Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bullbars

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

bullbars

Bericht door henk106 »

Europese typegoedkeuring bullbars
donderdag, 8 maart 2007 - Bullbars zonder nieuwe Europese typegoedkeuring mogen na 24 mei niet meer worden gemonteerd.

Per 25 mei 2007 komt er een aftermarket verkoopverbod voor bullbars die niet aan de nieuwe Europese eisen voldoen. Met andere woorden: elke bullbar die na 24 mei 2007 te koop wordt aangeboden (en in voorraad wordt gehouden) moet typegoedgekeurd zijn voor het voertuig waarvoor het bestemd is. Goedgekeurde bullbars mogen bijvoorbeeld geen uitstekende delen hebben en ook anderszins moeten ze voldoen aan eisen op het gebied van voetgangerveiligheid.
De bestaande voorraden bullbars zonder goedkeuring moeten dus vóór 25 mei 2007 verkocht of verwijderd zijn. Er is geen overgangsregeling of restantvoorraadregeling voor losse bullbars zonder goedkeuring.

Voor nieuwe auto’s geldt de regeling vanaf 24 mei 2008. Auto’s die na die datum op kenteken zijn gezet, mogen van Europa alleen een bullbar hebben die goedgekeurd is voor het voertuig waarop het is gemonteerd, ongeacht of de bullbar af-fabriek is gemonteerd of later. Of er een juiste goedgekeurde bullbar op zit, blijkt uit het keurmerk- en nummer. De politie kan hier op controleren.
De nieuwe richtlijn heeft betrekking op bullbars op personenauto’s en bestelauto's (beide t/m 3500 kg).

BOVAG raadt ondernemers met vragen aan contact op te nemen met de fabrikant of importeur van de bullbar.
Bert van Langevelde
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:31

Bericht door Bert van Langevelde »

Hoe zit het met de reeds gemonteerde bull bars (zonder type goedkeuring)?
Mogen die na 24 mei blijven zitten?

groetjes Bert
717
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Bullbar.

Bericht door Ron Mokum 383 »

Wil ik ook graag weten,
En wat is het verschil tussen Bullbar en Push-bar.
De een zegt dit, de ander weer dat, ik krijg er geen hoogte van.
Wie kan mij dit uitleggen! hoe dat nu zit !

Gr.Ron. :T44EVER
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Dick & Rika
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jan 2007, 23:16

Bericht door Dick & Rika »

dat wou ik ook ff weten wat het verschil is heb het ff opgezocht zie onderdtaande..

Informatie over de Bullbar

Bullbar of pushbar
Een bullbar is over het algemeen een van ronde buizen gelaste constructie, die is bedoeld om de voorkant van een auto te beschermen. We spreken van een bullbar wanneer de buizen doorlopen tot de zijkant van de auto. Een pushbar of A-bar is eenvoudiger, en lijkt nog het meest op een omgekeerde letter U. Pushbars beschermen de lampen niet, maar zijn uitsluitend bedoeld ter verfraaiing van de auto of om de bumper of radiator te beschermen bij een aanrijding.

Het staat buiten kijf dat de meeste berijders een bullbar gewoon wel stoer vinden. Immers, 90% van de terreinwagenbezitters komt niet in het terrein. Toch kan dit 4x4 artikel wel degelijk nut hebben:

Bij een terreinongeval, bijvoorbeeld tegen een boom aan glijden, wordt de kwetsbare voorkant van de auto beschermd. Dat geldt trouwens ook voor parkeerschades. Jammer alleen dat de andere partij er zo bekaaid af komt.

In een aantal gevallen kan de onderkant van de auto beschermd worden. Let er in zo'n geval op dat de buizen doorlopen tot onder de auto. Als ze te ver doorlopen, kunnen ze echter blijven haken bij achteruit rijden in het terrein!

Let er ook op, dat de bullbar niet te nauw op de autovormen aansluit. Bij een aanrijding of botsing met een boom wordt de bullbar in de carrosserie gedrukt, met meer schade als gevolg dan wanneer de bullbar er niet zou zijn!

Tenslotte moet de bullbar deugdelijk bevestigd zijn, dus niet aan de bumper maar aan het (ladder)chassis. Sleep of trek nooit een andere auto aan de bullbar, daar is-ie niet voor gemaakt.


ff 2 fotos voor het verschil.. wel geen vw maar goed ff voor het gemak...

bullbar:

Afbeelding


pushbar:

Afbeelding

maar mag de pushbar dan wel? das nie echt duidelijk.. want op de bussen zie je alleen maar pushbars volgens mij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

het zal gaan om voetgangersveiligheid...

dus dan zal de pushbar ook niet mogen, lijkt me :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
tonvanisomotive
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2007, 15:33
Locatie: ZAANDAM
Contacteer:

Bericht door tonvanisomotive »

Multivan Generation schreef:het zal gaan om voetgangersveiligheid...

dus dan zal de pushbar ook niet mogen, lijkt me :knipoog
:ie
pushbar mag wel indien een ce keurmerk heeft in de volksmond, eu type goedkeuring soort tuv, daarbij komt dat de pushbar voor dat deze in productie gaat eerst aan een crashtest (15.000 euris) onderworpen wordt.
Pushbars met ce mogen, tot 2010 dan treden er nieuwe regels in werking.
:happy, bullbars en pushbars zonder ce keurmerk worden nu vooral naar het buitenland verzonden, nederland loopt voorop met haar regeltjes
:klappen fijne dag nog
Plaats reactie