Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

automaat in de bergen

vragen over de T5
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

automaat in de bergen

Bericht door Rico »

Hi!

Ik las net een posting van iemand over een automaat en dat brengt me op de volgende vraag: Schakelt een automaat bij een afdaling in de bergen waarbij je dus geen gas hoeft te geven in z'n vrij?

Zo ja, is hier een trucje voor om dat te voorkomen? Of is dit een fout van de automaat als dit toch gebeurt? Het is namelijk zeer onwenselijk als een automaat zich bij een flinke afdaling in z'n vrij zet. Als je dan een caravan er achter hebt hangen, ga je als een speer naar beneden omdat je dan niet op de motor af kunt remmen.

Het enige trucje wat ik me in zo'n geval kan bedenken is een teentje gas geven, maar dat is eigenlijk de wereld op z'n kop bij een afdaling.

Rico
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: automaat in de bergen

Bericht door hendrikus »

heeft de automaat in een T5 geen mogenlijkheid om zelf te schakelen? Dan kun je hem zelf in bv zn 2 zetten en laten staan.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: automaat in de bergen

Bericht door Donald4Motion »

Je kan beter op de handbediening gaan dan zodat je wat motorrem kan gebruiken.
en als de toeren te hoog oplopen de rem even erbij pakken.

Bij een afdaling gaat de automaat gewoon in zijn hoogste verzet waardoor je zogoed als zonder motorrem naar beneden gaat, en dat gaat dan meestal te hard. :ikrij

Je moet wel in de gaten houden dat je niet te hard gaat natuurlijk maar ook niet constant de rem hoeft beet te houden, dan kan je beter een versnelling terug gaan en iets minder snel beneden zijn.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: automaat in de bergen

Bericht door Leo45 »

Gewoon terugschakelen, met de hand in de versnelling zetten die je ook zou nemen als je omhoog gaat.

Merk je gauw genoeg als je niet remt kan je gewoon terugschakelen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie