Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lage accu spanning

vragen over de T5
Plaats reactie
GertjE
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:58

Lage accu spanning

Bericht door GertjE »

Hallo allemaal

Sinds enige tijd in het bezit van een T5 Multivan Highline. Geweldige koets, alleen last van de gebruikelijke problemen (stuurhuis, jammerende spiegels enz). Sinds kort heb ik nog een probleem. Al een aantal keren was ik onaangenaam verrast door het feit dat ik met een lege accu kwam. Het gebeurt willekeurig, soms staat hij een weekend stil en heeft hij er last van, maar soms een aantal weken en zonder last. Starten met een hulp accu gaat gewoon en vervolgens een tijd geen last van. Heeft iemand dit al eens gesignalleerd?
Een vraag die hier uit voor komt, heeft er iemand al eens een tweede accu ingebouwd? Deze zal tot model 2005 standaard in de highline, echter de mijne heeft niet zo'n accu. Nu wil ik er zelf een inbouwen, heeft iemand tips??
Greetz uut Oldenzoal
GertjE
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

besturingssysteem actief

Bericht door vaniac »

Het probleem met de accu is vaak het gevolg van het ingeschakeld blijven van het electronisch besturingssysteem. Normaal gesproken schakelt dit na enkele minuten uit als de contactsleutel verwijderd wordt en alle deuren, achterklep en motorkap gesloten zijn. Door slechte of losse contacten in het centrale vergrendelingssysteem kan het besturingssysteem valse informatie krijgen waardoor het actief blijft en stroom aan de accu blijft onttrekken, met het bekende resultaat. Een andere oorzaak kan het radio-navigatiesysteem zijn, dat door een of andere oorzaak standby blijft.
nils de wilde
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2007, 18:01

Re: Lage accu spanning

Bericht door nils de wilde »

Mijn T5 heeft daar ook last van als hij 2 dagen stilstaat, wat overigens zelden voorkomt, dan is de accu bijna leeg. Echter start hij gewoon zonder problemen met de startkabel.
Hij gaat onder andere hiervoor terug naar de dealer.

Groet,
Nil :proost s
karel de grote
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2007, 21:44

lege accu

Bericht door karel de grote »

Heb ik ook gehad met mijn MV Highline.
Probleem zijn de motoren van de elektrische schuifdeuren. Deze blijven spanning vragen en na 2 dagen is je accu leeg.
Oplossing: nieuwe motor in de deuren.
Is nu bijna jaar geleden uitgevoerd bij v Tilburg Bastiaanse Breda en het probleem is tot nu toe over.
Let wel! maar weinig dealers hebben verstand van de schuifdeurreparatie en nog een let op; men sloopt vakkundig je dubbele cabine alsmede de afdekking rond je wielkasten omdat men anders met geen mogelijkheid bij de schuifdeurmotor komt. Dit is dus minder fraai en blijvend beschadigd.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: lege accu

Bericht door Jay »

Bij het niet goed werken van de electrische schuifdeuren blijft de CAN-bus comfort “wakker” en gaat niet in rust. Je kan controleren of de portiergreep wel goed in rust stand komt. Deze storing kan temperatuursafhankelijk optreden. Een foutmelding wordt bij deze klacht niet opgeslagen in het storingsgeheugen. In meetwaardenblok 4, displayveld 3 kan er gecontroleerd worden of de portiergreep in zijn rustpositie komt. Ook kan door een breuk in de bekabeling van de langsverstelmotor van de electrische schuifdeur er geen juiste positionering van de schuifdeur doorgegeven worden aan het schuifdeurregelapparaat waardoor ook de CAN-bus comfort “wakker” blijft en niet in rust gaat. De accu zal hierdoor ontladen, er wordt geen storing opgeslagen en je merkt er als berijder direkt niets van totdat de accu leeg is uiteraard.
erwinf
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2007, 16:01
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door erwinf »

vandaag ook met lege batterij gestaan :alarm gisteravond rond 22u thuis gekomen en vanmorgen om 6.45 niks meer batterij leeg :reden weet ik niet maar er is niks van lichten blijven branden.
heb geen electrische schuifdeuren ed. Hoop dat het bij deze ene keer blijft :nuts
Gebruikersavatar
jan uit belgië
Berichten: 228
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:35
Locatie: Lovendegem (belgië)
Contacteer:

Bericht door jan uit belgië »

Hoy T5 vrienden,
Mijn busje heef al een 3 tal keer
met platte accu gestaan, en telkens
hij langer of 4 dagen stil stond,
dat heb ik met mijn andere (T4)
nog nooit nirt gehad die staat soms
een maand stil. En de T4 slaapt buiten
en mijn T5 staat in de garage bij
een temperatuur van 15 graden.
Gr..............JanT5-30
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Bericht door Jay »

Er is geen foutmelding in een storingsgeheugen bij een te hoog stroomverbruik cq stilverbruiker. Een regelapparaat dat zich niet uitschakelt herkent de eigen fout niet. Daarom kan het geen fout opslaan in zijn storingsgeheugen. Ook de andere regelapparaten kunnen niet herkennen of een regelapparaat actief blijft en of het hier om een fout gaat. Daarom kunnen ook deze regelapparaten geen foutmelding in hun storingsgeheugen opslaan. Je moet de wagen niet eerst starten voordat je een stroomverbruiksmeting gaat uitvoeren. Doordat men de auto eenmaal start worden alle regelapparaten „wakker“. Je dient bij de radio de TIM-functie uit te schakelen. Want als deze nog geactiveerd is slaat de radio in uitgeschakelde toestand nog twee uur lang de verkeesberichten op. Dit zou een altijd weer pulserende verhoogde stroomafname betekenen. De auto moet minstens 35 minuten blijven staan voordat er een ruststroom/meting gedaan kan worden. Pas na 35 minuten kan je er zeker van zijn dat dat elk correct werkend regelapparaat uitgeschakeld is / in rust is gegaan. Bovendien heeft het boordnetregelapparaat voor ca 30 minuten na afsluiten van de auto de zogenaamde klem 30 G of tewel de „geschakelde plus“ voor de binnenverlichting ter beschikking. Deze functie veroorzaakt gedurende deze tijd een stroomafname van ca. 150 mA. Deze functie heeft weliswaar niets met de slaapmodus van de CAN-Comfort te maken maar zorgt wel voor een verstoring van een correcte meting.
In de T5 hebben we maar één bus die in slaapmodus gaat. - de CAN- Comfort. Een regelapparaat dat „ wakker’“ blijft hoeft niet altijd defekt te zijn. Vaak is het zo dat een defect regelapparaat de gehele Can-bus en dus de andere regelapparaten wakker houdt omdat deze niet zoals bedoeld in rust gaat. Als een regelapparaat eenmaal in rust gegaan is, wordt het niet zelfstandig wakker. Daar heeft een signaal oid van „ buiten“ nodig.
Je moet de ruststroom meten met een stroomtang en niet met een multimeter. Want bij het gebruik van een multimeter moet de accupool losgenomen worden, dat leidt tot een accu-reset. Daarna kan men een defect regelapparaat moeilijker localiseren. Het kan zelfs gebeuren dat een eigenlijk defect regelapparaat na het losnemen van de accupool tijdelijk weer goed functioneert. De maximale ruststroom is afhankelijk van de uitvoering van de auto en daarmeevan de ingebouwde accu. De volgende „idiale“ theoretische maximale kunnen als indicatie gebruikt worden.

Accu max, ruststroom
44Ah 13,0mA
60Ah 18,0mA
70Ah 21,0mA
80Ah 24,0mA
95Ah 28,0mA

Als een regelapparaat NIET in rust gaat, hebben we een ruststroom van minstens 60mA en hoger.
Plaats reactie