Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vastzittende remkrachtbegrenzer

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dannyl
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 00:13
Locatie: stein

vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door dannyl »

mijn t4 is afgekeurd bij de apk wegens een vastzittende remkrachtbegrenzer. nu heb ik gehoord dat die van oude vw`s allemaal hetzelfde zijn. weet iemand of dit klopt. Van een golf 2 zijn ze gemakkelijker te vinden dan een T4
een 5 cylinder diesel is leuk maar de 6 cylinder boxer is mooier
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door Pim 328 »

Meestal is dit een kwestie van het draaipunt inspuiten met smeer middel, even in laten trekken en dan een paar keer flink op en neer bewegen en dan doet die het weer.
Bij T4 komt dit niet zo heel veel voor, LT heeft er meer last van omdat ze met de tectyl iets te royaal hebben gespoten onder de auto.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door HarryF »

Bij mijn bus idem, gewoon inspuiten en door beweging weer gangbaar maken.
Dat was overigens de remedie van mijn garage, die zelf ook een aantal T4's heeft lopen.
Kwam volgens hen overigens vrij regelmatig voor.
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door Oskar 725 »

dannyl schreef:mijn t4 is afgekeurd bij de apk wegens een vastzittende remkrachtbegrenzer. nu heb ik gehoord dat die van oude vw`s allemaal hetzelfde zijn. weet iemand of dit klopt. Van een golf 2 zijn ze gemakkelijker te vinden dan een T4
Hallo Dannyl,
hoe hebben ze dit vastgesteld? met de wielen op de grond (brug) of de wielen vrij hangend?
In het laatste geval is de controle fout uitgevoerd, je kan de beweeglijkheid van je lastafhankelijke remkracht verdeler alleen in de rij-stand (dus wielen op de grond (brug)) controleren.
Mocht ie echt vast zitten heb ik een goed werkend liggen voor een redelijk bedrag.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1666
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door sjaak »

:werkaanT4 Moet mijn T4 volgende week keuren,wil graag de remkrachtbegrenzer kontroleren.Twijfel namelijk oftie goed werkt omdat de voorste schijven blanker zijn dan de achterste :bonk :T44EVER :driveT4 ,misschien heeft iemand een plaatje??? :zwaai
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vastzittende remkrachtbegrenzer

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet niet of de T4 afwijkt maar doorgaans controleer je een LAR (Last Afhankelijke Remkrachtregelaar) door onder de auto het hefboompje van het ventiel iets aan te drukken (heel lichtjes) en dan iemand op de rem te laten trappen, je moet het hefboompje dan iets voelen bewegen.

Wil je echt weten of ie ook werkt, dan moet je dus met verschillende beladingen de remdruk gaan meten bij bepaalde pedaalkrachten (en dat doet dus vrijwel nooit iemand)

Dat je voorschijven "blanker" zijn dan de achterschijven kan ook komen door altijd onbeladen rijden, de regelaar staat dan altijd op minimale remkracht achter. Verder kan er ook e.e.a. vastzitten in je achterremklauwen waardoor ze niet goed functioneren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie