Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Batterij na enkele dagen leeg.
Batterij na enkele dagen leeg.
Hallo forumkenners:
Sinds de felle vriestemperaturen enkele weken geleden in België (-20°C) was mijn batterij 'dood'.
Ik rij niet veel met de t4, en omdat de batterij mss al versleten was. Oke, geen probleem, nieuwe batterij erin en hopla , de t4 start direct.
Nu komt echter het probleem, met de t4 rij ik alleen in het weekend. Door de week wordt de t4 niet gebruikt. Elke keer bij het begin van het weekend wil ik de t4 starten en heeft ie platte batterij, even opladen en hij slaat direct aan... Heel het weekend ermee rond rijden (start stop, start stop, enzz-, radio aan, enzz, dus de batterij laad op.
Als de de t4 nu eens midden in de week start (al vanalles geprobeerd) dan start hij nog maar moeilijk, waarschijnlijk batterij half leeg, start ik de t4 heel de week niet, in weekend wel, batterij terug plat.
Ik heb ergens iets wat stroomt blijft gebruiken, maar ik weet niet wat... voor die vrieskou had de t4 dit niet aan de hand...
Weet iemand wat het kan zijn? kenmerken van t4, zwakke punten door vrieskou enz?
graag reacties, bij voorbaat dank,
grtzz
Sinds de felle vriestemperaturen enkele weken geleden in België (-20°C) was mijn batterij 'dood'.
Ik rij niet veel met de t4, en omdat de batterij mss al versleten was. Oke, geen probleem, nieuwe batterij erin en hopla , de t4 start direct.
Nu komt echter het probleem, met de t4 rij ik alleen in het weekend. Door de week wordt de t4 niet gebruikt. Elke keer bij het begin van het weekend wil ik de t4 starten en heeft ie platte batterij, even opladen en hij slaat direct aan... Heel het weekend ermee rond rijden (start stop, start stop, enzz-, radio aan, enzz, dus de batterij laad op.
Als de de t4 nu eens midden in de week start (al vanalles geprobeerd) dan start hij nog maar moeilijk, waarschijnlijk batterij half leeg, start ik de t4 heel de week niet, in weekend wel, batterij terug plat.
Ik heb ergens iets wat stroomt blijft gebruiken, maar ik weet niet wat... voor die vrieskou had de t4 dit niet aan de hand...
Weet iemand wat het kan zijn? kenmerken van t4, zwakke punten door vrieskou enz?
graag reacties, bij voorbaat dank,
grtzz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
goeiedag eem
de accu verliest steeds meer kracht dermate het kouder word
bij mij gaat het na 3 dagen ook niet lekker meer
ik hang er een druppellader aan en dat werkt goed via de aanstekergat dus lader ligt in de auto
mvg ronald
de accu verliest steeds meer kracht dermate het kouder word
bij mij gaat het na 3 dagen ook niet lekker meer
ik hang er een druppellader aan en dat werkt goed via de aanstekergat dus lader ligt in de auto
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
ja oke, maar ik vind dit niet een manier van doen ...Duveltje-77 schreef:goeiedag eem
de accu verliest steeds meer kracht dermate het kouder word
bij mij gaat het na 3 dagen ook niet lekker meer
ik hang er een druppellader aan en dat werkt goed via de aanstekergat dus lader ligt in de auto
mvg ronald
Heb hier nog batterijen staan, niet in een wagen, en hang ik die eraan dat start de t4 ook weer direct. dus wil ik dit graag oplossen.
mvg,
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
dan moet je de laadspanning effe meten dynamo zou +- 14.4 v
of de accu testen of deze nog goed is
haal de klemmen er eens af een tijdje en kijk dan naar een paar dagen wat de spanning van de accu is
ps een dlaader kan een accu een beetje weer in conditie krijgen
mvg ronald
of de accu testen of deze nog goed is
haal de klemmen er eens af een tijdje en kijk dan naar een paar dagen wat de spanning van de accu is
ps een dlaader kan een accu een beetje weer in conditie krijgen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
ja, goed idee, dat kan ik ook proberen,
de accu klemmen er eens aflaten.
kan ik proberen ja, spijtig dat ik dan weer een week verder ben voor het te teste als het de batterij is ...
de accu klemmen er eens aflaten.
kan ik proberen ja, spijtig dat ik dan weer een week verder ben voor het te teste als het de batterij is ...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
'k Ben het met je eens dat dit niet normaal is. Ga ervan uit dat de batterij goed is (is nieuw?) Dan moet er dus een stroomverbruiker zijn! Ra ra, welke? Dat wordt dus zoekwerk. Zelf heb ik het gehad met het lampje bij de instap bij de schuifdeur. (Heb een California, misschien heb jij zo'n lampje dus niet), ooit eens met de hands free set die ik niet via de aanstekerplug maar vast aangesloten had en idem ook eens met een zelf gemonteerd alarm.
Op afstand is dit natuurlijk niet te controleren, zul je zelf moeten doen. Eventueel + van accu los, stroommetertje (multimeter) ertussen en kijken wat voor stroom er in nullast nog loopt. Vervolgens 1 voor 1 zekeringen verwijderen (en weer terugplaatsen) en kijken wanneer de stroom nagenoeg nul wordt. In die groep zit het dan
suc6
Groet HarryF
Op afstand is dit natuurlijk niet te controleren, zul je zelf moeten doen. Eventueel + van accu los, stroommetertje (multimeter) ertussen en kijken wat voor stroom er in nullast nog loopt. Vervolgens 1 voor 1 zekeringen verwijderen (en weer terugplaatsen) en kijken wanneer de stroom nagenoeg nul wordt. In die groep zit het dan
suc6
Groet HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
als je accu helemaal leeg is in 3 dagen dan moet je een flinke lekstroom hebben (meer dan half ampere denk ik) dat moet te vinden zijn.
zoals harry al schreef, ampére meter in de voedingslijn en testen...Even een uitgebreide uitleg hoe dat kan gebeuren:
-Sleutel uit het contactslot, zodat er geen gebruikers aan kunnen staan die in rust uit zijn en je je multimeter niet molt.
-Neem een multimeter met stroommeet bereik en haal de min-pool van de accu, verbind één meetpen (min-kant bij voorkeur zodat je aanduiding
ook positief is) aan de accupool (bijvoorbeeld met tyrap of slangklem). De andere meetpen moet je aan de accuklem verbinden.
-Zorg dat de draden in de juiste aansluitigen van de multimeter zitten (zwart op com en rood op de juiste ampére aansluiting)
-Stel de multimeter in op het ampérebereik gelijkstroom dat een goede uitlezing geeft (als je te klein bereik kiest staat ie op overload maar kan je
zekering in de multimeter ook kapot, dus hoog bereik kiezen en stap voor stap terug )
Je meet nu het stroomverbruik in rust, dit mag voor klokje, radiogeheugen, alarm en dergelijke wel iets zijn, maar niet meer dat enkele tientallen miliampéres.
Meet je een hoger verbruik dan moet je dus gaan uitvissen waar dat verbruik heengaat....
Trek één voor één de zekeringen uit de zekeringkast en kijk welk effect dat heeft op het stroomverbruik. Je kunt de zekeringen er uit laten, maar dan moet je zorgen dat je de juiste waardes terug plaatst. Je kunt ook na de controle van het affect op het stroomverbruik de zekering weer terug steken.
Denk ook aan eventueel aanwezige extra (zweef)zekeringen
Als je de groep of groepen gevonden hebt die ene (forse) daling van stroomverbruik geeft of geven, dan weet je in welke kring(en) je moet zoeken.
Dan moet je uitzoeken welke verbruikers op de betreffende zekering(en) werken. Eenvoudigst is dat met een electrisch schema erbij (als je dat kunt lezen) anders zekering eruit laten en kijken wat er allemaal niet werkt, maar wel hoort te werken met uitgeschakeld contact.
Je weet nu welke verbruikers het probleem kunnen veroorzaken, deze verbruikers één voor één loskoppelen en kijken of je stroomverbruik reageert.
zo kom je achter de boosdoener.
voor zo ver ik weet is zijn er twee apparaten in de auto die NIET afgezekerd zijn... de startmotor en de dynamo.... Een lekstroompje in de startmotor of een defect in de diodebrug van de dynamo kan ook een lege accu veroorzaken...
zoals harry al schreef, ampére meter in de voedingslijn en testen...Even een uitgebreide uitleg hoe dat kan gebeuren:
-Sleutel uit het contactslot, zodat er geen gebruikers aan kunnen staan die in rust uit zijn en je je multimeter niet molt.
-Neem een multimeter met stroommeet bereik en haal de min-pool van de accu, verbind één meetpen (min-kant bij voorkeur zodat je aanduiding
ook positief is) aan de accupool (bijvoorbeeld met tyrap of slangklem). De andere meetpen moet je aan de accuklem verbinden.
-Zorg dat de draden in de juiste aansluitigen van de multimeter zitten (zwart op com en rood op de juiste ampére aansluiting)
-Stel de multimeter in op het ampérebereik gelijkstroom dat een goede uitlezing geeft (als je te klein bereik kiest staat ie op overload maar kan je
zekering in de multimeter ook kapot, dus hoog bereik kiezen en stap voor stap terug )
Je meet nu het stroomverbruik in rust, dit mag voor klokje, radiogeheugen, alarm en dergelijke wel iets zijn, maar niet meer dat enkele tientallen miliampéres.
Meet je een hoger verbruik dan moet je dus gaan uitvissen waar dat verbruik heengaat....
Trek één voor één de zekeringen uit de zekeringkast en kijk welk effect dat heeft op het stroomverbruik. Je kunt de zekeringen er uit laten, maar dan moet je zorgen dat je de juiste waardes terug plaatst. Je kunt ook na de controle van het affect op het stroomverbruik de zekering weer terug steken.
Denk ook aan eventueel aanwezige extra (zweef)zekeringen
Als je de groep of groepen gevonden hebt die ene (forse) daling van stroomverbruik geeft of geven, dan weet je in welke kring(en) je moet zoeken.
Dan moet je uitzoeken welke verbruikers op de betreffende zekering(en) werken. Eenvoudigst is dat met een electrisch schema erbij (als je dat kunt lezen) anders zekering eruit laten en kijken wat er allemaal niet werkt, maar wel hoort te werken met uitgeschakeld contact.
Je weet nu welke verbruikers het probleem kunnen veroorzaken, deze verbruikers één voor één loskoppelen en kijken of je stroomverbruik reageert.
zo kom je achter de boosdoener.
voor zo ver ik weet is zijn er twee apparaten in de auto die NIET afgezekerd zijn... de startmotor en de dynamo.... Een lekstroompje in de startmotor of een defect in de diodebrug van de dynamo kan ook een lege accu veroorzaken...
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 07 feb 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
kijk eens naar het lampje van je dashboardkastje..
Misschien brandt dat wel continu ?
Misschien brandt dat wel continu ?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
Of in de laad ruimten, heb ik gehad.Multivan Generation schreef:kijk eens naar het lampje van je dashboardkastje..
Misschien brandt dat wel continu ?
Succes
Gr.Ron.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
Ik had het met het contactje bij de achterdeurenMultivan Generation schreef:kijk eens naar het lampje van je dashboardkastje..
Misschien brandt dat wel continu ?
T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Re: Batterij na enkele dagen leeg.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg (!) .
Euhm... handschoenkastje heb ik niet (airbag), en alle lampjes zijn uit als de deuren gesloten zijn, daar had ik al opgelet.
Ik dacht eerst aan mn radio met bluetooth, omdat dat ook continu stroom verbruikt, maar dat is het spijtig genoeg niet, want ik trek nu altijd de zekering al uit ervan. Het gaat een hele zoektocht worden.
Nu denk ik er juist aan: Half jaartje geleden heb ik beide deurschakelaars vervangen omdat ze roestig waren en slecht functioneren, ik heb deze vervangen gehad, maar toen ook nooit problemen ondervonden want die toen het nog prima. Eerst deze nog maar eens bekijken. Ik hou jullie op de hoogte,want het weekend is bijna om en kan ik door de week het gaan uitzoeken.....
nu nog ff gaan
Euhm... handschoenkastje heb ik niet (airbag), en alle lampjes zijn uit als de deuren gesloten zijn, daar had ik al opgelet.
Ik dacht eerst aan mn radio met bluetooth, omdat dat ook continu stroom verbruikt, maar dat is het spijtig genoeg niet, want ik trek nu altijd de zekering al uit ervan. Het gaat een hele zoektocht worden.
Nu denk ik er juist aan: Half jaartje geleden heb ik beide deurschakelaars vervangen omdat ze roestig waren en slecht functioneren, ik heb deze vervangen gehad, maar toen ook nooit problemen ondervonden want die toen het nog prima. Eerst deze nog maar eens bekijken. Ik hou jullie op de hoogte,want het weekend is bijna om en kan ik door de week het gaan uitzoeken.....
nu nog ff gaan
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto