Over dit thema is al het nodige gepost. Voor 5-cilinders zonder roetfilter af fabriek geldt nog altijd de 50601 norm. Dit betekent dat er longlife-2 0W-30 gebruikt moet worden. Deze oliesoort heeft bepaalde antislijtage additieven die de 5W-30 niet heeft. Zou je longlife-2 olie in een 5-cilinder met roetfilter af fabriek gebruiken, dan bestaat de kans dat het roetfilter snel degenereert vanwege de zwavelbestanddelen in het uitlaatgas. Longlife-3 5W-30 heeft deze bestanddelen niet en is daarom voorgeschreven voor gebruik met roetfilter.
Mijn T5 heeft een achteraf ingebouwd roetfilter (open systeem), maar ik moet wel longlife-2 0W-30 blijven gebruiken volgens de richtlijnen van Pon. Dit heeft iets te maken met de coating van de cilinderwanden.
Het verhaal zoals vaniac dat schrijft dat klopt wel denk ik.
De belasting en drukken speciaal in de pompverstuivermotoren zijn dermate groot dat ondermeer hiervoor speciaal de 0w30 olie is ontworpen zeg maar.
De 5 w30 is weer speciaal gemaakt voor de uitvoering met roetfilter dit ivm een laag zwavelgehalte en nog wat andere terug gebrachte additieven om het roetfilter te ontzien.
Of er aanpassingen gedaan zijn bij de nieuwere types t5 met betrekking tot de nokvolgers en pompverstuivers of dat dit inmiddels commonrail is durf ik niet te zeggen.
Nu geloof ik ook niet dat dit nu direct de levens duur van je t5 ernstig zou bekorten.
Maar er zijn in het verleden wel eens nokkenassen overleden .
Ik denk niet dat ze bij castrol en ontwerpers bij vw gek zijn.
Ik gebruik daarom de castrol 0w30 die is voorgeschreven.