Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Alweer de Turbo

vragen over de T4
Plaats reactie
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Alweer de Turbo

Bericht door ossie38 »

Hallo beste T4 liefhebbers,

Afgelopen weekend denkik dat ik alweer een turbo heb gemolestreerd. Bij de eerste nieuwe turbo die erop is gezet in september afgelopen jaar waren de schoepen op een of andere manier helemaal krom gaan draaien, en dit binnen 2 dagen. Vervolgens is door C&E Turbochargers uit Amersfoort een nieuwe turbo gegeven. Deze zit er sindsdien op. Deed het goed.

Moet eerlijk zeggen dat ik de turbo sinddien ook niet zwaar heb belast. Normale ritten zonder teveel kilo's in de auto en niet te hoge toeren.

Afgelopen weekend heb ik even geprobeerd iets harder te rijden. 170km/h en dat maar eventjes. Achteraf hoorde ik de Turbo licht janken. Dit gejank klinkt als "oeoeoeoeoe". Vermogen is gehalveerd en elke keer als de Turbo opkomt begint ie te jammeren. Zo klinkt het tenminste.

Kent iemand dit fenomeen. is het misschien niet een slangetje of een moertje van de Turbo ipv de Turbo zelf? HELP!!!! :adhd

T4, 2000, 11KW, AXG Motor.

Alvast bedankt voor alle reacties.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Alweer de Turbo

Bericht door René »

Kun je hiervan een geluidsopname maken? Dat is vaak makelijker te beoordelen als via alleen een stukje tekst, snap dat dat niet mee zal vallen, maar spreekt meestal voor zich dan wat de mogelijke klacht zal zijn.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Alweer de Turbo

Bericht door Roger B. (11)61 »

Blijkbaar gaat je turbo kapot bij hogere belasting. Daarbij ga je dus twijfelen aan de smering.

krijgt ie genoeg olie(druk)
kan ie de aangevoerde olie goed genoeg kwijt
is de olie goed (juiste type en niet te oud)
komt er geen vervuiling in de olie (koelwaterlekkage, brandstof?)
is het inlaattraject en uitlaattraject (tot en met de turbo) goed schoongemaakt voor montage

als je turbo sinds september geen geluid gemaakt heeft en sinds de belasting van afgelopen weekend maakt ie wel geluid, ook bij mindere belasting, dan kun je er van uit gaan dat het niet aan een slangetje of zo zal liggen denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Alweer de Turbo

Bericht door Pim 328 »

Toen je turbo vervangen is geworden zijn toen al je laadluchtslangen goed schoon gemaakt?
Is je intercooler vernieuwd ? Deze adviseren ze namelijk altijd om mee te vervangen dit omdat hier namelijk heel kleine metaal splintertjes in vast komen te zitten en deze kunnen los schieten met als gevolg dat je turbo weer kapot gaat.

Lucht filter vernieuwd, geldt hetzelfde verhaal voor als de intercooler tevens moet dit traject ook goed gereinigd worden.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Alweer de Turbo

Bericht door ossie38 »

Mannen,

Bedankt voor de reacties. Inmiddels is de diagnose gesteld. Het is inderdaad de Turbo. Lagers zijn waarschijnlijk kapot waardoor het jankt.

Olie was met turbowissel ververst met nieuwe filter en dergelijke. Er zit 5w30 longlife olie in van Shell. Ik heb maar 1500 km gereden met deze turbo.

De intercooler is niet vervangen. Ik dacht ook dat er geen teruggaande verbinding is naar de turbo. Lucht komt via luchtfilter in de turbo. Via turbo naar intercooler. Via intercooler, door de EGR naar de inlaat. Vandaar word alles toch verbrandt en eruit gegooid. Er gaat naar mijn weten wel wat lucht terug via de EGR de inlaat+turbo maar het lijkt me sterk dat deeltjes die route weer naar boven kunnen bewandelen. of heb ik het verkeerd?

Ik begin nu een beetje een hekel te krijgen aan de bus. Heb al zoveel problemen gehad met de turbo. Dat zoiets zo gevoelig kan zijn. Wordt helemaal :nuts
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Alweer de Turbo

Bericht door harry t5 191 »

Ossie,
Als de lagers janken komt dat vermoedelijk toch door te weinig smering!
Dat heeft toch weinig te maken met de luchtinlaat.
Het is wel ontzettend snel zeg,zou goed naaar de oorzaak zoeken.
Sterkte.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Alweer de Turbo

Bericht door René »

Weinig smering kan ook door mishandeling van de turbo komen. Ik wil niet zeggen dat dat hier ook gebeurd is, maar als je aan het blazen bent geweest en vervolgens zet je je motor uit dan is de kans aannemelijk dat de turbo door zijn nog hoge toerental zonder smering komt te staan. (olie wordt immers niet meer rond gepompt).
Na het blazen even de motor stationair laten draaien alvorens de motor gestopt wordt. Zo kan de turbo nog afkoelen, in toerental afnemen met nog steeds olie smering rondom de lagers ( glijlagers)

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Alweer de Turbo

Bericht door Roger B. (11)61 »

ossie38 schreef:Olie was met turbowissel ververst met nieuwe filter en dergelijke. Er zit 5w30 longlife olie in van Shell. Ik heb maar 1500 km gereden met deze turbo.
:ie dat is wel ERG weinig.... dan moet er wel haast iets niet in orde zijn met de smering van de turbo (toevoer (deels)verstopt ofzo?)
ossie38 schreef:De intercooler is niet vervangen. Ik dacht ook dat er geen teruggaande verbinding is naar de turbo. Lucht komt via luchtfilter in de turbo. Via turbo naar intercooler. Via intercooler, door de EGR naar de inlaat. Vandaar word alles toch verbrandt en eruit gegooid. Er gaat naar mijn weten wel wat lucht terug via de EGR de inlaat+turbo maar het lijkt me sterk dat deeltjes die route weer naar boven kunnen bewandelen. of heb ik het verkeerd?
wat de motor in gaat aan vaste deeltjes komt er aan de andere kant ook weer uit, (die vaste deeltjes kunnne overigens IN de motor ook schade veroorzaken) als ze daarbij de op hoog toerental ronddraaiende schoepen van de turbo raken (uitlaatzijde turbo) dan kunnen de schoepen beschadigen wat weer voor onbalans kan zorgen waardoor je turbolagers ook op de kl@ten krijgen.
ossie38 schreef:Ik begin nu een beetje een hekel te krijgen aan de bus. Heb al zoveel problemen gehad met de turbo. Dat zoiets zo gevoelig kan zijn. Wordt helemaal :nuts
TJa, iets veroorzaakt het probleem met je turbo, dat kan rijstijl zijn, maar ook een probleem in het smeersysteem van de turbo of resten van je oude turbo die nu weer je nieuwe gemold hebben.

Ik weet niet waar je de turbo hebt laten vervangen en wat ze wel , en vooral wat ze niet hebben vervangen en gecontroleerd en of jij daarin beslissingen genomen hebt of dat de garage zelf besloten heeft bepaalde zaken niet te vervangen en of te controleren.

Maar als je de aut ogebracht hebt voor reparatie en de garage niets geadviseerd heeft wat jij daarna besloten hebt niet te laten doen, dan lijkt me dit een typisch gevalletje garantie, en mag de garage het oplossen....

Ik zou in elk geval VOOR montage van de nieuwe turbo zorgen dat ALLES in orde is

- olie druk en hoeveelheid in aanvoer naar turbo
- doorstroming terugloop olie vanaf turbo
-hele traject lucht schoon is en volledig vrij van metaaldelen oude turbo's (intercooler kun je alleen 100% zeker van zijn als hij vervangen wordt)

Zoals René als schreef, een turbo draait (ook bij normaal rijgedrag) op zeer hoge toeren, en vooral, hij draait nog een pokke tijd na, die staat echt niet in 10 seconden stil. Het is daarom ALTIJD raadzaam om een motor met turbo voor het afzetten van de motor eerst even stationair te laten draaien Zeker als je zo vanaf de snelweg je oprit oprijd zou ik een minuutje stationairdraaien alvorens de motor uit te zetten. Als je erg rustig stadsverkeer rijd alvorens de motor uit te zetten hoeft het nadraaien niet ZO lang te duren.
Het rustig laten lopen van de motor is niet alleen voor het toerental maar zeker ook vanwege de temperatuur van de turbo van belang. Als je de motor uitzet krijgt de turbo geen verse olie meer, de smering moet dan dus volledig verzorgt worden door het olielaagje dat in de lagers aanwezig is. Als de turbo dan ook nogeens roodgloeiend staat dan is die olie zo opgebrand en verkoold, en dan draait je turbo met koolstof in de lagers, en dat gaat niet lang goed. Daarbij kan die opgedroogde en aangekoekte olie bij de volgende rit de smering gaan belemmeren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
ossie38
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:38

Re: Alweer de Turbo

Bericht door ossie38 »

Net een telefoontje gehad van de monteur.

Er komt via de carterontluchting vovht en olie in de turbo via de inlaatzijde. Dat is het probleem. Hij gaat weer alles schoonmaken en kijken of dat weer gaat gebeuren. Er komt daarna sowieso een nieuwe turbo op.

Het probleem van de carterontluchting kan alleen opgelost worden om de kop eraf te halen en een of andere rubber te vervangen van de kleppen. Dat was het laatste nieuws hierover.

Balen balen balen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Alweer de Turbo

Bericht door Roger B. (11)61 »

ossie38 schreef:Er komt via de carterontluchting vovht en olie in de turbo via de inlaatzijde.
Olie kan ie tegen, IETS olie gaat altijd door de carterventilatie. Vocht hoort nevernooit in je carterventilatie te komen (dan heb je DUS ook vocht in de olie (lekke koppakking?) of je rijdt gewoon erg veel korte en bijna nooit langere stukjes, als de motor nooit goed op temperatuur komt dan krijg je condensvorming in het carter die niet via de normale weg kan verdampen omdat de boel niet warm genoeg wordt. Maar dan nog, binnen 1500 km je turbo aan gort door condens in het carter....lijkt me stug.
ossie38 schreef:Hij gaat weer alles schoonmaken en kijken of dat weer gaat gebeuren.
Als de oorzaak van het vocht niet verholpen wordt zeer waarschijnlijk wel....

ossie38 schreef:Het probleem van de carterontluchting kan alleen opgelost worden om de kop eraf te halen en een of andere rubber te vervangen van de kleppen.
Kan even niet plaatsen welk rubber je bedoelt, klepsteelrubbers zijn de enige rubbers die bij de kleppen zitten volgens mij, en die kunnen nooit de oorzaak zijn van vocht in je carterventilatie, eventueel wel van overdruk in je carter, maar ook dat lijkt me niet de oorzaak van vocht in je turbo, het vocht hoort er niet te zitten, dus DAAR zit je probleem
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie