Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

vragen over de T5
Plaats reactie
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door Silverline »

Wie kan mij helpen.

Ik wil een achteruitrijcamera inbouwen in de strip van de kentekenplaatverlichting.

Deze camera is schuin naar beneden gericht, zodat ik precies tot onder de kogel kan rangeren en hem ook voor achteruitrijden kan gebruiken.

Daarnasst heb ik een schakelaar in het dashboard gemaakt waarmee ik kan schakelen tussen de auto en caravan camera.

In de test schakeling die ik heb gemaakt werkt alles perfect.

Echter ik moet handmatig de MFD op AUX zetten.

Nu heb ik ooit gehoord dat dit ook automatisch moet kunnen als je de auto in z'n achteruit zet, en dat wil ik dus graag hebben.

Weet iemand of dit klopt en hoe dit moet/werkt , en wat ik nog nodig heb ( extra kabeltje?)

Of gaat dit via de speciale stekker achter op de MFD waar ik nu de Bypass heb zitten zodat ik ook tijdens het rijden de Navi kan bedienen. (ofwel moet ik een extra draad trekken?)

Wie heeft de tip.....

Alvast bedankt

Berry
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door RickyT5 »

Bij mij is de camera volgens mij geschakeld op de achteruit rij lichten achter,. Ik heb een Kenwood navigatie-dvd in laten bouwen met ook een camer in de strip boven mijn kentekenplaat (transporter met achterklep dus). Zodra ik hem in z'n achteruit zet springt het beeld van DVD of Nav over naar de camera. Ik weet niet of je wat aan me reactie hebt, anders kan ik nog el navraag doen bij de monteur die het bij mij heeft ingebouwd.

Gr. Rick :zwaai
Rick
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door dvr »

Bij mij Mfd 2 sprong hij wel vanaf het navigatie scherm naar camera en niet
vanuit cd of radio dan moest je de aux knop in drukken
dit werkte via een unit van navinc die via de achteruitrij verlichting een puls kreeg en
de camera aanschakelde
dvr nr 285
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door Silverline »

Bedankt voor jullie reacties.

De camera schakelen op de draad van de achteruitrijlampen, begrijp ik.

Maar dan schakel je de camera alleen maar in.

Maar hiermee schakelt de MFD toch nog niet over naar de AUX ? of zie ik hier iets over het hoofd.

groet

Berry
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door dvr »

Hoi Berry,
Weet niet of jij er ook een unit tussen heb maar ik
had dit er tussen http://link.marktplaats.nl/243981947
dvr nr 285
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door Silverline »

Heb de afgelopen week behoorlijk op internet gezocht betreffende de mogelijkheden.

het schijnt dat er een pin aan de achterzijde van de MFD moet zitten welke Vswitch heet.

Dit contact zou dan op de draad van de achteruitrijlampen gemonteerd moeten worden waarmee het apparaat vanzelf op AUX gaat als je hem in z'n achteruit zet.

Nou heb ik achter op mij MFD gekeken maar deze Vswitch code staat er niet bij.

Heeft iemand een idee welk contact het is.(zie foto hieronder)
Afbeelding
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door JanP »

Een alternatieve oplossing (sorry, maar ik ontdekte dit topic pas net):
Heb twee draadloze camera's (werken bij mij op dezelfde frequentie), en als de caravan wordt aangekoppeld schakel ik de voeding van de auto-camera weg.
Heeft alles bij elkaar zo'n 30 euro gekost..
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door niels »

Ik wil zelf ook een achteruitrijcamera op het originele MFD-scherm aansluiten (Multivan 2007), maar dan zal ik waarschijnlijk ook tegen dit probleem aanlopen (dat het scherm niet automatisch op de camera springt).......

Gr. Niels.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Achteruitrijcamera automatisch schakelen op MFD

Bericht door ronald tdi »

Ik weet niet of je er iets aan hebt.
Maar ik heb een tomtom en als ik de achteruit in schakel gaat het beeldscherm automatisch naar de camera beeld.
Heb een klep en de camera zit bij het 3e remlicht, zo heb je een mooi overzicht en je kan de knobbel ook goed zien.
Ook kan ik op de knop drukken van de tomtom zelf om de camera continu te laten werken (je ziet dus altijd de achterzijde als je vooruit rij)
Dus op zich moet dit kunnen, maar de camera is niet op de achteruitrijlichten aangesloten maar via de schakelbak of op de zekeringskast en dan weer wel indirect op de achteruitrijlichten.
De pdc wordt dan wel geactiveerd op dat moment, dus het kan ook zo zijn dat die 2 weer samen hangen.
Plaats reactie