Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

trailergewicht

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: trailergewicht

Bericht door Roger B. (11)61 »

intercooler met slangen (het best die van de 150pk nemen, die heeft meer nut dan die van de 102 pk, maar die laatste is makkelijker te monteren.) op de gok...ebay ofzo voor pakweg 300 euro of als je geluk hebt voor minder, soms gaan ze er ook voor meer uit.

EGR afdoppen Paar euro, plaatje maken en twee pakkingen van een of twee euro

Luchtfilter vervangen door K&N filter, aanschaf is wel iets prijziger dan papierfilter (pakweg 100 euro gok ik) maar daarna alleen maar schoonspoelen en met K&N filterolie insprayen.

Modificatie inlaatbuis in filterhuis: gratis

Kat leeghalen: hooguit wat pakkingmateriaal en wat werk, een Katvervanger plaatsen kost dan iets meer (de katvervanger) dacht dat je die voor pakweg 75 euro wel kunt vinden

Chiptuning: kies beter een gerenommeerd adres (en dat is doorgaans niet de VW dealer voor dit soort werk) dan een prijsvechter. Marja staat als goed bekend hier en daar kun je je wensen aangeven en zij passen de programmering dan aan aan die wensen

kosten? rond de 400 euro.


Aan de opgegeven prijzen zijn geen rechten te ontlenen, de prijzen zijn uit het hoofd en op de gok opgegeven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: trailergewicht

Bericht door stijnh »

ik heb de k&n filter 50 euro betaald + 12 euro voor de reinigingsvloeistof en olie

de ic van de 150 is de beste dat klopt maar als je ook zo'n gematigde rijstijl hebt dan heb je volgens mij genoeg aan die van een 102 pk
ook afhankelijk of je gaat tunen natuurlijk

wij hebben nu een van een 88pk en ik heb een metingen gedaan van de inlaat temp, die lag maar iets hoger dan de buitentemp bij constante snelheid
als je eens goed doortrekt dan zie je de temp wel stijgen

dus samengevat: de ic van de 150 pk is de beste maar die van de 102 pk is volgens mij prijs kwaliteit de beste
die van een 102 is in 1 2 3 geplaatst en die van een 150 is wel wat meer werk ( de hele voorradiator wordt vervangen)

Multivan generation heeft met beide gereden op zijn "88pk"
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: trailergewicht

Bericht door FastFWD »

Ik rij regelmatig met een autoambulance (670kg leeg) met een auto van +/- 1100 kg er op in Engeland (midlands, leuke heuvels daar) zonder problemen, als ik maar rond de 2400rpm blijf, zo'n 95km/h, daar heeft de bus het meeste koppel en komt ie de heuvel ook op

75kw lwb t4, weegt zo'n 2100kg met alle spullen die ik altijd meeheb
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: trailergewicht

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem


75kw is een acv

ik ben van het weekend op pad geweest met mijn zware aanhanger met puin 88pk
zwaar over beladen totaal gewicht was +- 2600 kg dit ging niet van harte maar wel gered
1 2 3 versneling ging goed 4 trekt nog wel maar 5 blijf tie hangen dus dan maar in zijn 4 hangen blijven het was maar een klein stukje naar de stort maar zou niet half nederland er mee rijden
even een toelichting dit is een aanhanger met huif die zeker 60 cm hoger is als de bus
echt een wind vanger in de 5 trekt ie ook niet meer al is de aanhanger leeg
de bus alleen haald met gemak de 160 km op teller dus twijfel niet aan een probleem
ben er mee bezig om een soort van een spoiler te maken dat de lucht beter om de aanhanger
heen kan dus tot zover mijn bevindingen over de 88pk met modificaties
ben er van overtuigt dat als de huif er niet op zat het een stukken makkelijker gaat

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: trailergewicht

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou beginnen,
om de katalysator eens te demonteren en daarvan het binnenwerk te verwijderen,
en hem hierna weer er onder te hangen (België was het he ? :knipoog )
Hierdoor komt je turbo ongeveer 200-300 rpm eerder/vroeger in,
en dat maakt veel verschil bij het rijden met een aanhanger.
Je krijgt daarbij niet meer koppel (dit is begrensd in de motorcomputer) maar het is iets eerder beschikbaar.
Ook trekt de auto wat beter door, en ben je misschien van de dip in trekkracht tussen de 2600 en 3000 rpm af.
en dat chippen, en al die verdere onzin doen aan die motoren dat brengt niet echt
veel, mischien rijdt die dan dezelfde berg met aanhanger eraan 5 - 7 km/h harder op.
als je van plan bent veel te trekken en men gaat winkelen voor een T4 dan zou ik zowieso nooit een 88pk versie kopen maar een 102 pk versie dat maakt in prijs niet veel uit.
Ik heb juist bewust een 88 pk gekocht ipv een 102 pk, dat was nieuw een prijsverschil van bijna 3000 euro.
En voor dat bedrag kun je aardig veel motorisch er aan versleutelen.
Even voor Frank een rekensommetje.
kat leegmaken: gratis alleen zelf werken.
EGR-plaatje: kost met 2 pakkingen rond de 10 euro.
Versterkte koppeling inclusief plaatsen: 425 euro.
interkoeler 102 pk: compleet rond de 200 euro.
interkoeler 150 pk: compleet rond de 300-350 euro.
Chiptuning op maat: ben bij Marja geweest: kostenindicatie 350 euro.
Aanzuigbuis in filterhuis verwijderen: gratis alleen zelf werken
K & N filter: rond de 70 euro.

1050 ongeveer compleet.
En daarvoor heb je een bus die beter trekt en sneller is als een standaard 102 pk.
Serieus prijsverschil he :knipoog

Indrukje: http://www.bengshop.nl//images/diape/ht ... rience.wmv

Topsnelheid is van 155 km/u naar 180 km/u gegaan.
Koppel is van 195 Nm richting de 300 Nm nu gegaan.
Maar ja, volgens Frank levert het niet zo heel veel op :knipoog :lach :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie