krekwakwol schreef: 08 jul 2021, 11:03
Klopt, het was nog niet te horen via de olievuldop, maar het was zichtbaar toen de klepdeksel er af was.
Goede diagnose, heb je een glazen bol of zo?
Nee , geen glazen bol , maar heb er al meerdere gehad/gezien/gehoord met die typische ratel.
De oorzaak van de uitgelopen nokkenas is in hoofdzaak ofwel lekkende verstuivers waardoor er diesel bij de olie komt en er dus onvoldoende smering is , ofwel door verkeerd type motorolie te gebruiken of veel te lang met de olie te blijven rijden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Ja, dan moet het haast wel in de voorgeschiedenis liggen, ik gebruik olie met de juiste (oem) specificaties, ik ververs elke 10.000 km (1×perjaar)incl. filter, de olie was mijn inziens niet verdund en rook niet naar dieselolie en ik rijdt regelmatig lange afstanden en niet voor boodschapjes die ik op de fiets kan doen.
Maar als het begin er al is, dan gaat het door.
En deze bus heeft al meerdere eigenaren gehad en niet iedereen neemt het onderhoud serieus, dus wie weet.
Maar we kunnen er nu weer met frisse moed en de nodige kilometers tegenaan.
Dus de neus weer vooruit.
krekwakwol schreef: 08 jul 2021, 11:03
Klopt, het was nog niet te horen via de olievuldop, maar het was zichtbaar toen de klepdeksel er af was.
Goede diagnose, heb je een glazen bol of zo?
Nee , geen glazen bol , maar heb er al meerdere gehad/gezien/gehoord met die typische ratel.
De oorzaak van de uitgelopen nokkenas is in hoofdzaak ofwel lekkende verstuivers waardoor er diesel bij de olie komt en er dus onvoldoende smering is , ofwel door verkeerd type motorolie te gebruiken of veel te lang met de olie te blijven rijden .
Deze motor liep niet helemaal goed rond meer vanwege de afdichtingen (vorige actie niet goed??) van de verstuivers i.c.m. een kapot dubbelmassavliegwiel. De verstuivers lees ik altijd uit van tevoren om zeker te weten dat deze goed zijn. De motor is de beste testbank! De stoters waren allemaal al goed ingedeukt/ versleten, maar waren nog niet hoorbaar. Dit vliegwiel was ditmaal vast gaan zitten zodat je deze niet altijd hoort tijdens uitzetten en starten van de motor, maar veroorzaakt wel een ongelijk lopende motor.
Ik wil toch nog eens uitleggen dat de slijtage aan de stoters/nokkenas domweg te wijten is aan een verkeerde materiaalkeuze. De stoters die je later monteert zijn voorzien van een andere bovenkant die ook nog genitreerd (zwart) is. Wij gebruiken goede en de voorgeschreven olie, maar de stoters blijven pas heel wanneer de goede eenmaal gemonteerd zijn. Uitzonderingen daar gelaten, we hebben een bus rondrijden die we vanaf nieuw in onderhoud hebben en met 420dkm de nokkenas en stoters niet versleten heeft.....