Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdak met dakdragers

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Hefdak met dakdragers

Bericht door pluuke »

Hoi

Ik ben gewend met dakdragers en dakkoffer op vakantie te gaan, en wil ook in de toekomst die dakkoffer blijven gebruiken. Door het aanstaande inbouwen van het hefdak "vervalt" die mogelijkheid. Er is weliswaar het "translift" systeem (erg duur), en bovendien wekt dit niet met T-gleuven, deze "nokken" steken permanent vrij hoog boven het dak uit, maw ziet er niet uit.

Daarom wil ik in het onlangs aangeschafte hefdak T-gleuf rails te gaan integreren.
Hierdoor is het mogelijk om dakdragers die bijvoorbeeld ook op de T5 California worden gemonteerd toe te passen. Bijvoorbeeld Thule drager 753 + kit 3034 + drager 861
http://www.thuleprofessional.co.uk/site ... tGuide.jpg

De T-gleuf-rails worden gemaakt uit aluminium. Totaal komen er 4 stuks in. Ik wil geen lange doorlopende rail want die zou het dak teveel verzwakken.
Iedere T-gleuf bestaat uit 2 delen, bovenzijde (aan buitenkant dak) en onderzijde (aan onderzijde dak). Deze 2 worden samengebout door het dak heen. In het dak hoeft dus alleen 4x een gleuf te worden gemaakt, en de gaatjes voor de totaal 24 boutjes M5. Uiteraard komt er kit tussen alu en dak. Boven- en onderdeel monteren, kit ertussen, boutjes erin, klaar.

De "T-gleuf" bevindt zich (qua nivo) geheel boven het polyester, waardoor water wat erin loopt weg kan lopen via het afvoerkanaal. Zie plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats zoals getekend in het dak is niet definiteif (moet ik nog afstemmen aan dakkoffer)
Natuurlijk dient er straks goed rekening gehouden te worden met de maximale belasting door het gewicht van de koffer, oftewel niet teveel meesleuren op vakantie !!
Daarnaast is er nog de winbelasting die flink trekt aan de koffer, en dus aan het dak.

Ik zou het leuk vinden als jullie je opmerkingen / bedenkingen willen geven.....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Multivan Generation »

er zijn een aantal mensen die af en toe met een box voor schoonmoeder op het hefdak rijden.

Ik dacht Rob (heartbeat) maar ook Bluemoon (belgian T4 club),
en misschien nog wel meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Christoffel »

Als je aan beide zijde een brandrup rail hebt kun je daar ook dakdragers voor krijgen.

Zie : http://www.brandrup.de/produkte/toprail.php

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Multivan Generation »

@ Christoffel,
dat is weliswaar een mooie oplossing,
maar als je op vakantie gaat,
en er zijn mensen die tijdens een kampeer vakantie,
ook een box op het dak willen voor extra ruimte.
Dan is het één van de 2.
Of het dak naar boven, maar dan alles dragers en box verwijderen,
of box laten zitten, maar dan kan het dak niet naar boven.

Ik dacht dat een westfaliadak zelf 75 kg lading maximaal kon hebben.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Bartacus0001 »

Goed idee en mooi getekend! Ga je het ook zelf frezen? Ik neem aan dat je oplossing nog niet in de winkel te krijgen is.

Ik heb een Translift systeem op mijn eerste T4 CC gehad maar nooit gebruikt. Ik vond het onpractisch en het ziet er inderdaad niet mooi uit. En je hebt ook nog ca. 5 cm meer hoogte.

En je hebt echt een laddertje nodig om bij je dakkoffer te komen.

Ik heb ook gekeken naar een dakkoffer omdat we met 2 volwassenen en 2 kids en meestal 4 of 5 fietsen op pad gaan: dus al snel ruimte gebrek! De enige oplossing die we konden vinden was gewoon minder meenemen.

Nu hebben we sinds kort een T5 California en die heeft nog minder bergruimte dus ben ik toch weer aan het kijken naar een dakkoffer (en dus ook een laddertje) om de spullen in kwijt te kunnen. Gelukkig is het dak van de T5 beter voorbereid op daklast. Ik zag een paar jaar geleden een T5 Cali staan met een zware Koga Myate tandem en een dakkoffer op het dak. Het kan dus wel, blijkbaar....

Succes met de uitvoering van je plannen en als je een producent zoek die in kleine series aluminium delen kan maken, laat het dan maar even weten.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Christoffel »

Inderdaad, als je je dak open wilt zetten moeten de dakdragers gedemonteerd worden. :bonk :bonk :bonk

Kwam ik nog iets tegen :ie , steuntjes welke je op je hefdak monteert, die je regengoot nabootsen om daar je drager op vast te zetten. :jump

Zie : http://www.zwerfcampers.nl/images/artikelen/41158.gif.

Chris :toppie :toppie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Multivan Generation »

hoe bevalt jouw dak trouwens Christoffel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Christoffel »

Het dak bevalt mij prima, echter de plaat waar de hemelstof op gelijnd zit laat los van het dak.

Nog geen tijd gehad om ernaar te kijken. Wordt gelukkig nog vast gehouden door de gasveren en het handvat.

Wat geluidsoverlast, windgeruis valt het mij 100% mee.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door pluuke »

Bartacus0001 schreef:Goed idee en mooi getekend! Ga je het ook zelf frezen? Ik neem aan dat je oplossing nog niet in de winkel te krijgen is.
Dankjewel, er gaat niks boven 3D als het om visiualiseren gaat. Ik heb wel de mogelijkheden om het zelf te frezen, zal de 1e waarschijnlijk ook zelf maken.
Bartacus0001 schreef:En je hebt echt een laddertje nodig om bij je dakkoffer te komen.
Inderdaad, dat moet dus voorkomen worden, als het kan moet je in de instapbak van je schuifdeur kunnen staan en er dan in kunnen (ben gelukkig vrij lang).
Nu staat mijn koffer ook op Thule 496's, deze zijn ook redelijk hoog, en kan ik er nog goed bij.
Evt. zou de koffer zelfs met een paar afstandsblokken direct op de T-geleuven te plaatsen zijn, dan blijf je zo laag mogelijk.
Door de gleuven echter zo te plaatsen dat je dragers kunt monteren hou je de optie open om ook nog eens wat anders te kunnen laden.
Bartacus0001 schreef:Ik heb ook gekeken naar een dakkoffer omdat we met 2 volwassenen en 2 kids en meestal 4 of 5 fietsen op pad gaan: dus al snel ruimte gebrek! De enige oplossing die we konden vinden was gewoon minder meenemen.
Idem dito ! Je komt al gauw ruimte tekort, ik heb er in ieder geval 4 (volwassen) alu stoelen inzitten, 2 "2 sec. tentjes" en gronddoek, die ben je binnen dan al kwijt.
Bartacus0001 schreef:Nu hebben we sinds kort een T5 California en die heeft nog minder bergruimte dus ben ik toch weer aan het kijken naar een dakkoffer (en dus ook een laddertje) om de spullen in kwijt te kunnen. Gelukkig is het dak van de T5 beter voorbereid op daklast. Ik zag een paar jaar geleden een T5 Cali staan met een zware Koga Myate tandem en een dakkoffer op het dak. Het kan dus wel, blijkbaar....
Proficiat met je T5, mooi....het hefdak daarvan is -in tegenstelling tot dat van de T4- van aluminium. Ondanks dat het een superslank dak is, is er vanaf het begin al rekening gehouden met de rails (aan de zijkanten is het dak "dikker").
Bartacus0001 schreef:Succes met de uitvoering van je plannen en als je een producent zoek die in kleine series aluminium delen kan maken, laat het dan maar even weten.

Ik za het onthouden :toppie
Christoffel schreef:Inderdaad, als je je dak open wilt zetten moeten de dakdragers gedemonteerd worden.
En dat vind ik nie zo tof....maar ik heb ze idd wel eens gezien, voordeel is wel dat als het nodig is je toch meer kunt laden.
Die steuntjes kende ik nog niet, ook een goed idee....is wel heeeel simpel !! :toppie

Wat mezelf nog te binnen schoot is dat wel eens flink kan gaan fluiten ( ook zonder de dragers gemonteerd) dat wil je natuurlijk niet en zullen we eerst moeten testen met een soort van "dummy".
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door spyke »

zonder vrouw op vakantie gaan scheeld 2/3 de van de lading :bifun
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Bartacus0001 »

Ja, maar is ook eeb stuk minder gezellig!









(Mijn vrouw leest deze site ook wel eens....) :love
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Beckontheroad »

Hi Pluuke,
Heb op mijn Reimo T4 alu rails bevestigd van Kerlan: http://www.kerlan.nl/index.php?folder_id=29 artikel artikel-nr: 224-2000 Verkrijgbaar in lengte van 2m.
Daarbij gebruik ik een aangepaste Translift Sherpa (alleen de dwarsdragers) welke ik met 4 bouten bevestig. Kerlan heeft versterkte bouten met een treklast van 2.000kg elk.
Aan de onderzijde van het dak heb ik 2 stalen strips van elk 1,25m bij 3cm en gebruik gemaakt van het hefscharnier aan de achterzijde.
De verhoging zonder dragers is dan ca 15mm.
Uiteraard bevestigd met RVS bouten en gekit over de volle lengte.

De rails wordt geleverd door producent uit Duitsland...!

Montage van mijn dakdrager is nu geregeld binnen 5 minuten.

Had ook de bandrup overwogen, maar heb ook een zonneluifel en wat kosten betrof vergelijkbaar.

Gebruik de rails om mijn kayaks te bevestigen. Dakbelasting is dan ca 60kg met 2 boten van elk ruim 5m. Heb er met windkracht 7-8 mee gereden en zit als een huis!
Misschien een idee?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door pluuke »

Hoi !
Klinkt ook als een hele goede oplossing ! Heb je er misschien nog wat fotoos van ?
Als je zulke kayaks met die windbelasting "op je dak kunt houden", en het dak blijft er ook goed bij, heb je zeker iets degelijks gemaakt. Maar je hebt ook best een groot (klem-) oppervlak gecreerd.
Die link is ook zeer bruikbaar, daar ben ik blij mee, ken het systeem maar wist niet waar je het kon krijgen.
Hoop dat je een paar plaatjes hebt ! groeten pat
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben ook geïnteresseerd in foto's :jump :jump
Dus als je er een paar hebt,
dan hou ik me ook aanbevolen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hefdak met dakdragers

Bericht door Beckontheroad »

Hoop dat je een paar plaatjes hebt ! groeten pat[/quote]

Zal mijn best doen om van het weekend enkele plaatjes te maken, maar staat nu ff droog in de garage :winter
Groet
Joris
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie