Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderhoud

vragen over de T4
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

onderhoud

Bericht door Rico »

Ik heb voor volgende week een afspraak staan voor onderhoud aan m'n T4-tje (vijfcilinder). Ik laat meteen de distributieriem vervangen, want die zit er 90000 km op en ik wil niet het risico lopen dat die me te vroeg (normaal 120000 km) breekt. Dus vanvangen dat ding, met de bijbehorende toeters en bellen. Gelukkig heb ik vorige week eerst even een prijsopgave laten doen daarvoor, want dan kon ik dit weekend eerst even aan de hartbewaking zeg maar :knipoog . Maar goed, die prijs had ik zo'n beetje ook ingeschat. En dan kunnen we voorlopig er ook weer ff tegenaan.
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: onderhoud

Bericht door Viking64 »

Je kan de riem ook controleren... vind 90.000 wel ruim op tijd hoor!

Doe je het toch, vergeet dan de waterpomp en krukaskeerring niet.
Bij mij begon die laatste spontaan te lekken 2 maanden na vervangen distri-meuk en waterpomp. Kon weer de hele zooi open..... werd een dure keerring ondanks toch wel flinke coulance van de dealer!
VW Maas te Nieuwkoop :toppie
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: onderhoud

Bericht door Rico »

Klopt, de riem werd al elke 30000 km gecontroleerd. Maar toch laat ik hem vervangen. Ik ken mezelf, op een gegeven moment ga ik dan op elk bijgeluidje letten. En idd, met de hele klimbim erbij.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1455
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: onderhoud

Bericht door m.c van den berg »

ik heb het bij 85000km alles vervangen. maar geen poelie. Laat gelijk even je poelie kontroleren. die heb ik ook kapot gehad, en gelijk de krukaskering, die lekte bij mij, dus alles weer los. :gif
onderlaats bij iemand anders ook de poelie kapot. het rubber wat daar in zit/zat was hard en de gaten zaten er in. :alarm
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderhoud

Bericht door Pascal-141 »

Viking64 schreef:Je kan de riem ook controleren... vind 90.000 wel ruim op tijd hoor!
90.000km voor een TDI is niet RUIM op tijd , maar PRECIES op tijd.
Langer mee rijden is zeker NIET aan te raden , want eens boven de 90.000 word het riskant ... En komt heel vaak breuk voor , met de dure gevolgen vandien ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: onderhoud

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, bij die van ons is de riem vervangen bij 120000 km. Ik heb nu bijna 80000 gereden en bij de 240000 km laat ik de riem weer vervangen.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: onderhoud

Bericht door frank884 »

let even op: want prijs opgave en prijsopgave is 2
zonder de trillingsdemper (074105251AC) is er al 160 euro van de prijs af.

deze trillingsdemper goed controleren,(het vulcanisatie materiaal)
en bij twijfel toch vervangen ook al is het duur.
verder zou ik de oliekeerring preventief laten vervangen
068103085E (artikelnummer) die kost 12.33 euro en nu alles openligt is dat een kleinigheid
mocht die later gaan lekken (want een riem zit 90.000 of 5 jaar)
dan kun je alle kosten weer opnieuw maken, want olie tast de riem aan dus...

en verder natuurlijk de andere riemen, ook aan de andere zijde van de motor, koelvloeistof vv , waterpomp enz de gebruikelijke zaken
ik heb ook mee de versnellingsbakolie laten vervangen (200.000 km)
dat was nog 20.87 euro extra ook niet echt een kapitaal 1x/200.000km
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: onderhoud

Bericht door frank884 »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, bij die van ons is de riem vervangen bij 120000 km. Ik heb nu bijna 80000 gereden en bij de 240000 km laat ik de riem weer vervangen.
Je moet het zelf weten: maar de onderhoudsinterval is door VW verlaagd van 120.000km
naar 90.000 door de vele gevallen die het niet "haalde"'
op mijn nieuwe sticker die ik kreeg stond dat ook op 90.000

(heb bij de oficiele VW dealer de beurt gedaan "wel in Polen" vanwege de lagere garage uur tarieven
maar dat maakt niks uit: alle dealers hebben dezelfde regels egaal of ze in Polen of Duitsland zitten)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: onderhoud

Bericht door GerJol 716 »

Ik hoorde laatst bij een dealer dat de riem zelf niet het probleem is, maar de omlooprollen en spanners.
Daarin zitten nl. lagers die ook maar een bepaalde tijd meekunnen.
Ze hadden het daar ook over MAX. 90.000 Km en dan vervangen, en niet zoals vroeger bij 120.000 Km.
De riem was dan meestal nog in redelijke staat, maar de boel ligt dan toch open en dan kan je net zo goed de riem ook vervangen.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderhoud

Bericht door Pascal-141 »

frank884 schreef:
Je moet het zelf weten: maar de onderhoudsinterval is door VW verlaagd van 120.000km
naar 90.000 door de vele gevallen die het niet "haalde"'
op mijn nieuwe sticker die ik kreeg stond dat ook op 90.000
Inderdaad , die info had ik ook al te horen gekregen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10863
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderhoud

Bericht door Pascal-141 »

GerJol 716 schreef:Ik hoorde laatst bij een dealer dat de riem zelf niet het probleem is, maar de omlooprollen en spanners.
Daarin zitten nl. lagers die ook maar een bepaalde tijd meekunnen.


Gerard
Correct , ik heb al meermaals de spanrollen kapot gehad . En al veel geluk gehad dat ik geen schade had aan de motor.

1e maal spanrol aan pompzijde : maakte lawaai , lagers kapot op +/- 60.000km (geen schade)
2e maal de spanrol aan distributiezijde kapot gehad , +/- 30.000km na het vervangen van de distributie (door de off. VW dealer op 90.000km) , toen was de riem 2 tanden versprongen . En vanaf 3 tanden kunnen de kleppen de zuigers raken , dus echt geluk gehad. Het alu gedeelte van de spanrol (een soort van aanslag) lag toen volledig in puin , en de brokstukken hadden de distributieriem zelfs al doorboord , dit alles in een paar seconden ,dirct motor stilgelegd) Geen motorschade.
3e maal spanrol kapot gehad aan de pompzijde op +/- 220.000km (alles was vervangen op 200.000) . Was er op tijd bij , en alles vervangen zonder verdere schade .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: onderhoud

Bericht door Rico »

Sinds ik in een grijs verleden bij m'n Fiat Ritmo Diesel de distributieriem keurig op tijd liet vervangen en naderhand van de dealer hoorde dat de vellen erbij hingen, laat ik van elke auto, ongeacht het merk, de riem op ca driekwart van de normale tijd vervangen.

Bij Opel maakten ze het trouwens nog een graadje erger. Daar ging van onze Astra 1.8 de vervangingstermijn va 120000 naar 60000 km.....

Ik begrijp trouwens dat een T5 tandwielen heeft ipv een riem?
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: onderhoud

Bericht door starfire »

Ik heb net met de verkopende garage van m'n nieuwe T4 afgesproken dat hij de distributieriem vervangt hoewel die nog maar iets meer dan 84000 heeft gelopen. Hij zei ook al dat het pas op 120000 hoefde, maar na enig aandringen wilde hij het wel doen binnen de deal die we al hadden afgesproken.

Omdat ik verder motorisch een leek ben (de tip over de riem heb ik van mijn eigen garage gekregen), heb ik het niet gehad over spanrollen en andere meteen te vervangen onderdelen.
Is dat nog steeds aan te bevelen bij de gegeven km-stand? dan kan ik misschien nog net de garage bellen om dat ook te doen, hoewel hij dat waarschijnlijk niet binnen dezelfde deal zal willen doen.
Zijn toch weer extra kosten bovenop de koopprijs.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
mevlut
Berichten: 408
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:04
Locatie: Velsen

Re: onderhoud

Bericht door mevlut »

Ik zou in ieder geval ook de waterpomp en de spanrol van de distributieriem mee laten vervangen. Als het kan ook de multiriem gelijk laten vervangen.

Groetjes, Mevlut
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: onderhoud

Bericht door Wim T4 935 »

Hallo Wilko,

Allereerst welkom op WeetJeWel.
Ten aanzien van de distributieriem gaat het niet alleen om de km stand maar ook om de leeftijd en je T4 is van 2002 en de riem is dus ruim 6 jaar hetgeen op zich al een reden zou moeten zijn om hem te vervangen. Verder is ook door VW geconstateerd dat distributieriemen vaak de 120.000 km niet haalden en wordt voor de vervanging nu 6 jaar of 90.000 km geadviseerd.
Wat er met de riemwissel mee vervangen moet worden is mede afhankelijk van het motortype. Jij hebt een 1.9TD en daar ligt het anders als bij de 2.5TDI.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Plaats reactie