dan vanmiddag over de gelderse weg bij de 3 potloden ?
ja dat zou wel kunnen rond een uur of 4.

lamborob
Plaats reactie