Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tingelingelingeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Tingelingelingeling

Bericht door Dennis 449 »

Het verbaasde me al een tijdje dat de bus na het nemen van een drempel raar nadeinde. Iets kantelend als het ware.
Alsof rechtsachter sneller klaar was met het naveren dan linksachter. Meestal denk je dan eerst aan de schobrekers.
Dus daarom dook ik onder de bus, om te kijken of ik iets zag lekken of andere gekkigheid bij de schokbrekers.
Tevens maar even de banden bekeken, want daar zie je ook meestal snel de sporen op bij een defecte schokbreker.
Ongelijk oppervlakte en slijtpatroon, maar aan de banden zag ik niets.
Dat heb ik weer, onderste ring van een van de schroefveren achter afgebroken.
Gelukkig had ik er nog eentje liggen.

Dus de wielbouten los en de krik onder de side-bar/uitlaat (ja bij mij kan dat!) en de bus omhoog rechtsachter.
Wiel eraf, klein krikje, met sleuf in de bovenkant, precies in het frame van de onderzijde van de schokbreker geplaatst.
Ietsje spanning op de veer gezet en de bout van de bovenzijde van de schokbreker los gehaald.
De kleine krik weer laten zakken en de veer er tussen uit gehaald.

Wat schetst mijn verbazing? De diameter van de nieuwe veer was aanzienlijk dunner dan de gebroken veer.
Maar wat nog meer: links zat ook een dunne veer onder de bus. Ik reed dus al een tijdje op twee verschillende veren achter.


Tja en dan nog het ergste, ik ben kleurenblind.
Ik dacht dus dat de gebroken een witte stip had en de nieuwe een oranje. Het waren echter een roze en een gele.
Rechts zat dus een 1200 kg veer en links een 1000 kg veer.

Nu zitten er weer gewoon twee gele veren onder van 1000 kg, die er volgens mij onder horen te zitten.
Wie heeft het komplete kleurcode lijstje en wil dat eens naar de webmasters sturen?
Dan kan dat gewoon onder de T4 tips en trucs geplaatst worden. Of heeft er iemand belang bij dat het niet gepubliceerd wordt?
Ik heb er nog een aardige speurtocht naar moeten doen.

Gisteren een mooi tochtje naar Oud-Leusden gehad en wat zoefde de bus weer als voorheen over de weg.
Elke las of hobbel ging weer lekker geleidelijk en recht.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Tingelingelingeling

Bericht door j.d.hukema »

als je even terug kijkt op deze lijst daar heb ik vragen gesteld over de achter veren en is een lijst bij gezet door matje over de kleur codes en gewicht.



Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Tingelingelingeling

Bericht door matje86 »

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Tingelingelingeling

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JAN 751
Berichten: 201
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:22
Locatie: Stede Broec

Re: Tingelingelingeling

Bericht door JAN 751 »

Ik heb verlaging af fabriek met de grijze veren maar er zit wel een verschil tussen de 2 lijsten wat de veer aankan of zie ik wat verkeerd?? :bonk :bonk
Plaats reactie