Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

vragen over de T5
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door wersitime »

Aangezien mijnT5 nog in de Bovag garantie zit en ik twijfel of dit goed is de volgende vraag.

Ik heb het gevoel dat er veel speling in de aandrijving zit. Wanneer ik de automaat van achteruit op vooruit zet moet je een tijdje wachten voordat hij (met schokje) begint te rijden. Ook wanneer je onder het rijden vanwege een voorligger gas terug neemt en vervolgens weer gas bijgeeft dan voel je ook zo'n schokje, net of er teveel speling is. Rijdt niet echt fijn.

Mijn vraag: Is dit mogelijk normaal voor een automaat of toch maar even langs de dealer.

Overigens heb ik een ander draadje lopen over stotteren van de motor. Dit is nog niet opgelost, daar heeft de griepgolf en de koude periode schuld aan, de helft van de monteurs is ziek bij VW en ze hadden veel pechgevallen. Nog een week en dan wordt dat opgelost.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groeten Henny
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
eht294
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2007, 09:43
Locatie: hardenberg
Contacteer:

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door eht294 »

Bij mijn bus geen schokken of speling achtig gevoel.
Wel duurt het even als je van achter naar vooruit schakelt voor de bak reageert.
Dit is overigens bij de meeste automaten zo.
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurrentie.
http://www.ehtechnics.nl
Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2007, 15:56

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door zeef »

eht294 schreef:Bij mijn bus geen schokken of speling achtig gevoel.
Wel duurt het even als je van achter naar vooruit schakelt voor de bak reageert.
Dit is overigens bij de meeste automaten zo.
same here
Multivan T5 Comfortline 130pk
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door wersitime »

OK van achteruit op vooruit is dus normaal. Dat schokkerige begon gisteren spontaan dus daar laat ik toch maar even naar kijken. Bedankt voor de antwoorden.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door Pim 328 »

Kan ook zijn dat je rechteraandrijfas kapot aan het gaan is. Spievertanding uitgeslagen, gezien het bouwjaar is dit goed mogelijk.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
mafrada
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2009, 19:54

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door mafrada »

Hoi Henny,

De automaat bevalt mij heel goed.....MAAR....., ik rij nu in mijn 3de met automaat, eerste 2 waren T-5 MV met 130 pk auto., en deze hadden alle twee het zelfde als jou probleem. Toch kwam bij het uitlezen van de auto geen problemen aan het licht.
Heb nu Caravelle met 174 pk automaat, en ik blijf het vinden, dat de bak niet heel snel reageert, idd dat van achteruit naar vooruit rijden, maar ook bij bv. verkeerslichten gewoon in D met voet op de rem, duurt het even voor hij hem pakt als je je voet van de rem afhaalt, dit kan soms net even voor een extra verrassing zorgen als je even snel wilt oversteken bij een kruispunt !!
Zeker nu je auto nog garantie heeft, ga er vast mee naar de garage, mocht er na de garantieperiode toch iets met de bak zijn sta je al weer iets sterker.
Groeten
Freek
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door wersitime »

Hoi Freek,

Als je al meerdere T5 hebt gehad met dit probleem en ik heb het ook moeten we het dan als probleem beschouwen of moeten we het normaal vinden ??. Of was het echt een mankement bij jouw T5. Mijn technische gevoel zegt dat dit soort speling cq. vertraging eigenlijk niet hoort. Het voelt niet echt fijn. Over dat doorslippen hoor ik ook best wel vaak.

Overigens heb je er wel eens iets aan laten repareren??

Groeten Henny
mafrada schreef:Hoi Henny,

De automaat bevalt mij heel goed.....MAAR....., ik rij nu in mijn 3de met automaat, eerste 2 waren T-5 MV met 130 pk auto., en deze hadden alle twee het zelfde als jou probleem.
Heb nu Caravelle met 174 pk automaat, en ik blijf het vinden, dat de bak niet heel snel reageert, idd dat van achteruit naar vooruit rijden, maar ook bij bv. verkeerslichten gewoon in D met voet op de rem, duurt het even voor hij hem pakt als je je voet van de rem afhaalt, dit kan soms net even voor een extra verrassing zorgen als je even snel wilt oversteken bij een kruispunt !!
Zeker nu je auto nog garantie heeft, ga er vast mee naar de garage, mocht er na de garantieperiode toch iets met de bak zijn sta je al weer iets sterker.
Groeten
Freek
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
mafrada
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2009, 19:54

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door mafrada »

volgens mij is het meer een vertraging/vervelende eigenschap als dat het speling is... speling is echt een mankement maar bij uitlezen kwam er bij mijn auto niks uit. Het probleem deed zich vooral voor bij doorrijden (hard) dan inhouden en dan weer gas, dan was het probleem er vooral, en ook met de zware (1700 kilo) caravan erachter.
Dus misschien ligt het probleem ook wel aan mijn rechtervoet (te snel plakgas geven)

Denk dus dat je het moet zien als een vervelende eigenschap van de automaat (als er bij het uitlezen niks uitkomt)
Groet
Freek
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door wersitime »

Freek bij het uitlezen is er niets uitgekomen. Ze gaan a.s. maandag even kijken of de nieuwste software er wel in zit.

Nog even een vraagje. Wij gaan er ook voor het eerst een caravan achter hangen. Rij je met de caravan op de automaat of op de tiptronic.

Groeten Henny
mafrada schreef:volgens mij is het meer een vertraging/vervelende eigenschap als dat het speling is... speling is echt een mankement maar bij uitlezen kwam er bij mijn auto niks uit. Het probleem deed zich vooral voor bij doorrijden (hard) dan inhouden en dan weer gas, dan was het probleem er vooral, en ook met de zware (1700 kilo) caravan erachter.
Dus misschien ligt het probleem ook wel aan mijn rechtervoet (te snel plakgas geven)

Denk dus dat je het moet zien als een vervelende eigenschap van de automaat (als er bij het uitlezen niks uitkomt)
Groet
Freek
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
mafrada
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2009, 19:54

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door mafrada »

Rij meestal gewoon in D. maar in de bergen zet ik hem in de S. dan schakeltijd hij net even iets sneller terug en hou je makkelijker de snelheid vast.
(pas alleen op met het in de bergen rijden met de afdalingen met automaat he !!)
mondial
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2008, 18:27

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door mondial »

Ik wil dit draadje toch ook effe weer omhoog schoppen,

Mijn T5 130 pk automaat van Januari 2009 is vandaag bij de dealer geweest voor hetzelfde probleem met de automaat.. het lijkt naar mijn idee alsof de auto twijfelt bij gasgeven en dat kan soms best lastig zijn. Ook als je rijd en gas loslaat omdat je voorganger remt en je daarna weer plotseling gasgeeft gaat dat soms met gebonk..

Dealer heeft me echter naar huis gestuurd zonder dat hij hier iets aan wilde / kon doen, pas als er meerdere auto's met dezelfde klachten zouden zijn dan gaan ze het in behandeling nemen ....schandalig!! Ter vergelijking ik heb zelf ook een BMW 5-serie uit 99 met 5 bak Tiptronic automaat en die kent zulke problemen echt niet, de letterlijke woorden van de werkplaatschef waren "maar je kunt jou bus ook niet met een BMW van 10 jaar oud vergelijken een transporter is een hele andere auto"

Maar goed hier is het laatste woord nog niet over gesproken...helemaal niet nu ik hier lees dat ik echt niet de enige ben.

gr John
wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 nov 2008, 14:20

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door wersitime »

Dat is inderdaad triest maar wel het bekende verhaal bij VW. De mijne was van 2005 en was ook niet op te lossen, lijkt exact jouw probleem te zijn. Hij is er voor terug geweest naar Duitsland maar het probleem bleef. Mijn dealer heeft hem terug genomen en nu rij ik een T5 California van 2008 met schakelbak. Wat ben ik ontzettend blij dat ik weer zelf kan schakelen. Dat rijdt een stuk comfortabeler, alhoewel het natuurlijk andersom zou moeten zijn.

Ik kan je alleen maar aanraden hier in vol te houden, uiteindelijk zullen ze toch met een oplossing moeten komen, en je hebt natuurlijk garantie. Leg alles schriftelijk vast (heel belangrijk) en geef ze schriftelijk de gelegenheid dit op te lossen. Lukt dit niet binnen een redelijke termijn dan heb je helaas je rechtsbijstandverzekering nodig. Maar uiteindelijk win je dit altijd mits je alles goed vastlegd.

Sterkte ermee.
VW T5 California 2.5 TDi 131 pk 2008 6 versnellingen handgeschakeld, Bearlocked.
mondial
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 dec 2008, 18:27

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door mondial »

Vandaag de hele dag gereden op de tiptronic stand, en als ik nu bv gas loslaat en weer gasgeeft pakt hij wel mooi op...

Dus voorlopig rijd ik lekker op de tiptronic totdat ze het oplossen voor mij.

Ben inderdaad alles maar op papier aan het zetten,


nu maar afwachten
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door Rico »

Ik heb twee weken geleden een proefritje gemaakt met een 130pk automaat van 2006. De auto was door JD gechipt naar ca 170 pk. De auto reed waanzinnig lekker, we werden het uiteindelijk niet eens over de prijs. Dus niet gekocht.

Twee dingen vielen me op tijdens de proefrit. Het eerste was dat als je flink op het gaspedaal ging staan, dat dan bij opschakelen in de automatische stand je een flinke stuurreactie kreeg. Ik weet dat aan de velgen die er onder lagen. Dat waren velgen zoals ik die niet eerder onder een T5 heb gezien (17") met 235/55-banden er omheen. Ik vond de wielen vrij ver naar buiten staan.

Het tweede wat opviel dat bij gas los en vervolgens weer flink gas geven je een enorme "boink" voelde en hoorde onder de motorkap. Ik weet dat aan het enorme koppel van de JD-chip, maar na bovenstaande berichten te hebben gelezen ben ik daar niet zeker meer van.

Vooralsnog is mijn conclusie in ieder geval is dat als ik weer een proefrit ga maken met een automaat, dat ik dan vooral let op de dingen zoals jullie die beschreven hebben. Overigens reed die auto bij m'n normale rijgedrag wel heerlijk en bonkvrij.
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: Vraag over automaat 2.5 TDi 130pk

Bericht door Rico »

Ik heb het trouwens even nagezocht, de velgen waren ATS Aquila en de banden van Nokian.
Plaats reactie