Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofverbruik?

vragen over de T5
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Brandstofverbruik?

Bericht door pieterlinda »

Hallo wjwer,s na verkoop van onze t4 hebben we :bonk enige tijd in een luxe auto (station)gereden maar het vwbusgevoel blijft ons steeds achtervolgen dus hebben we besloten toch weer een :adhd bus te gaan kopen.Wij willen graag een t5 130 of 175 pk verlengde uitvoering. Welke van deze twee is het zuinigst in verbruik of maakt het niet zoveel uit. Gr Pieter en Linda.
daanser
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 feb 2008, 16:48

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door daanser »

Ik denk dat het verbruik zeer afhankelijk is van je rechtervoet.
Ik rijd zelf een een gechipte t5 (was 130 nu 168) en kom eigenlijk niet boven de 1 op 10 uit.

Het verbruik is ook sterk afhankelijk van de wind, scheelt zomaar 2.5 ltr per 100 km.

Dus echt zuinig is het niet t.o.v een luxe wagen maar het rijgenot maakt dat meer goed! :gekte

succes met jullie beslissing!

Greetz Mark
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door pieterlinda »

Onze station (mb 220cdi)haalt ook maar net 1:12 dus toch maar liever een bus.Bedankt mark voor je snelle reactie kan alleen op WJW.COM.Gr.Pieter en Linda.
Damy

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door Damy »

MIjn 174 pk Handbak loopt zuiniger dan mijn vorige T5 134pk handbak.....
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door pieterlinda »

Bedankt voor jullie reacties,dus als ik het goed begrijp maakt het verbruik van 130/175 pk niks uit,is bijna gelijk.Dan kunnen we met onze zoektocht beginnen.Gr Pieter en Linda.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door vaniac »

Gemeten over een dikke 4 jaar heeft mijn T5 een gemiddeld verbruik van 8,2 L op 100 km. Het is een verlengde uitvoering met dubbele kabine. De motor is gechipt van 130 naar 170 pk.
Het gewicht is 2120 kg.
Gebruikersavatar
ricky357
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:41
Locatie: Bunde Duitsland

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door ricky357 »

Hallo,

Graag zou ik wat ervaringen willen vernemen van andere T5 gebruikers omtrent een reeel brandstof verbruik. Ik rijd sinds een maand in een T5 multivan 2,5 liter TDI 174 pk automaat, bouwjaar sept 2008. De eerste week dat ik hem had verbruikte de motor 12,8 liter op 100 km. Na wat info van deze site te hebben opgedaan heb ik hem laten tunen middels een powerbox van ventura. nadien verbuik van 12,5 liter op 100 Km. 2 weken rond getuft in Thuringen (duitsland) met een caravan van 1800 kg. Gedurende de gehele vakantie kom ik op een gemiddelde van 11,8 liter (dus inclusief de rit met caravan heen en terug en rond toeren in heuvelachtig landschap). Sinds 2 weken rijd ik weer naar mijn werk en terug naar huis, is 100 km en rijd dan 125 km/h op de cruise control alleen maar autobahn. Nu is het verbruik weer 12,3 liter per 100 Km. Kortom met caravan was ie dus zuiniger. Alle getallen zijn gecalculeerd en dus niet van de verbruiksmeter genomen. Het lijkt mij dat de bus zuiniger word naarmate hij meer moet 'werken'. In ieder geval lees ik hier op het forum verbruiken van gemiddeld tussen de 9 a 10 liter op 100Km. Verbuikt mij bus nu echt te veel of is dit normaal. De bus is een luxe wagen uitvoering, dus 7 zitter zonder laadvloer e.d. hij staat op kenteken als ledig gewicht 2250 Kg. Ik ben een redelijk rustige rijder, langzaam gas geven zodat de bus vroeg op schakelt. Ik heb hem ook al eens op zijn 'staart' getrapt om hem schoon te blazen maar dat maakte niets uit. Wat kan ik nog meer doen om het verbruik te reduceren of moet ie terug naar de garage?
Oh ja de power box van ventura heeft 6 instel mogelijk heden middels dipswitch tussen veel besparen en minder vermogen of veel vermogen en minder besparen, hij staat nu op veel besparen.
Sinds ik de bus heb heb ik al wel 3 keer meegemaakt dat vermogen weg viel en gloeispiraal lamp ging knipperen, gestopt en opnieuw starten was het weg.
Bus heeft nu 30.000 kilometers.
Alvast bedankt voor jullie raad / adviezen.

Ricky
T(5)vreden MultiFan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door Multivan Generation »

combinatie van een hoog gewicht met automaat,
geeft een wat hoger verbruik.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door vaniac »

Waarschijnlijk is dit een probleem met de turbo. Ik zou eerst het motormanagement laten uitlezen op eventuele storingen. Het kan ook nog een probleem met het roetfilter zijn.
Dus eerst maar eens naar de dealer!!!
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door emil »

hoi ik heb een 2.5 130 pk van 2004
rolstoel bus geen airco geen standkachel 1920 kg echt eigen gewicht
verbruik volgens verbruiks meter 7.4 ltr\100km
laatst een beetje in de gaten gehouden of dit klopt
1040 km 73 ltr diesel
is 1 op 14 niet slecht
iedere dag ongeveer 25 km provinciale weg
heen en terug
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door RickyT5 »

1 op 4 woon - werk verkeer, snelweg 1 op 5 ( LPG)

Dus zo'n T5 is zuinig zat :jump
Rick
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door EricP »

Het ligt heel erg aan de rechtervoet en waar je rijdt:
snelweg op weg naar bv Noorwegen of midden frankrijktussen de 1 op 10 (140 - 150 kmh) en 1 op 12 (130 kmh)
100 kmh op de snelweg 1 op 15 :ie :ie :ie :ie
Stad mag je blij zij als je 1 op 10 haalt.
mijn T5 is van begin 2004, 5 cyl 130pk en 2 schuifdeuren wat het tot een van de beste personen auto maakt.

Groet EricP
xswhite
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 okt 2009, 22:00
Locatie: kop van Noord Holland
Contacteer:

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door xswhite »

zuinig?
dan moet je geen t5 willen, maar een fiets!

1 op 8 maximaal 1-10,5..... 174 pk TDI
(automaat, multivan, airco aan en een on-vrouwelijke rechtervoet aldus de omgeving.... :toppie )

op gas rij je redelijk zuinig,
maar je hebt gewoon je gewicht en je aerodinamica wat tegen he......
Na 6,5 jaar T5 tdi multivan Highline 174pk automaat in blinkend Murano rood

......nu T5 midnight blue metalic 4 motion DSG-179 pk verlengde DC :T54LIFE
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door johnny van de voorde »

Voor Ricky,

Ik weet aan jouw verbruik te zien, nu al dat jij dikke banden erop hebt.

Ik bedoel hetvolgende :

Ik heb een lease-bus van de firma; Laatst waren mijn banden versleten en moesten er nieuwe op.

Op de bus stond een low energy band. Ik meet telkens mijn verbruik (is al jaren een gewoonte)
Nu hebben ze er bij de bandencentrale geen low energy- banden meer opgelegd omdat deze banden niet meer mogen van de lease maatschappij (lees besparingen) .
Mijn verbruik is nu met 1,7 liter per 100 km gestegen !!! :ie

Reken nu even uit :

Ik doe met mijn auto 60.000 km op een jaar
60.000 gedeeld door 100 = 600
600 X 1,7 liter = 1020 Liter brandstof X 1,15 Euro per liter = 1173 Euro's !!! :ie :ie :ie

De lease maatschappij verdiend dus een paar euro's (besparing met goedkopere banden)
Dit kost mij 1173 Euro's per jaar (aan 60.000 km per jaar)

De juiste banden maken dus een wereld van verschil ! :groteogen

John.
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Brandstofverbruik?

Bericht door RickyT5 »

Er liggen inderdaad brede banden onder, maar ik heb het sterke vermoeden dat het hoge verbruik toch aan mijn motorblok en gewicht ligt.

Gr. Ricky
Rick
Plaats reactie