Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diversiteit in aslasten

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Roger B. (11)61 »

verschil in laadvermogen (vering) en wellicht ook remsysteem denk ik

waarbij de mijne afwijkend blijft omdat ik tot nog toe de enige ben met gelijke voor en achteraslast
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door j.d.hukema »

Roger de 700kilo staat op mijn kenteken.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door dennisvt4 »

Roger B. schreef:
dennisvt4 schreef:het maximale gewicht tezamen met een aanhanger mag van de importeur (pon) niet boven die 4500 kg komen, dat is natuurlijk allemaal papierwerk, als ik 2 ton trekt kan dat makelijk maar volgens de papieren zou ik in overtreding zijn,

als ik 230 kg van het max toelaatbaar laadvermogen zou (laten) afhalen dan mag ik ineens wel met een 2 tons aanhanger rijden, en dan houdt je dus 730 kg laadvermogen over in de bus,
dat klopt niet wat je zegt,

Het treingewicht mag niet meer zijn dan 4500kg. (niet van pon, maar van VW (bij de mijna staat dat ook in het kenteken en die heeft pon nog nooit gezien)

stel je ledig gewicht is 1650 kg
je hebt de tank vol (=40 kg extra)
je zit er met twee man in (=160kg extra)
en je hebt 200 kg bagage bij je
=====================================
auto weegt 2050 kg op dit moment

nu kun je er dus rustig je 2000kg aanhanger achter hangen (als je trekhaak dat aankan en mag) (en je BE hebt)

je treingewicht met aanhanger van 2000kg is namelijk 4050 en dat is minder dan 4500

kortom, niet het maximaal toegestane gewicht van je bus telt mee, het daadwerkelijke gewicht is bepalen of je met die 2000 kg aanhanger boven het maximaal toelaatbare treingewicht komt (heeft met remkrachten te maken)
ik bedoel inderdaad vw die dat vast bepaald, maar als je een typegoedkeuring wil hebben moet je dat wel via de importeur doen.

maar het maximaal te trekken aanhangergewicht staat wel vast op het kenteken, mijn trekhaak is gekeurd tot 2500 kg (heb papieren erbij) maar vanwege die 4500 kg en het laadvermogen van de bus mag ik dus echt niet meer dan 1770 kg erachter hebben

bij een controle wordt denk ik toch echt hier naar gekeken en niet de combinatie gewogen, al zal dat ook weleens gebeuren bij grote controle natuurlijk
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee ze bekijken echt de gewichten als je aangehouden wordt, niet wat maximaal zou mogen (zie ook topic over 3 tons aanhanger leeg achter t4 in mededeling en test forum waar ik gemaild heb met het KLPD om te vragen hoe dat zit, ook daar wordt niet naar de 3 ton max toelaatbaar aanhanger gewicht gekeken, maar naar het werkelijke gewicht)

als jouw trekhaak gekeurd is tot 2500 kg (en dat ook op je kentekenbewijs terug te vinden is als max. aanhangergewicht) mag je er dus 2500kg achter hangen MITS je auto inclusief lading max 2000 kg weegt (dat ie meer mag wegen doet er niet toe)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door dennisvt4 »

okee bij de controles waar ik ben aangehouden werd er alleen papier werk nagekeken, (en ja de politie weet soms zelf niet eens wat ze moeten controleren.

maar die 2500 kg staat niet op de papieren, en dat is er ook niet op te krijgen zonder je laadvermogen op papier te veranderen dus vind het vreemd dat je er wel mee mag rijden dan

kan je mij dan vertellen wat voor antwoordt jij van de klpd hebt gehad ? ben wel nieuwsgierig namelijk
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door GerJol 716 »

Staat in deze topic Dennis

viewtopic.php?f=7&t=17832

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Roger B. (11)61 »

het bericht met de vraag:
Roger B. schreef:Ik heb net even een mailtje naar het KLPD gestuurd om een sluitend antwoord te krijgen, we wachten het antwoord af......
Roger B., in zijn mail naar KLPD schreef: Geachte Mijnheer, Mevrouw,

Op een forum waar ik aktief ben is een discussie ontstaan over toegestane aanhangergewichten achter een auto. Zoals zo vaak ontstaan er twee kampen en een welles-nietes discussie.

Graag zou ik van u een sluitend antwoord ontvangen op de vraag in deze:

Ik heb rijbewijs BE,
ik heb een auto (ledig gewicht 1680kg; Max. Toegestaan gewicht 2460kg, Max toegestaan aanhanger gewicht op kenteken en trekhaaktypeplaatje 2000kg)
Ik heb een aanhanger, (ledig gewicht 700 kg, laadvermogen 2000 kg).

De vraag is nu, of ik deze aanhanger mag trekken met mijn auto op de openbare weg (uiteraard maximaal beladen met 1300kg lading)

Kortom, wat is bepalend, het max toegestane gewicht van de aanhanger, of het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger, in de vraag of de aanhanger achter het voertuig mag worden voortbewogen?

Alvast bedankt voor uw reactie


Met vriendelijke groet,

Roger B
en het antwoord
klpd afdeling voorlichting schreef: Geachte heer Bastiaens,

in uw opsomming van gewichten mis ik het gewicht dat op het kentekenbewijs van het trekkend motorvoertuig is vermeld als het gaat om het voortbewegen van een aanhangwagen al dan niet geremd. Als het gewicht van de aanhangwagen onder het gewicht blijft dat op het kentekenbewijs staat vermeld dan mag deze worden voortbewogen. De bestuurder dient echter ten alle tijde in het bezit te zijn van een rijbewijs BE omdat voor de vereisten van het rijbewijs de gewichten op het kentekenbewijs bepalend zijn.


Met verkeersveilige groet,
Kortom, wat er DAADWERKELIJK aan gewicht achter je auto hangt is bepalend, niet wat de aanhanger mag wegen :jumpklap



Hierbij ging het dus of het maximaal toelaatbare, of het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger bepalend was of je hem achter de auto mocht hangen met een max aanhangergewicht van 2000 kg.

Lijkt me dat die regel van dat treingewicht exact het zelfde werkt, als jij je bus niet of nauwelijks beladen hebt, overschrijd je het maximale treingewicht niet bij het trekken van een aanhanger van 2000 kilo

als ere (om welke reden dan ook) in je kenteken een beperkt max. aanhanger gewicht staat gaat dat voor de beperking zorgen.

bij mij staat er max. aanhangermassa 1500kg, of 2000 kg mits daarbij het treingewicht van 4500kg niet overschreden wordt. (aangezien mijn max. voertuig gewicht 2460kg is is dat dus grote larie, en had er ook gewoon max aanhangergewicht 2000kg kunnen staan) :bonk rare jongens die TUV-gasten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn T4 California Coach 75 KW TDI een specifiek instructie boekje "Volkswagen Reisemobiel California Coach" ontvangen. Het Identificatienummer begint met WV2ZZZ...... Bij "technische daten" en vervolgens "gewichte" het volgende gevonden:
Zulassiges gesamtgewicht 2800 kg (volgens kenteken 2810 kg)
Leergewicht mit Fahrer 2140 kg (volgens kenteken 2160 kg, rijklaar 2260 kg)
Nutzlast 660 kg
Zulassige vorderachslast 1510 kg
Zulassige hinterachslast 1490 kg
Zulassige dachlast 50 kg (hefdak)
Maximum te trekken massa aanhangwagen (volgens kenteken):
Ongeremd 700 kg
Geremd 2000 kg

Wat mij dwars zit is dat het rijklaar gewicht op het kenteken zoveel hoger (120 kg) is als in het instructie boekje staat aangegeven, waarschijnlijk is de bus met cassetteluifel, fietsenrek en gastank e.d. op de weegbrug gezet bij de RDW. :groteogen

Gisteren is de bus voor een kleine onderhouds beurt en APK bij de garage geweest, alleen de opmerking gehad dat alles er netjes uit ziet. De distributie riem (voor zover te zien) zag er ook nog gaaf uit (70000 km). :klappen

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze info.

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 met lange neus en dan in het rood.
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door dennisvt4 »

net ff het andere topic gelezen maar moet zeggen ben nog niet overtuigd

in de email die jij (roger) stuurt geef je voorbeelden van jou auto met jou gewichten en daar mag je hem toch altijd al erachter hebben leeg of vol, ik lees nog steeds niet het antwoordt of het wel of niet in orde is (wordt langzamerhand wel gek natuurlijk)
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik mag mijn aanhanger vol tot max lading beladen nooit achter mijn auto hangen hoor.....

mijn aanhanger weegt 700 kg leeg en mag 2000 kilo laden (2700 kg max toelaatbare massa aanhanger)

mijn T4 mag MAXIMAAL 2000 kilo trekken, ik mag dus maximaal 1300 kilo laden op mijn aanhanger,

de vraag in dat topic was of je een aanhanger die meer MAG wegen dan je auto MAG trekken toch achter de auto mag voortbewegen (mits ie niet zwaarder beladen is dan tot wat de auto max mag trekken.... en dat mag dus (en er waren lieden die beweerden dat het MAX. toelaatbare gewicht van de aanhanger niet meer mocht zijn dat het max.aanhangergewicht van het trekkend voertuig...

en die piet :politie zegt toch ECHT dat mijn aanhanger achter mijn auto mag (kortom dat het DAADWERKELIJKE en niet HAT MAXIMAAL TOELAATBARE gewicht van de aanhanger bepalend is...

in dat zelfde licht zeg ik dus, als je kentekenbewijs en trekhaak typeplaatje *(voor T4 meestal auto bepalend met 2 ton) een bepaald max. aanhangergewicht toelaten dan mag je dat trekken, ook als de max. toegestane massa van je auto vermeerderd met dat max. aanahnger gewicht meer is dan 4500 kg, MITS je dan maar minder belading in de auto hebt om onder die 4500kg totaal treingewicht te blijven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Multivan Generation »

We dwalen af..

ik denk dat het te maken heeft met bepaalde opties..
Normaal zit een totale toelaatbare massa van een T4 rond de 2600 kg.
Heb je airco? Dan denk ik dat er wat van de as last af gaat..
Maar dat is mijn logica hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: diversiteit in aslasten

Bericht door Roger B. (11)61 »

aslasten zijn max. toelaatbare gewichten, dus waarom zou dat wijzigen als je auto airco heeft? (max. aslast wijzigt niet als je je auto van meer of minder gewicht voorziet, laadvermogen wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie