Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Minimum toerental in vijfde versnelling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef: maar peter die koppeling die je eerst had, was een zwakke dus die had sowieso niet lang meegegaan en nu heb je een versterkte dus is het wel vrij logisch dat die langer meegaat
een goed vergelijk maken is dus niet echt mogelijk
In mijn geval is het vergelijk wel degelijk mogelijk,
omdat de 1ste en de 2de koppelingsset beiden origineel VW waren.


Nu zit er Sachs in voor een 102 pk en HD uitvoering..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
In mijn geval is het vergelijk wel degelijk mogelijk,
omdat de 1ste en de 2de koppelingsset beiden origineel VW waren.


Nu zit er Sachs in voor een 102 pk en HD uitvoering..
en die VW koppelingen waren die gelijk, of was die tweede al de versterkte koppeling voor de 88pk?? als het al de versterkte was ligt daar ook een deel van je verschil.

Ben het overigens wat slijtage van de koppeling met StijnH eens. Als je het pedaal losgelaten hebt en je koppeling werkt naar behoren (slipt niet als je het pedaal los hebt) dan maakt je toerental geen drol uit voor de levensduur van je koppeling. WEL kan ik me voorstellen dat bij laagtoerig rijden de koppeling het zwaarder krijgt bij het schakelen, maar ook daar is het weer afhankelijk van hoe netjes je schakeld en hoeveel gas je geeft bij het optrekken tijdens het opkomen van de koppeling.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door stijnh »

@Peter: is het dus nu je 3e koppelingsset? ik heb verkeerdelijk begrepen dat die 2e die versterkte was.

Dus je had eerst die originele, dan een vervanger van vw (dezelfde als de eerste?) en dan pas die sachs

hoe lang heeft die 2e set het dan uitgehouden? dat was dan wel aan een hoger toerental?!

ik probeer het hele plaatje gewoon te begrijpen :yes


edit: Roger was eerder met dezelfde vraag :zwaai
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

@ Stijn,
3de set inderdaad, de tweede set heeft het ongeveer 150.000 km uitgehouden.

En voor Roger, dat was een zelfde koppelingsset als de eerste dus origineel VW, en geen gemodificeerde van VW.
Later heb ik eens met een gemodificeerde koppeling van VW gereden in de bus van iemand anders,
en die koppeling voelde wat "iel" aan.

Ben toen blij dat ik gekozen heb, voor de huidige..

maare we dwalen nogal af..van het topic.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

Allemaal bedankt voor de leuke reakties. :toppie Mijn samenvatting is dat je rustig 1500 omw/min in 5 kunt toeren (mits je een goede koppeling hebt) en dat je bij versnellen beter even kunt terugschakelen. In Hr Hugowaard moet je uitkijken voor je nieren, maar dat is een andere discussie :bifun

Nogmaals bedankt allemaal :toppie
HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door koos 890 »

HarryF schreef:In Hr Hugowaard moet je uitkijken voor je nieren, maar dat is een andere discussie :bifun
Hoezo voor je nieren , je kunt beter uit kijken dat je je skalp niet kwijt raakt . Dat is zo gebeurt met al die nabuurige stammen
:bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :ikrij :ikrij
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

Dus Keescv heeft geen nieren en geen skalp meer :muur :muur :bifun :winter
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door frank884 »

harry t5 191 schreef:Laag toeren mag geen probleem zijn .
Als je niet meer vloeiend kunt versnellen moet je echt terugschakelen.
Dat de koppeling eerder zal slijten kun je wel vergeten!
De koppeling heeft dan een "vaste"verbinding en dus geen slip!
Bij optrekken en overschakelen veroorzaak je slijtage.
Maar deze discussie is al vaker gevoerd,er zullen altijd voor en tegenstanders blijven! :klappen
Ieder zijn mening weetjewel!

:wjw :T54LIFE :toppie
Hier kan ik me het meeste in vinden:
dat de koppeling slijt als je in de 5 rijdt met een laag toerental dat vindt ik onzin

verder ligt het er aan over welke transporter men het heeft:
bij een 1.9 TD is er bij 60km/h in de 5 een heel ander toerental dan bij de 2.5TDI ACV

Ik rijdt vrijwel altijd zeer laag in de toeren (dat doe ik ook met de vrachtwagen)
bij de T4 rijdt ik dan wel vrijwel altijd Leeg dus hij heeft enorm veel vermogen over: (tov zijn laadvermogen en geen aanhanger eraan) vol of met aanhanger eraan dan is het een ander verhaal.

Hoe minder toeren hoe zuiniger!!!
rond de 1800 - 2000 toeren heb je wel nodig om in te halen of sneller weg te komen of bergop te rijden
laag in de toeren is alleen goed om op vrijwel constante snelheid over de weg te borrelen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Harm »

De effecten op de koppeling bij laagtoerig rijden is één aspect, een ander aspect is de belasting op de motor zelf.

Naar mijn gevoel worden vooral de glijlagers in de motor veel zwaarder belast wanneer je fors laagtoerig gaat rijden. Enerzijds worden de krachten op de lagers flink groter, anderzijds de opbouw van de glijfilm van olie op de lagerschalen slechter. Lijkt me dus slechter voor de levensduur.
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

Harm schreef:De effecten op de koppeling bij laagtoerig rijden is één aspect, een ander aspect is de belasting op de motor zelf.

Naar mijn gevoel worden vooral de glijlagers in de motor veel zwaarder belast wanneer je fors laagtoerig gaat rijden. Enerzijds worden de krachten op de lagers flink groter, anderzijds de opbouw van de glijfilm van olie op de lagerschalen slechter. Lijkt me dus slechter voor de levensduur.
Dat was eigenlik ook min of meer de stelling, maar is dit bij 1500 toeren al het geval of moet je dan nog (veel) lager zitten??
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

Ah, dat lager verhaal :alarm klinkt mij aannemelijker dan overbelasting van de koppeling. Denk dat ik maar ga oppassen hoe laag ik in de toeren rijd, bussie moet nog wel langer mee :love . In de 5e 1200 rpm is dan idd laag :ie , vanaf 1400 à 1500 rpm draaitie al wel beter. Al met al kom ik toch in wat dynamischer verkeer gelukkig toch niet onder 1800 rpm zolang ik niet uit de 5 terugschakel.

Vanuit "voortschrijdende inzichten" (mooie uitdrukking is dat toch :lach ) zeg ik: op vlakke weg en constante snelheid, in de 5 op cc vanaf 1400 rpm met terugschakelen om snelheid te maken. Zwaardere omstandigheden (helling, xtra gewicht) vanaf 1600-1800 rpm.

Ter indicatie: met aanhanger van 2000 kg hou ik op autoweg/snelweg de combi op 2000 rpm/90kmu (op de teller, werkelijk ca. 85 kmu). Onder 1800 rpm schakel in dan zeker terug. Heeft de bus heeft hier geen moeite mee, ook niet tegen viaducten op ofzo.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door HarryF »

Dirk/970 schreef: Vanuit "voortschrijdende inzichten" (mooie uitdrukking is dat toch :lach )
Hé Dirk, je weet..<geen uitzicht zonder inzicht>... is de politiek niet iets voor jou :bifun ?! :gekte 'k Heb daar nog zelden iemand zoiets horen zeggen.

groet HarryF
:jumpklap :zwaai :toppie
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

is de politiek niet iets voor jou
:bifun Haha begin ik wel mijn eigen splinterpartij "Partij Inzichtelijk Nederland" - PIN (met slogan: mag ik ook uw code?) :gekte
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Multivan Generation »

@ Dirk,
mag ik jou dan ook een inzicht geven?

Bij lage toerentallen in de zuigerbodem koeling niet optimaal, dit kan ook grote schade tot gevolg hebben.

Ik heb het zelf uitgeprobeerd om laag in de toeren te rijden.

60 km/u in de 5de versnelling,
er staat dat 1400 rpm op de toerenteller.
Het ging schokvrij geen probleem.
Maar een helemaal lekker tussen mijn oren geeft het ook niet :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Minimum toerental in vijfde versnelling

Bericht door Dirk/970 »

Hey Peter,
Tuul'k sta altijd open voor andere inzichten, ben ******* niet (om het binnen politieke kaders te houden :knipoog ) en zie ook zeker de grond van je betoog. "Uw inbreng wordt meegenomen in de meningsvorming" :toppie
Kunnen we straks op de camping nog avonden lang over doorbomen onder het genot van een drankje (we hoeven dan toch niet te rijden met gelijk welk toerental :bifun )
Btw, hoe is je dochter met net 1-jarige jochies? :adhd

Edit: (*) wil niemand tegen de politieke schenen schoppen :T44EVER
Laatst gewijzigd door Dirk/970 op 05 apr 2009, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie