ossie38 schreef:Olie was met turbowissel ververst met nieuwe filter en dergelijke. Er zit 5w30 longlife olie in van Shell. Ik heb maar 1500 km gereden met deze turbo.
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
dat is wel ERG weinig.... dan moet er wel haast iets niet in orde zijn met de smering van de turbo (toevoer (deels)verstopt ofzo?)
ossie38 schreef:De intercooler is niet vervangen. Ik dacht ook dat er geen teruggaande verbinding is naar de turbo. Lucht komt via luchtfilter in de turbo. Via turbo naar intercooler. Via intercooler, door de EGR naar de inlaat. Vandaar word alles toch verbrandt en eruit gegooid. Er gaat naar mijn weten wel wat lucht terug via de EGR de inlaat+turbo maar het lijkt me sterk dat deeltjes die route weer naar boven kunnen bewandelen. of heb ik het verkeerd?
wat de motor in gaat aan vaste deeltjes komt er aan de andere kant ook weer uit, (die vaste deeltjes kunnne overigens IN de motor ook schade veroorzaken) als ze daarbij de op hoog toerental ronddraaiende schoepen van de turbo raken (uitlaatzijde turbo) dan kunnen de schoepen beschadigen wat weer voor onbalans kan zorgen waardoor je turbolagers ook op de kl@ten krijgen.
ossie38 schreef:Ik begin nu een beetje een hekel te krijgen aan de bus. Heb al zoveel problemen gehad met de turbo. Dat zoiets zo gevoelig kan zijn. Wordt helemaal
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
TJa, iets veroorzaakt het probleem met je turbo, dat kan rijstijl zijn, maar ook een probleem in het smeersysteem van de turbo of resten van je oude turbo die nu weer je nieuwe gemold hebben.
Ik weet niet waar je de turbo hebt laten vervangen en wat ze wel , en vooral wat ze niet hebben vervangen en gecontroleerd en of jij daarin beslissingen genomen hebt of dat de garage zelf besloten heeft bepaalde zaken niet te vervangen en of te controleren.
Maar als je de aut ogebracht hebt voor reparatie en de garage niets geadviseerd heeft wat jij daarna besloten hebt niet te laten doen, dan lijkt me dit een typisch gevalletje garantie, en mag de garage het oplossen....
Ik zou in elk geval VOOR montage van de nieuwe turbo zorgen dat ALLES in orde is
- olie druk en hoeveelheid in aanvoer naar turbo
- doorstroming terugloop olie vanaf turbo
-hele traject lucht schoon is en volledig vrij van metaaldelen oude turbo's (intercooler kun je alleen 100% zeker van zijn als hij vervangen wordt)
Zoals René als schreef, een turbo draait (ook bij normaal rijgedrag) op zeer hoge toeren, en vooral, hij draait nog een pokke tijd na, die staat echt niet in 10 seconden stil. Het is daarom ALTIJD raadzaam om een motor met turbo voor het afzetten van de motor eerst even stationair te laten draaien Zeker als je zo vanaf de snelweg je oprit oprijd zou ik een minuutje stationairdraaien alvorens de motor uit te zetten. Als je erg rustig stadsverkeer rijd alvorens de motor uit te zetten hoeft het nadraaien niet ZO lang te duren.
Het rustig laten lopen van de motor is niet alleen voor het toerental maar zeker ook vanwege de temperatuur van de turbo van belang. Als je de motor uitzet krijgt de turbo geen verse olie meer, de smering moet dan dus volledig verzorgt worden door het olielaagje dat in de lagers aanwezig is. Als de turbo dan ook nogeens roodgloeiend staat dan is die olie zo opgebrand en verkoold, en dan draait je turbo met koolstof in de lagers, en dat gaat niet lang goed. Daarbij kan die opgedroogde en aangekoekte olie bij de volgende rit de smering gaan belemmeren.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon